رکورد مطالب کانال‌های فارسی‌زبان تلگرام شکست

t2.jpg

سرپرست پژوهشگاه فضای مجازی کشور از شکستن رکورد انتشار یک میلیارد مطلب در کانال‌های عمومی فارسی زبان تلگرام خبر داد.

سرپرست پژوهشگاه فضای مجازی کشور از شکستن رکورد انتشار یک میلیارد مطلب در کانال‌های عمومی فارسی زبان تلگرام خبر داد.

براساس آمارهای مرکز ملی فضای مجازی، تعداد کانال‌های عمومی فارسی زبان تلگرام، امروز از مرز ۵۵۵ هزار کانال گذشته است. مطالب منتشرشده در این کانال‌ها نیز رکورد انتشار یک میلیارد مطلب را شکسته و به عدد ۱/۱ میلیارد نزدیک شده است. این مسئله در حالی اتفاق افتاده است که تعداد کل صفحات فارسی زبان در اینترنت تقریباً ۱٫۲ میلیارد است.

ازآنجایی که تنها دو سال است که امکان ایجاد کانال‌های عمومی در تلگرام فراهم شده است این مسئله جای تأمل دارد. زیرا آمارها حاکی از آن است که تلگرام به‌صورت جدی توان رقابت با تمامی محتوای تولید شده در سایت‌های فارسی زبان را پیدا کرده است. حتی پیشبینی می‌شود که این پیام رسان با انتشار روزانه بین ۲ تا ۳ میلیون مطلب، تا آخر مهر ماه امسال بتواند برنده‌ی رقابت با وب‌سایت‌ها باشد.

بر اساس آمارها بیش از ۲۰ هزار کانل در بین ۵۵۵ هزار کانال عمومی فارسی زبان موجود، حداقل ۵۰۰۰ عضو دارند و تقریباً ۸۸ درصد مطالب منتشرشده در کانال‌های تلگرام مطالب تولیدی خاص آن کانال هستند و مابقی از مطالب کانال‌های دیگر استفاده می‌کنند(فوروارد شده‌اند).

آمارها نشان می‌دهد که مجموع تعداد اعضای کانال‌ها نزدیک به ۷۲۰ میلیون است. با توجه به اعلام تلگرام در خصوص وجود ۴۰ میلیون اکانت از کاربران ایرانی، درمی‌یابیم که هر کاربر به‌طور متوسط در ۱۸ کانال عضو است. این کانال‌ها قدمت چندانی ندارند بلکه به‌صورت متوسط حدود سه ماه از فعالیت آن‌ها می‌گذرد.

بر اساس گزارش‌ها مطالب منتشرشده در این کانال‌ها به‌طور متوسط ۱۱۲۵ بازدید دارند و درمجموع کل بازدید مطالب کانال‌ها به رقم ۱/۲ تریلیارد می‌رسد. این آمارها نشان می‌دهد هر کاربر فارسی زبان به‌طور متوسط ۳۰ هزار مطلب از کانال‌های تلگرام مطالعه کرده است که با فرض صرف حدود یک دقیقه وقت برای هر مطلب، این کانال‌ها منجر به افزایش سرانه مطالعه به میزان ۵۰۰ ساعت شده‌اند.

منبع خبر: isna


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر