آیا واقعاً می‌توان سرعت گوشی هوشمند را بالاتر برد یا همه‌ی این حرف‌ها دروغ است؟!

آیا واقعاً می‌توان سرعت گوشی هوشمند را بالاتر برد یا همه‌ی این حرف‌ها دروغ است؟!

همه‌ی ما با مشکل سرعت پایین گوشی مواجه شده‌ایم. به خصوص با گذشت زمان سرعت گوشی‌های هوشمند پایین می‌آید. اما آیا راهی برای افزایش سرعت آن وجود دارد؟

هر تکنولوژی جدیدی که وارد بازار می‌شود با این پیام تبلیغاتی می‌آید که سرعت آن بالاتر و عملکرد آن بهتر است. این هدف صنعت تکنولوژی است و همیشه هم خواهد ماند. شاید شما نتوانید همیشه جدیدترین و بهترین محصولات را داشته باشید اما سرعت پایین هم قطعاً چیزی نیست که بتوانید تحمل کنید.

پس یک کاربر گوشی هوشمند چه کاری می‌تواند انجام دهد؟ شما می‌توانید انواع پیشنهادها و توصیه‌ها را درمورد بالا بردن سرعت گوشی هوشمند روی اینترنت بیابید اما متاسفانه نمی‌توان به هر چیزی که روی اینترنت یافت می‌شود اعتماد کرد. پس چه کار باید کرد؟ ما به شما می‌گوییم:

اپلیکیشن‌ها را ببندید تا سرعتتان بالاتر بیاید

برای همه‌ی ما پیش آمده که وقتی دکمه‌ی Recent خانه را روی گوشی هوشمند فشار می‌دهیم لیست بلندبالایی از اپلیکیشن‌های باز می‌بینیم. ما از قدیم یاد گرفته‌ایم که هرچه اپلیکیشن‌های بیشتری روی یک دستگاه باز باشند سرعت آن پایین‌تر می‌آید. اما این قانون درمورد موبایل صدق نمی‌کند. هر دو دستگاه اندروید و iOS لیستی از اپلیکیشن‌هایی که اخیراً باز کرده‌ایم دارند. اگر نگاهی به آن بیندازید می‌بینید که لیستی بلندبالا از اپلیکیشن‌هایی است که زمانی آن‌ها را باز کرده‌اید.

سرعت گوشی

 

برخلاف چیزی که فکر می‌کردید بستن اپلیکیشن‌ها از این لیست سرعت گوشی هوشمند را بالاتر نمی‌برد. دراصل شاید برعکس پایین هم بیاورد. هر دو سیستم عامل گوشی هوشمند روش‌های هوشمندانه‌ای برای مدیریت رم دستگاه شما دارند. iOS اولین بار این سیستم را معرفی کرد. اپلیکیشن‌هایی که در این قسمت می‌بینید لزوماً در حال اجرا نیستند. شاید درحالتی معلق ذخیره شده اند یا به صورت خودکار بسته شده باشند. این کار عملکرد و طول عمر باتری را افزایش می‌دهد. در حالی که نسخه‌های اولیه‌ی اندروید مدیریت حافظه خوبی نداشتند اما دیگر این‌گونه نیست.

سرعت گوشی

 

اپلیکیشن‌های بهینه‌سازی سرعت (Speed-Booster) را دانلود نکنید

در اوایل قرن بیستم، شرکت فروشنده‌‌ی نفت اسنیک از موقعیت خود برای کلاه‌برداری از مشتریان خود استفاده می‌کرد. گرچه شرکت نفتی اسنیک سال‌هاست که از بین رفته اما هنوز هم فروشنده‌هایی هستند که از این روش استفاده می‌کنند. آن‌ها از مفاهیم تکنیکی پیچیده استفاده می‌کنند تا سر مردم کلاه بگذارند. شما فقط کافی است به اپلیکیشن‌های بهینه‌ساز رم نگاهی بیندازید تا ببینید چقدر کار این کلاه‎‌برداران گرفته است.

سرعت گوشی

 

از آنجایی که گوشی‌های هوشمند روش‌های خودشان را برای مدیریت رم و حافظه دارند نیازی به اپلیکیشن‌های اضافی نیست. این اپلیکیشن‌ها نه تنها باعث می‌شوند سرعت گوشی شما پایین بیاید، بلکه از شما اجازه‌های زیادی می‌گیرند که می‌تواند امنیت و حریم شخصی شما را در خطر بیندازد و شما هیچ‌گاه نخواهید فهمید که چه بلایی سر دیتای شما می‌آورند.

iOS محیط خود را خیلی جدی مدیریت می‌کند در نتیجه فقط چند اپلیکیشن امکان دسترسی به سیستم را دارند. درضمن به خاطر رویکرد دقیق اپل درمورد اپ استور، شما نمی‌توانید اپلیکیشن‌های خطرناک زیادی را روی iOS بیابید. اگر هر اپلیکیشنی یافتید که گفته بود عملکرد دستگاه شما را ارتقا می‌دهد، بدانید که دروغ می‌گوید. اما فضای باز اندروید باعث شده که پلی استور پر باشد از بهینه‌سازهای رم و Task Killers ها.

اپلیکیشن‌های خراب را بیابید

اگر حس کردید که سرعت یا عملکرد گوشی هوشمند شما خیلی پایین آمده و یا طول عمر باتری آن خیلی کم است ممکن است که یک اپلیکیشن درست عمل نکند. اپلیکیشن‌های اندرویدی زیادی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا دریابید کدام اپلیکیشن مشکل‌ساز شده است. وقتی که آن را یافتید می‌توانید یکی از این کارها را انجام دهید:

اپلیکیشن خود را به‌روزرسانی کنید.

سیستم خود را به‌روزرسانی کنید.

دستگاه خود را ریستارت کنید.

اندروید:

از منو تنظیمات اپلیکیشن خود را متوقف کنید.

حافظه نهان اپلیکیشن را پاک کنید.

دیتای اپلیکیشن را پاک کنید.

iOS:

اپلیکیشن را پاک کرده و آن را دوباره نصب کنید تا اسناد و دیتای ذخیره شده حذف شوند.

اگر هیچ یک از این روش‌ها مشکل را حل نکرد باید اپلیکیشن را حذف کنید. روی اندروید ممکن است که بعضی از اپلیکیشن‌ها خیلی خوب عمل نکنند یا از CPU و پردازش بیشتری استفاده کنند. اما به خاطر حساسیت اپل نسبت به اپ استور اپلیکیشن‌های خراب خیلی کمتری روی iOS وجود دارد. اما با این حال عملکرد نادرست چیزی است که روی همه‌ی پلت‌فرم‌ها پیش می‌آید.

فضای ذخیره سازی را خالی کنید

اعتیاد ما به جمع‌آوری اپلیکیشن‌ها باعث شده که صفحه خانه و لیست اپلیشن‌های ما به فضای شلوغ و بی سروته تبدیل شود. پاک کردن اپلیکیشن‌ها باعث می‌شود که کم‌تر دچار سردرگمی شوید. باید از خودتان سوال کنید که آخرین باری که از این اپلیکیشن استفاده کرده‌ام چه زمانی بوده است؟ مثلاً آخرین بار چه زمانی انگری بردز بازی کرده‌اید؟ البته فقط اپلیکیشن‌ها نیستند که فضای ذخیره‌سازی ما را پر می‌کنند. عکس‎ها، ویدئوها، موزیک و حافظه‌نهان اپلیکیشن‌ها نیز نقش موثری در پرکردن گوشی‌های ما دارند. اپلیکیشن‌های درحال اجرا روی رم ذخیره شده‌اند، اما وقتی که می‌خواهید یک اپلیکیشن جدید باز کنید باید آن را از فضای ذخیره‌سازی داخلی بخواند.

اگر فضای ذخیره‌سازی شما پر باشد سرعت دستگاه شما به شدت پایین می‌آید و ممکن است باز کردن اپلیکیشن‌ها یا اسناد بیشتر زمان ببرد. می‌توانید این مشکل را با پاک کردن فضای ذخیره‌سازی حل کنید. وقتی که اپلیکیشن‌های خود را پاک کردید باید روی فضای ابری یا کامپیوتر از عکس‌ و ویدئوهای خود بکاپ بگیرید. وقتی که آن‌‌ها را پاک کردید می‌بینید که چقدر سرعت دستگاه شما بهتر شده است.

 گوشی خود را ریبوت کنید

آیا تا به حال ریبوت کردن را امتحان کرده‌اید؟ شاید این روش یکی از رایج‎ترین روش‎ها برای رفع مشکل گوشی موبایل و کامپیوتر باشد. حداقل روی کامپیوتر به این صورت است. اما آیا گوشی‌های هوشمند متفاوت هستند؟ خیر

یکی از رایج‌ترین دلایل برای سرعت پایین نشت حافظه است. iOS و اندروید درمورد مدیریت حافظه خیلی خوب عمل می‌کنند اما اپلیکیشن‌ها به طور مداوم سیستم را خراب می‌کنند. عملکرد بد یک اپلیکیشن می‌تواند سرعت دستگاه را پایین بیاورد.

با ریبوت کردن دستگاه رم پاک می‌شود و فایل‌های غیردائمی را پاک می‌کند. وقتی که دستگاه را دوباره روشن می‌کنید لیست آخرین اپلیکیشن‌هایی که باز کردید هنوز همان‌جاست اما مشکل باید حل شده باشد.

درضمن وقتی که دستگاه بالا می‌آید بسیاری از مشکلات شناسایی می‌شوند، در نتیجه هر مشکل کوچکی با ریبوت درست می‌شود.

 شیطانی به نام سرعت

همه‌ی ما می‌دانیم که سرعت پایین گوشی هوشمند واقعاً آزار دهنده است. به همین دلیل هر پیشنهادی به ما داده می‌شود تا سرعت دستگاه خود را ارتقا دهیم آن را می‌پذیریم. همانطور که می‌بینید بسیاری از روش‌های ارتقای سرعت گوشی هوشمند کار خاصی انجام نمی‌دهند و بعضی از آن‌ها مضر هستند.

بهترین روش‌ها این است که هر چند وقت یک بار دستگاه خود را ریبوت کنید، فضای ذخیره‌سازی را خالی نگاه دارید و اپلیکیشن‌هایی را که نمی‌خواهید یا درست عمل نمی‌کنند پاک کنید. اما اگر هیچ‌یک از این روش‌ها جواب نداد شاید بهتر باشد که یک گوشی جدید خریداری کنید.

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر