چگونه داده‌ های از دست‌ رفته را بازگردانی کنیم؟ (بخش دوم)

چگونه داده‌ های از دست‌ رفته را بازگردانی کنیم؟ (بخش دوم)

نگران از دست رفتن داده های خود نباشید؛ با چند راه ساده می‌ توانید بسیاری از داده‌های از دست‌ رفته خود را بازگردانی کنید.

در دنیای امروزی که بسیاری از کارها به‌صورت دیجیتالی انجام می‌شود به طبع، حجم عظیمی از داده هم تولید می‌شود. معمولاً همه‌ی ما برای ذخیره‌سازی اطلاعاتمان از فلش مموری یا هارد استفاده می‌کنیم. حتی در بعضی مواقع از این تجهیزات ذخیره‌سازی برای بک آپ های معمولی هم استفاده می‌کنیم؛ اما یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد از بین رفتن داده‌های فلش یا هارد است. برای بازگردانی اطلاعات روی هارد یا فلش راه‌هایی وجود دارد اما همیشه شانس بازگردانی کل داده‌ها وجود ندارد.

در مقاله اول چندین روش ابتدایی برای بازگردانی داده‌های ازدست‌رفته، مانند اطمینان از اتصال صحیح حافظه، اطمینان از مخفی نبودن فایل‌ها، تغییر نام درایو و نصب دوباره درایو را به شما معرفی کردیم. (متن کامل مقاله چگونه داده‌های ازدست‌رفته را بازگردانی کنیم؟(بخش اول) را از اینجا بخوانید). اگر این روش‌ها‌ را تست کردید و به نتیجه نرسیدید، به نظر می‌رسد خود داده‌ها دچار مشکل شده باشند. برای حل این مشکل چند روش پیشرفته‌تر وجود دارد که در ادامه بیان شده‌اند. با فیسیت همراه باشید.

اسکن فضای ذخیره‌سازی

اگر خود داده‌ها دچار مشکل شده باشند و روش‌های قبلی کارساز نبودند، در این مرحله دو راه برای بازسازی داده‌ها دارید:

روش اول : استفاده از واسط گرافیکی

این روش به‌مراتب ساده‌تر و کاربرپسندتر است. برای این کار کافی است روی فلش یا هارد خود راست کلیک کرده و گزینه‌ی Properties را انتخاب کنید. حالا به تب Tools بروید و در بخش Error Checking روی دکمه‌ی Check کلیک کنید. اگر این روش مشکل را پیدا کند با نمایش یک پنجره پاپ آپ (pop up) به شما اخطار می‌دهد. حالا می‌توانید با انتخاب Repair drive فرآیند فیکس کردن فلش یا هارد را شروع کنید. هنگامی‌که این فرآیند تمام شد می‌توانید با کلیک روی گزینه‌ی Show Details، مشکلات حل شده در این پردازش را ببینید.

 استفاده از واسط گرافیکی برای بازگردانی اطلاعات

 استفاده از واسط گرافیکی برای بازگردانی اطلاعات

 

 استفاده از واسط گرافیکی برای بازگردانی اطلاعات

 استفاده از واسط گرافیکی برای بازگردانی اطلاعات

روش دوم: استفاده از cmd

روش دیگری که برای اسکن هارد و فیکس کردن خطاها وجود دارد، استفاده از محیط cmd است. برای این کار در منو استارت عبارت cmd را تایپ کنید (نیازی نیست برنامه را به‌صورت Run as administrator اجرا کنید). حالا عبارت زیر را تایپ کرده و اینتر کنید. (به‌جای حرف e نام هارد یا فلش خود را وارد کنید).

chkdsk e: /r

پس از نمایش اطلاعات اساسی درباره هارد یا فلش، سیستم شروع به اسکن آن می‌کند. هنگامی‌که فرآیند اسکن تمام شد، فهرستی از خطاهایی که فیکس شده‌اند به شما نمایش داده می‌شود.

استفاده از cmd برای بازیابی اطلاعات

استفاده از cmd برای بازیابی اطلاعات

از نرم‌افزارهای کاربردی در این زمینه استفاده کنید

اگر باز هم نتوانستید داده‌های ازدست‌رفته خود را بازگردانی کنید، استفاده از نرم‌افزارهای زیر می‌تواند تا حد زیادی راه گشا باشد. نرم‌افزارهای زیادی در این زمینه وجود دارد که بعضاً بسیار گران‌قیمت هستند. پیشنهاد می‌کنیم ابتدا از برنامه‌های رایگان و خوبی که در این زمینه وجود دارد، استفاده کنید. سه تا از بهترین برنامه‌های رایگان در زمینه بازگردانی داده‌ها عبارت‌اند از:

TestDisk and PhotoRec: از نظر تکنیکی این دو برنامه از هم جدا هستند اما ازآنجایی‌که بسیار به هم وابسته هستند، کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. نرم‌افزار PhotoRec می‌تواند فایل‌های ازدست‌رفته با بیش از 200 نوع فرمت را بازیابی کند و نرم‌افزار TestDisk می‌تواند پارتیشن‌های روی دیسک را بازگردانی کند.

EaseUS Data Recovery Wizard: این برنامه می‌تواند با تجهیزاتی مانند هارد، اس اس دی (SSD)، یو اس بی، مموری و دوربین‌های دیجیتال کار کند. این برنامه می‌تواند داده‌هایی را که به دلایل مختلفی مانند از دست رفتن پارتیشن، حذف تصادفی، خرابی درایو و ... از دست‌ رفته‌اند را بازگردانی کند.

Recuva: این برنامه با تجهیزات خارجی مانند یو اس بی درایوها کار می‌کند. این برنامه به‌صورت حرفه‌ای می‌تواند داده‌های حذف‌شده را بازگردانی کند، اما برای داده‌های مخدوش شده هم می‌تواند کمک‌رسان باشد.

به یک متخصص مراجعه کنید

اگر تمام مراحل بالا را انجام دادید اما به نتیجه نرسیدید، پیشنهاد می‌کنیم به یک متخصص مراجعه کنید؛ زیرا این افراد از تجهیزات تخصصی‌تری در این زمینه برای بازگردانی اطلاعات استفاده می‌کنند.

 

آیا راه‌حل‌هایی که ارائه شد، برای بازگردانی اطلاعات ازدست‌رفته شما مفید بود؟ آیا روش دیگری برای بازگردانی داده‌های می‌شناسید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع خبر: makeuseof


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر