باتری که می‌تواند خطر انفجار گوشی را به صفر برساند در دست تولید است

باتری که می‌تواند خطر انفجار گوشی را به صفر برساند در دست تولید است

تقریباً همه‌ی افرادی که از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند، تجربه داغ شدن باتری گوشی را داشته‌اند. داغ شدن باتری گوشی حتی می‌تواند در شرایطی باعث انفجار گوشی شود. نمونه بارز این اتفاق در مورد گوشی سامسونگ گلکسی نوت 7 صدق می‌کند. در سال 2016 تعداد زیادی از این گوشی به دلیل مشکلاتی در طراحی منفجر شدند. انفجار این پرچم‌دار سامسونگ سروصدای زیادی را به همراه داشت و البته بسیاری از صاحبان گوشی‌های هوشمند را نیز نسبت به باتری تلفن و داغ شدن آن حساس کرد.

گوشی‌های هوشمند از باتری‌های لیتیوم یونی استفاده می‌کنند. این باتری‌ها دارای الکترولیت‌هایی هستند که باعث جابه‌جایی یون‌ها بین الکترودها می‌شوند. مشکل این است که الکترولیت‌ها از جنس مواد شیمیایی آتش‌زا تولید شده‌اند که همین مسئله باعث منفجرشدن گوشی می‌شود.

اخیراً مقاله‌ای توسط جمعی از محققان دانشگاه میرلند در ژورنال Joule منتشر شده است که راه‌حلی برای این موضوع ارائه می‌کند، استفاده از آب به‌جای ترکیبات شیمایی!

قبلاً هم باتری‌هایی با استفاده از آب تهیه شده بود اما به این دلیل که قدرت باتری در آن‌ها بسیار کمتر از نمونه‌های معمولی بود، عملاً قابل‌استفاده نبودند؛ اما این بار این تیم تحقیقاتی ادعا کرده‌اند که باتری موردنظرشان قدرتی برابر با نمونه معمولی ارائه می‌دهد، یعنی 4 ولت.

اگر ادعاهای این تیم حقیقت داشته باشد این باتری می‌تواند علاوه بر ارائه قدرت مناسب، خطر منفجرشدن گوشی را نیز به صفر برساند؛ اما هنوز هم یک مشکل اساسی برای استفاده از این باتری وجود دارد، تعداد دفعات شارژ و دشارژ باتری. باتری‌های معمولی تقریباً تا 500 بار قابلیت شارژ و دشارژ بدون هیچ مشکلی را دارند، در صورتی این باتری آب محور تنها تا 70 مرتبه بدون مشکل می‌تواند شارژ و دشارژ شود.

اگر این تیم تحقیقاتی بتوانند برای این مشکل هم چاره‌ای بیندیشند در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد باتری‌های ایمن‌تری خواهیم بود.

منبع خبر: androidauthority


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر