LTE-U: فقط حقایق

LTE-U: فقط حقایق

LTE-U روشی جدید برای انتقال داده می باشد. البته همه با این تکنولوژی موافق نیستند. برخی شرکت ها معتقدند که این تکنولوژی می تواند آسیب رسان باشد. این مقاله به این تکنولوژی و بحث های پیرامون آن می پردازد.

روزنامه وال استریت در مقاله ای نوشت: " جنگی در بین غول های تکنولوژی در مورد آینده وای فای، ارتباطات وایرلس همه جا حاظر و غیر قابل تنظیم در اینترنت موبایل در گرفته است."
چیزی که زمانی از نظر ما یک مساله تکنیکی بی اهمیت بود حال در دنیای تکنولوژی می تواند مساله ساز باشد. یا همانگونه که مقاله نویس بیل اسنایدر اخیرا در InfoWorld نوشت " اگر چه این مساله بسیار فنی است ، تکنولوژی را شامل می شود که بیشتر مردم حتی راجع به آن چیزی نشنیده اند" کینه در دو طرف این دعوا رو وخامت است.
از طرفی اپراتور های تلفن همراه مانند T-Mobile هستند که به دنبال آنند که تکنولوژی جدیدی به نام LTE بدون مجوز یا LTE-U را به بازار ارائه دهند. بر اساس ارائه دهندگان اینترنت وایرلس و Qualcomm ،این تکنولوژی از طیف بدون مجوز موجود که عموما برای وای-فای استفاده می شود بهره می برد. LTE-U طراحی شده است تا قابلیت های مشابه وای فای، به عبارت دیگر اتصال کوتاه برد را به دستگاه های موبایل ارائه دهد.
از آنجایی که میلیارد ها گوشی موبایل و ویوئو اینترنتی به شبکه های وایرلس و طیف های معین موجود فشار می آورند، اکوسفر همراه به دنبال منابع خوب از طیف می باشد. این بحران قابل توجه است و راه حل های ملموس زمان زیادی برای عملی شدن می برند. طبق ارزیابی اخیر حدودا  13 سال طول می کشد تا بتوان طیف را از یک نهاد به بازار خصوصی منتقل کرد. همانطور که رئیس سابق کمیسیون ارتباطات فدرال و عضو هیئت رئیسه کمیسیون ارتباطات فدرال رابرت مک دوئل اخیرا اعلام کرده اند " ترافیک داده موبایل در ایالات متحده از سال 2014 تا سال 2019 هفت برابر خواهد شد، در حالی که دستگاه های پوشیدنی و دستگاه های متصل در این زمان دو برابر خواهند شد.
در این زمان، برخی در این صنعت راه حلی ناقص در باند  ISMGHz-5 یافته اند- جایگاه خوب برای جایگزین سازی " سلول های کوچک" ( فکر کنید برج های سلولی مینیاتوری انتقالات خود را از طریق یک محیط خیلی کوچک تر انجام دهند) که می تواند به شدت ظرفیت را افزایش داده، عملکرد دستگاه های وایرلس را بالا برد.
گوگل و شرکت های رسانه های کابلی مانند Comcast مخالف این استراتژی هستند، آن ها معتقدند که LTE-U می تواند با وای فای تداخل داشته باشد. دپارتمان مهندسی در کمیسیون ارتباطات فدرال در چند ماه اخیر پیگیر این مساله بوده است تا دریابد که این اعتراضات وارد هستند یا خیر، اما هنوز این سازمان هیچ گونه نتیجه قطعی اعلام نکرده است.
این یک مشکل فنی است؟ یا یک مشاجره تجاری است؟
بر اساس کمبود شواهد معتبر برای اثبات تداخل LTE-U با وای فای بیشتر به نظر می رسد که یک درگیری تجاری باشد.
طیف GHz- 2.4 و GHz- 5 که در آن وای فای، بلوتوث و تکنولوژی های دیگر فعالیت می کنند با چند قانون پایه اداره می شود. از همه مهم تر، دستگاه ها نباید از آستانه نیروی خاصی تجاوز کنند، و نمی توانند به طور فعالانه با هم تداخل داشته باشند. وای فای طوری طراحی شده که به سادگی به اشتراک گذاشته می شود، اما همانطور که همه می دانند تعداد زیادی دستگاه در یک منطقه، یا تعداد زیاد هات اسپات وای فای می تواند باعث ایجاد تداخل شود و عملکرد را کاهش دهد. توسعه دهندگان LTE-U سال های زیادی را صرف طراحی آن کرده اند ، به خصوص برای رعایت قوانین طیف بدون مجوز و به مشکل بر نخوردن با وای فای.
نتایج اولیه بسیار دلگرم کننده است. در آزمایش ها در دنیای واقعی LTE-U عملکرد بهتری نسبت به وای فای دارد، عملکرد وای فای در اطراف آن را کاهش نمی دهد ، حتی عملکرد شبکه های وای فای نزدیک آن را بهبود می بخشد.
به علاوه، همانطور که ریچارد بنت، مخترع وای فای اخیرا نوشت ، " LTE-U از یک دستگاه کوچک در خانه ، اداره، یا کافی شاپ استفاده می کند که به اندازه یک میکروسل  و یا اکسس پوینت وای فای می باشد. و وقتی که این دستگاه نصب می شود وای فای به عنوان یک کانال جایگزین دانلود برای موبایلتان عمل می کند."
مخالفان LTE-U می گویند که ارائه دهندگان خدمات موبایل از LTE-U برای ارائه خدماتی که با وای فای رقابت می کنند استفاده می کنند و به رقابت در ارائه خدمات ضربه می زنند. اما ارائه دهندگان خدمات موبایل هم اکنون هات اسپات های وای فای بسیاری را به کار انداخته اند.
به بیان دیگر، آن ها هم اکنون با گوگل، کابل و میزبان نوآوران در این فضای بدون مجوز همزیستی می کنند. LTE-U یک پروتوکل متفاوت است که از همان طیف بدون مجوز استفاده می کند، و باید از همان قوانین، مانند وای فای پیروی کند. ارائه دهندگان موبایل فکر می کنند که LTE-U می تواند عملکرد بهتری با ادغام با شبکه های سلولی مبتنی بر LTE منطقه گسترده داشته باشد.
هنوز باید آزمایش انجام داد و تا پیش از قطعی شدن چیزی پیش داوری در مورد تکنولوژی های جدید نکرد و خوش بین بود. آنطور که اسنایدر می گوید: " بالاخره همه این شرکت ها در یک تجارت انتقال داده فعالیت دارند. و اهمیت این مساله که این داده از کجا سرچشمه می گیرد ، از کدام طیف عبور می کند و چه اطلاعاتی را در خود دارد کم تر و کم تر می شود.

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر