اینترنت اشیا واقعاً چیست؟

اینترنت اشیا واقعاً چیست؟

با مفهوم اینترنت اشیا بیشتر آشنا شوید.

اخیراً اخبار زیادی درباره اینترنت اشیا می‌شنویم اما واقعاً IOT به چه معناست؟ IOT تکامل تلفن همراه، خانه و اپلیکیشن‌های تعبیه شده است که می‌توانند به اینترنت وصل شوند و با یکپارچه‌سازی، امکان انجام محاسبات بزرگ را فراهم آورند.

در آینده بیلیون‌ها دیوایس به اینترنت متصل خواهند شد و به‌این‌ترتیب صدها میلیون دیوایس مرتبط، به هم وصل می‌شوند. این دیوایس های متصل شده، مجموعه هوشمندی از سیستم‌ها را ایجاد می‌کنند و داده‌هایشان را در فضای ابری (cloud) به اشتراک می‌گذارند و آنالیز می‌کنند، به‌این‌ترتیب کسب‌وکار و زندگی و جهان ما را به روش‌های مختلفی تغییر می‌دهند، مثلاً در کارخانه‌ها محصولات، بهتر و سریع‌تر و با هزینه‌ی کمتر تولید خواهند شد، برای مردم خرید در فروشگاه‌ها لذت‌بخش‌تر می‌شود، تولید و مصرف انرژی بهینه‌تر می‌شود و ... .

برای روشن شدن موضوع فرض کنید یک دوربین دیجیتال هوشمند در خیابان وجود دارد که مسیر، ازدحام، تصادف و وضعیت هوا را مانیتور می‌کند و اطلاعاتی که به دست می‌آورد را به یک Getway می‌فرستد و اطلاعاتش با اطلاعات دوربین‌های دیگر ترکیب می‌شود و به‌این‌ترتیب یک سیستم دوربین ترافیک شهری ایجاد می‌شود.
در تصویر زیر می‌توانیم نمایی از این سناریو را ببینیم:

IOT

حالا فرض کنید که این سیستمِ کنترل ترافیک، با بقیه‌ی سیستم‌های حمل‌ونقل شهر (سیستم حمل‌ونقل هوایی و زمینی) که هرکدام اطلاعات خودشان را از سیستم‌های هوشمند جمع‌آوری می‌کنند، ارتباط داشته باشد. بنابراین سیستم هوشمند بزرگ‌تری ایجاد می‌شود که با آنالیز تمامی اطلاعات مجتمع شده به‌صورت دقیق‌تری می‌توان عمل پیش‌بینی را انجام داد.
مثلاً فرض کنید دوربین هوشمند ترافیک در خیابان، که در حال مانیتور کردن ترافیک سنگینی است، تصادفی را تشخیص می‌دهد، این واقعه به سیستم حمل‌ونقل شهری انتقال داده می‌شود که در آنجا داده آنالیز می‌شود و تأثیر این رویداد بر روی دیگر سیستم‌های شهر بررسی می‌شود مثلاً متوجه می‌شود که تصادف نزدیک فرودگاه و مدرسه‌ای در شهر اتفاق افتاده است، پس به سیستم فرودگاه و مدرسه اطلاع‌رسانی می‌شود که در این خیابان تصادف رخ‌ داده است و بنابراین بهتر است برای تردد مسیر دیگری را انتخاب کنند. این تنها یک نمونه از مزیت‌های است که می‌تواند در اثر هوشمندی دیوایس‌ها روی دهد!

با این اوصاف اینترنت اشیا (IOT) می تواند تمامی فعالیت‌های زندگی روزمره ما را هوشمند‌سازی کرده و به بهبود کیفیت زندگی بیانجامد.


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

Agahi90ir

جمعه, 05 آبان 1396

مقاله جالبی بود موفق باشید
با پشتکار ادامه دهید
یاعلی

پاسخ

ثبت نظر