اوبونتو 17.10 با ویژگی‌های جدید در راه است

اوبونتو 17.10 با ویژگی‌های جدید در راه است

شرکت کانونیکال به‌تازگی زمان عرضه توزیع بعدی اوبونتو را اعلام کرده است. نسخه‌ی پایدار  17.10 اوبونتو با نام مستعار Artful Aardvark در تاریخ 19 اکتبر برابر با 27 مهر ماه عرضه خواهد شد.

شرکت کانونیکال به‌تازگی زمان عرضه توزیع بعدی اوبونتو را اعلام کرده است. نسخه‌ی پایدار  17.10 اوبونتو با نام مستعار Artful Aardvark در تاریخ 19 اکتبر برابر با 27 مهر ماه عرضه خواهد شد.

کمپانی کانونیکال برنامه زمانی عرضه نسخه‌های آزمایشی مختلف اوبونتو 17.10 را به‌صورت عمومی منتشر کرده است. همان‌گونه که مشاهده می‌کنید کانونیکال در نظر دارد به جای عرضه‌ی اوبونتو بر مبنای یک چرخه ویژگی محور، این نسخه را بر مبنای یک چرخه زمان محور انتشار دهد.

ویژگی تاريخ
Alpha 1 &mdash June 29th
Alpha 2 &mdash July 27th
Feature Freeze &mdash August 24th
Beta 1 &mdash August 31st
Final Beta &mdash September 28th
Kernel Freeze &mdash October 5th
Release Candidate &mdash October 12th
Ubuntu 17.10 final release &mdash October 19th

این نسخه اوبونتو تنها برای 9 ماه یعنی تا جولای 2018 پشتیبانی خواهد شد و پس از آن باید به نسخه‌های جدیدتر upgrade شود.
 

از آنجایی که در حال حاضر توسعه‌ی اوبونتو 17.10 تازه آغاز شده است بنابراین نمی‌توان به‌طورقطعی از درباره‌ی ویژگی‌های آن صحبت کرد؛ اما ویژگی‌ها و تغییرات بزرگی که قرار است در نسخه جدید اعمال شوند را می‌توان مورد بررسی قرار داد.

Wayland به عنوان سرور پیش‌فرض به کار گرفته خواهد شد

در نسخه‌های قبلی از سرور Mir استفاده می‌شد که برای پروژه‌های مرتبط با اینترنت اشیا بیسار مناسب بود. اما در حال حاضر اوبونتو این پروژه‌ها را کنار گذاشته است بنابراین دیگر از سرور Mir در نسخه‌ی دسک تاپ استفاده نمی‌شود. با این توصیف تنها گزینه‌ی پیش رو  Wayland است.

GNOME دسکتاپ پیش‌فرض خواهد بود

اوبونتو 17.10 از محیط GNOME به عنوان محیط دسکتاپ پیش‌فرض استفاده خواهد کرد.

GDM به عنوان Display Manager پیش‌فرض

ازآنجایی‌که در این نسخه  GNOME به عنوان دسکتاپ منیجر پیش‌فرض است، و به دلیل سختی ترکیب آن با سایر سرویس‌ها، اصلاً عجب نیست که از سایر سرویس‌های GNOME در این نسخه استفاده شود. به همین دلیل LightDM جایگزین GDM دسکتاپ منیجر GNOME جایگزین LightDM شده است.

هرچند هنوز هم می‌توانید از GDM و یا  LightDM بنا به سلیقه‌ی خود استفاده کنید.

دکمه‌های ویندوز به سمت راست منتقل میشوند

سال‌هاست دکمه‌های کنترل ویندوز برای بستن، کوچک كردن (minimize) و بزرگ کردن (maximize)، در سمت چپ پنجره برنامه کاربردی قرار گرفته بود. این مسئله برای بسیاری از کاربران ناخوش آیند بود. در نسخه از اوبونتو شاهد رفع این مشکل خواهیم بود و دکمه‌های کنترلی به‌صورت پیش فرض به سمت راست منتقل خواهند شد.

پشتیبانی بهتر از وای فای

درصورتی‌که از وای فای عمومی استفاده می‌کنید، نسخه‌ی جدید اوبونتو برای شما می‌تواند بسیار مناسب باشد؛ زیرا در اوبونتو 17.10 در نظر دارد برای حمایت از این پورتال‌ها قابلیت‌های جذابی همچون هدایت صفحه وب برای وارد کردن رمز عبور را ایجاد کند.

اگر از فای عمومی استفاده می‌کنید، به شانس می‌روید. کانونیکال قصد دارد برای حمایت بهتر از پورتال‌های اسکریپت (تغییر مسیر صفحه وب برای وارد کردن رمز عبور و غیره).

پشتیبانی بهتر از بلندگوهای بلوتوث

تا به امروز، استفاده از بلندگوهای بلوتوث در اوبونتو تا حدودی آزار دهنده بود زیرا بایستی به‌صورت دستی منبع صدا را تغییر می‌دادیم. اما نسخه‌ی جدید اوبونتو طوری تغییر خواهد کرد که خروجی صدا هنگامی که یک بلندگوی بلوتوث یا هدست بلوتوث وصل می‌شود، به‌طور خودکار تغییر یابد.

 

منبع خبر: itsfoss


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر