حفظ حق کپی‌ رایت تصاویر برای شما هم حیاتی است؟

حفظ حق کپی‌ رایت تصاویر برای شما هم حیاتی است؟

استفاده از واترمارک (watermark) یکی از روش‌هایی است که برای حفظ کپی‌رایت تصاویر در اینترنت به‌صورت گسترده استفاده می‌شود؛ اما یکی از اساسی‌ترین مشکلاتی که در بحث واترمارک (watermark) تصاویر با آن مواجه هستیم، سهولت حذف آن‌هاست. با استفاده از یک شیوه ساده از حذف واتر مارک تصاویر جلوگیری کنید.

با استفاده از یک شیوه ساده از حذف واتر مارک تصاویر جلوگیری کنید.

استفاده از واترمارک (watermark) یکی از روش‌هایی است که برای حفظ کپی‌رایت تصاویر در اینترنت به‌صورت گسترده استفاده می‌شود؛ اما یکی از اساسی‌ترین مشکلاتی که در بحث واترمارک (watermark) تصاویر با آن مواجه هستیم، سهولت حذف آن‌هاست. تقریباً در حال حاضر تمامی افراد برای حفظ سازگاری تصاویر خود، از یک الگوی مشخص برای واترمارکینگ استفاده می‌کنند. همین مسئله باعث آسیب‌پذیر شدن واترمارکینگ تصاویر شده است، مخصوصاً وقتی‌که مجموعه‌ای از تصاویر واترمارک شده در اختیار باشد، حذف واترمارک (watermark) بسیار راحت‌تر خواهد بود.

الگوریتم‌های پیشرفته‌ای برای حذف واترمارک (watermark) و بازسازی تصویر اصلی وجود دارد که با در اختیار داشتن مجموعه‌ای از تصاویر واترمارک شده، الگوی واترمارک، شفافیت، رنگ، سایه‌ها و ... را تشخیص می‌دهد و می‌تواند به‌راحتی تصویر اصلی را بازسازی کند.

مسئله سازگاری در واترمارکینگ باعث شده است کپی‌رایت در تصاویر، مخصوصاً هنگامی‌که مجموعه‌ای از تصاویر در دسترس باشد، با مشکل جدی روبه‌رو شود. برای حل این مسئله ایده‌هایی وجود دارد. یکی از این ایده‌ها، اضافه کردن اجزایی به‌صورت اتفاقی به واترمارک است؛ اما این تغییر باید به نحوی اعمال شود که سازگاری تصاویر زیر سؤال نرود. مثلاً نمی‌توان جای واترمارک یا شفافیت آن را تغییر داد. درواقع باید جزییاتی را افزود که پس از فرآیند حذف واترمارک، همچنان باقی بماند. برای نمونه می‌توان از جزییاتی مانند کشیدگی جزئی در متن و لوگو استفاده کرد که حتی در فرآیند حذف واترمارک همچنان باقی می‌مانند؛ زیرا الگوریتم برای تشخیص این جزییات به فیلد دیگری به نام درصد کشیدگی هم نیاز دارد که در دست نبودن آن باعث پیچیدگی تشخیص واترمارک می‌شود. بنابراین الگوریتم، الگوی سازگار را به‌عنوان واترمارک تشخیص می‌دهد و جزییات تصادفی را به‌عنوان تصویر اصلی در نظر گرفته و همچنان نمایش می‌دهد.

اگرچه این روش به‌صورت صددرصدی از کپی‌رایت تصاویر محافظت نمی‌کند و هنوز نواقص زیادی دارد اما در حال حاضر می‌تواند تا حدی روند حفظ حق کپی‌رایت تصاویر را بهبود بخشد. البته این نکته را فراموش نکنید که همواره الگوریتم‌های پیشرفته‌تری برای تشخیص واترمارک طراحی می‌شوند و این روند دقیقاً مثل بازی موش و گربه است!

برای اطلاعات کامل درباره این موضوع می‌توانید این مقاله را بخوانید.

منبع خبر: theverge


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر