قابلیت FaceID در آیفون 10 آیا به اندازه کافی ایمن است؟

قابلیت FaceID در آیفون 10 آیا به اندازه کافی ایمن است؟

تنها سه روز پیش بود که کمپانی اپل از آیفون 10 به مناسبت دهمین سالگرد عرضه آیفون، رونمایی کرد. یکی از ویژگی‌های این آیفون جدید حذف شدن دکمه Home بود. اپل برای باز کردن قفل آیفون 10 قابلیت تشخیص چهره را در آن تعبیه کرده بود که با عنوان FaceID شناخته می‌شود. این قابلیت به لطف دوربین سلفی TrueDepth این گوشی امکان‌پذیر شده است. هنگامی که کاربر به گوشی خیره می‌شود 30000 پرتو نور مادون‌قرمز به چهره او تابیده می‌شود و نقشه چهره او ساخته شده و با نقشه موجود در حافظه گوشی به عنوان صاحب آن، تطبیق داده می‌شود و سپس قفل آیفون باز می‌شود. اما در مورد این قابلیت جذاب و عملکرد آن سؤال‌های بسیاری مطرح شده است.

آیا تغییرات جزئی در چهره و تاریکی، عملکرد FaceID را مختل می‌کند؟

اپل ادعا کرده است که این قابلیت می‌تواند خود را با تغییرات جزئی ظاهری کاربر سازگار کند. بنابراین تغییر مدل مو، پوشیدن کلاه و در مورد مردان بلند شدن موهای صورت، FaceID را سردرگم نمی‌کند.

کریگ فدریگی، نایب‌رئیس ارشد بخش مهندسی نرم‌افزار اپل درباره عملکرد این قابلیت هنگام استفاده از عینک‌های آفتابی هم گفته است درصورتی‌که شیشه‌های عینک تا حدی اجازه عبور نورهای مادون‌قرمز را بدهند و این نورها به چشم کاربر برسد، قابلیت FaceID به‌درستی کار خواهد کرد، حتی اگر عینک کاملاً تیره باشد.

امنیت این سیستم در مقایسه با سایر سیستم‌های بیومتریک چگونه است؟

داده‌هایی که از نقشه چهره کاربر برداشته شده است در فضایی ایمن در چیپست A11 Bionic نگه‌داری می‌شود. در ضمن این سیستم امنیتی جدید به‌مراتب ایمن‌تر از سایر سیستم‌هاست. برای مثال احتمال اینکه کسی به‌جز شما بتواند با استفاده از TouchID قفل گوشی را باز کند 1 به 50000 است درصورتی‌که در مورد قابلیت FaceID در آیفون 10 این نسبت 1 به 1000000 است.

اپل برای جلوگیری از سرقت چه تمهیداتی اندیشیده است؟

اگر آیفون شما دزدیده شود و دزد گوشی را در مقابل شما بگیرد قفل گوشی باز می‌شود؟ گوگل برای این مشکل هم دو راه‌حل در نظر گرفته است. اول اینکه تا زمانی که شما به گوشی خیره نشوید قفل گوشی باز نمی‌شود. بعلاوه درصورتی‌که کسی بخواهد گوشی را از دست شما بگیرد، می‌توانید دکمه‌های دو طرف گوشی را بفشارید تا قابلیت FaceID به‌صورت موقت غیرفعال شود.

منبع خبر: digitaltrends


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر