بایوس چیست و درست تنظیم بودن آن چه اهمیتی برای ما دارد؟

بایوس چیست و درست تنظیم بودن آن چه اهمیتی برای ما دارد؟

هرچند برخورداری از سخت افزاری قدرتمند و گران قیمت در یک پی سی می‌تواند تضمین کننده اجرای روان بازی‌ها و برنامه‌ها باشد، با این حال عدم توجه به برخی تنظیمات اولیه همچون تنظیم نبودن صحیح بایوس می‌تواند مشکلی برای کاربر ایجاد کرده در حدی که استفاده از سیستم غیر ممکن شود.

از ابتدایی ترین پیکربندی‌های یک پی سی که می‌تواند عملکرد آن را طور مستقیم تحت تاثیر قرار دهد، بایوس است. پیش از پرداختن به اصل موضوع، بهتر است به این نکته اشاره کنیم که هرگاه در زمان بوت شدن سیستم عامل با مشکلاتی ناخواسته رو به رو شدید، به طوری که حتی ورود به محیط کاربری سیستم عامل نیز غیر ممکن بود، بدون شک پیش از هر کاری بهتر است درست بودن تنظیمات بایوس دستگاه را بررسی کنید.

تعریف بایوس

و اما تعریف این ویژگی؛ BIOS دارای وظایف متعددی است، ولی بدون شک مهم‌ترین وظیفه آن استقرار سیستم عامل در حافظه است. زمانی که کامپیوتر روشن و ریزپردازنده سعی در اجرای اولین دستورالعمل‌های خود را داشته باشد، می‌بایست دستورالعمل‌های اولیه از مکان دیگری در اختیار آن گذاشته شوند. دستورالعمل‌های مورد نظر را نمی‌توان از طریق سیستم عامل در اختیار پردازنده قرار داد چرا که هنوز سیستم عامل در حافظه مستقر نشده و همچنان بر روی هارد دیسک است. مشکل اینجاست که می‌بایست با استفاده از روش‌هایی به پردازنده اعلام گردد که سیستم عامل را به درون حافظه مستقر نموده تا در ادامه زمینه استفاده از خدمات سیستم عامل فراهم گردد.

نرم‌افزارها طوری طراحی شده‌اند که ما می‌توانیم آن را بر روی سیستمهای دیگر نصب و اجرا نماییم و این به دلیل مجزا شدن سخت افزار از نرم افزار است و نرم افزار از سیستم عامل برای دستیابی به سخت افزار سیستم استفاده می‌کند. سپس سیستم عامل از طریق واسط‌ها به لایه‌های بایوس دستیابی پیدا می‌کند. بایوس شامل نرم‌افزارهای گرداننده ای است که بین سخت افزار و سیستم عامل ارتباط برقرار می‌کند. به خودی خود سیستم عامل هیچ‌گاه نمی‌تواند مستقیما به سخت افزار دستیابی پیدا کند، در عوض مجبور است از طریق برنامه‌های گرداننده ای که به این کار تخصیص یافته‌اند عمل کند.

طریقه به‌روزرسانی تنظیمات بایوس

همه ما به خوبی می‌دانیم که آپدیت سیستم عامل و نرم‌افزارهای نصب شده بر روی رایانه ضروری است اما آیا آپدیت بایوس نیز ضرورت دارد؟ در پاسخ این سؤال باید گفت که آپدیت بایوس باعث افزایش سرعت کامپیوتر شما نمی‌شود و در بیشتر موارد قابلیت‌های جدیدی نیز ایجاد نمی‌کند، حتی ممکن است آپدیت بایوس باعث ایجاد مشکلاتی نیز شود. تولیدکنندگان غالباً آپدیت‌هایی برای بایوس ارائه می‌دهند. اگر کامپیوتر توسط خود شما اسمبل شده باشد، باید آپدیت بایوس مادربرد خود را از وب‌سایت مربوط به مادربرد، دانلود نمایید. آپدیت‌های دانلود شده را می‌توان بر روی چیپ بایوس مادربرد فلش نمود و با آپدیت قبلی جایگزین کرد.

برای دسترسی به تنظیمات بایوس در هنگام روشن کردم پی سی، بایستی به طور ممتد کلید DEL کیبورد را فشار دهید. البته این دکمه بسته به نوع مادربرد می‌تواند تغییر کند، با این حال همان‌طور که در تصویر فوق نیز مشخص است، همیشه وقت مشخصات آن در هنگام روشن کردن دستگاه نمایش داده می‌شود.

به طور کلی رابط کاربری بایوس بسیار ساده و تنها دارای نوشته است که با فلش‌ها بالا و پایین کیبورد می‌توان میان آن‌ها جابه‌جا شد و تغییرات لازمه را اعمال کرد. مادربردهای جدید که پیشرفته‌تر هستند، امکان استفاده از موس در این محیط را همراه دارند. البته پیشنهاد ما کمکان استفاده از دکمه‌های فلش است، چرا که انتخاب یک گزینه اشتباه توسط موس می‌تواند سبب اورکلاک سیستم و در نتیجه ناپایداری آن شود. پس رفتن به صفحه اصلی تنظیمات بایوس، به سربرگ System Configuration بروید و تنظیمات دلخواه را شخصی سازی نمایید.

در قسمتی دیگری از بخش تنظیمات بایوس دستگاه‌های پیشرفته حتی می‌توان دمای مادربرد و یا سرعت چرخش فَن پردازنده را مشاهده کرد. در همین صفحه حتی می‌توان تنظیمات مربوط به اورکلاک کردن سخت افزار را هم پیدا کرد. در واقع ما با اورکلاک کردن یک جزء سخت افزاری؛ عملکرد و کارکرد آن را بهبود می‌بخشیم.دانستن این نکته هم بد نیست که اگر تنظیمات را به طور اشتباه از روی ناشی گری تغییر دادید، برای درست کردن آن به سربرگ System Configuration رفته و سپس گزینه “Reset to Default Settings” یا “Load Setup Defaults” را انتخاب کنید تا همه تنظیمات به حالت اولیه بازگردد.


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

sahand

شنبه, 20 مهر 1398

با سلام و تشکر از نظرات دوستان
مهمترین قسمت تهیه کردن فایل بایوس و فریمور مربوط به دستگاه هست که میتونید از سایتای مختلف تو اینترنت مثلا https://Gpak.ir تهیه کنید . فقط دقت داشته باشید نگارش یا همون ورژن فایل هم اهمیت داره ، هم نگارش نرم افزاری که با Ver یا HW مشخص میشه و هم نگارش سخت افزاری که با Rev یا FW مشخص میشه .

پاسخ

ثبت نظر