آیفون 8: نسخه 64 گیگابایتی یا 256 گیگابایتی کدام مناسب شماست

آیفون 8: نسخه 64 گیگابایتی یا 256 گیگابایتی کدام مناسب شماست

همان‌طور که می‌دانید اولین سری آیفون در سال 2007، با دو مقدار حافظه داخلی 4 و 8 گیگابایت به بازار عرضه شد. این مقدار حافظه داخلی برای آن سال‌ها که حجم عکس‌ها چیزی در حد کیلوبایت بود و برنامه‌ها و اپلیکیشن‌ها به این اندازه همه‌گیر نشده بودند، بسیار مناسب و کارساز بود. حالا پس از گذشت 10 سال، درحالی‌که کیفیت عکس‌ها، حجم برنامه‌ها، تعداد موسیقی‌ها و ... به‌شدت افزایش یافته است، اپل آیفون‌های 8 و 8 پلاس را با حافظه داخلی 64 و 256 گیگابایت ارائه کرده است. تفاوت قیمت نسخه 64 گیگابایتی و نسخه 256 گیگابایتی این گوشی‌ها، تقریباً 150 دلار است. با این حساب هنگام انتخاب از بین این دو مدل فاکتور حافظه هم اهمیت پیدا می‌کند. اما واقعاً این حجم حافظه داخلی برای همه موردنیاز است؟ در ادامه قصد داریم این مسئله را موردبررسی قرار دهیم. با فیسیت همراه باشید.

آیا تمام حافظه داخلی در اختیار کاربر قرار می‌گیرد؟

بدیعی است که سیستم‌عامل و برنامه‌های اصلی موجود روی گوشی مانند موزیک، نقشه، گالری و ...، حافظه‌ای را اشغال می‌کنند. برای نمونه در آیفون 7 پلاس که از نسخه بتا 11 iOS بهره می‌برد، تقریباً 3.7 گیگ به سیستم‌عامل و چند صد مگابایت به سایر برنامه‌های موجود اختصاص داده می‌شود. این مقدار می‌تواند روی دستگاه‌های مختلف متفاوت باشد. برای آیفون 8 که دارای 64 گیگابایت حافظه داخلی است، 4 گیگ به سیستم‌عامل و برنامه‌های اصلی اختصاص داده شده و 60 گیگ در اختیار کاربر قرار می‌گیرد.

حافظه موردنیاز برای برنامه‌ها و بازی‌ها چقدر است؟

برنامه‌های مختلف نیاز به فضای متفاوتی دارند و تعداد و نوع برنامه‌ها بستگی به نیاز و سلیقه کاربر دارد. اما اگر بخواهیم به‌صورت عمومی مسئله را بررسی کنیم، تقریباً 20 برنامه معروف و پرطرفدار در پلتفرم iOS تنها به حجمی حدود 2 گیگابایت نیاز دارند. البته این نکته را در نظر بگیرید که برخی برنامه‌ها مقداری داده اضافی را در کش (cache) ذخیره می‌کنند که سیستم‌عامل در صورت کمبود فضا به‌طور خودکار آن‌ها را حذف می‌کند.

در مورد بازی‌ها مسئله کمی متفاوت است، زیرا بازی‌ها معمولاً حجم به‌مراتب بالاتری دارند. برای نمونه بازی‌ها پرطرفداری که در جدول زیر آورده شده است به حجمی بیش از 7 گیگ نیاز دارند.

حافظه موردنیاز برای اپلیکیشن و بازی‌های محبوب

حافظه موردنیاز برای اپلیکیشن و بازی‌های محبوب

حجم موردنیاز برای ویدیو، موزیک و تصاویر چقدر است؟

بی‌شک حجیم‌ترین رسانه موجود ویدیو است. آیفون‌های 8 و 8 پلاس، از دوربین 4k ای بهره می‌برند که در هر ثانیه 60 فریم تصویربرداری می‌کند، یعنی بیشترین کیفیت فیلم در بین آیفون‌هایی که تاکنون عرضه شده است. هر دقیقه از ویدیوهایی که با این کیفیت ضبط می‌شوند، حدوداً 700 مگابایت حجم دارند!

موزیک به حجمی به‌مراتب کمتر نیاز دارد. به‌طور متوسط هر موزیک حدود 9 مگابایت فضا می‌گیرد. بنابراین در یک گیگ حافظه، بیش از 100 موزیک را می‌توان ذخیره کرد.

مسئله در مورد تصاویر کمی پیچیده‌تر است. سایز تصاویر بسته به چیزهایی که در فریم قرار می‌گیرد و فعال بودن یا نبودن حالت Live Photo متغیر است. اما به‌طور متوسط در یک گیگابایت حافظه، حدود 262 تصویر را می‌توان ذخیره کرد.

درنهایت کدام نسخه برای نیاز شما مناسب است؟

اگر هنوز هم در مورد حافظه ‌آیفون 8 تردید دارید باید بگوییم که همه‌چیز به نیاز شما بستگی دارد. نسخه 64 گیگابایتی آیفون 8 می‌تواند حدود 1000 موسیقی، 2500 تصویر معمولی، 2500 تصویر با حالت Live Photos، یک ساعت ویدیو ضبط شده با کیفیت 4k، بيست برنامه کاربردی محبوب و پرطرفدار و 10 تا از پرطرفدارترین بازی‌ها را در خود جای دهد.

بااین‌حال اگر تصور می‌کنید نیاز دارید ویدیو بیشتری روی آیفون خود ضبط کنید و یا خود را یک گیمر حرفه‌ای می‌پندارید و یا اینکه نیاز دارید تصاویر زیادی روی گوشی خود داشته باشید، آیفون با حافظه 256 گیگابایتی گزینه مناسب‌تری است، زیرا در ازای 4 برابر حافظه بیشتر، تنها 150 دلار هزینه بیشتری خواهید پرداخت.

منبع خبر: phonearena


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر