ارتباط دانشگاه آزاد اسلامی با دانشگاه‌های جهان و نهادهای صنعتی داخلی

ارتباط دانشگاه آزاد اسلامی با دانشگاه‌های جهان و نهادهای صنعتی داخلی

بهروز دانشیان رئیس واحد تهران جنوب دانشگاه آزاد اسلامی از اعزام اولین گروه دانشجویان به دانشگاه‌های طرف قرارداد در کشور آلمان توسط دفتر امور بین‌الملل واحد تهران جنوب دانشگاه آزاد خبر داد.

وی گفت با توجه به اینکه کشور آلمان کامل‌ترین نظام ملی نوآوری را در اروپا دارد واحد تهران جنوب با سه دانشگاه نورد هاوزن، ارفورد و المناو در این کشور تفاهم‌نامه همکاری امضا کرده است. این همکاری با هدف تبادل دانشجویان و اعضاء هیئت‌علمی، تبادل نشریات و اطلاعات دانشگاه‌ها و توسعه کیفی، علمی و پژوهشی دانشگاه آزاد صورت گرفته است.

مطابق با تفاهم‌نامه‌ها همکاری‌های مشترک در مراکز تحقیقاتی دانشگاه‌ها در دو کشور انجام می‌گیرد وی از ارتباط دانشگاهی با کشورهای خارجی به عنوان یکی از روش‌های انتقال تکنولوژی نام برد و این ارتباط را فرصتی متقابل دانست.

فرصت طلایی برای آموزش عالیکشور، فرصت مناسب برای توسعه فناوری و گسترش تحقیق و توسعه و خلق ثروت برای ایران اسلامی. فرصت تبادل استاد و دانشجو با بهترین کشورهای توسعه‌یافته جهت هم‌افزایی و درس‌آموزی علمی، فرصت انجام پروژه‌های مشترک دانشجویی و غیر دانشجویی، فرصت برگزاری بالاترین سطح از کنفرانس‌های علمی مشترک جهت انتقال فناوری به شکل غیررسمی، فرصت جذب سرمایه گذاری خارجی بر روی طرح‌های علمی پژوهشی داخلی، فرصت جلب حمایت‌های مالی خارجی از پایان نامه های دانش‌بنیان داخلی، فرصت تأسیس مراکز تحقیق و توسعه واسط‌هایی و مشترک برای فناوری های نوظهور، فرصت الگوبرداری برای نوآوری فناورانه از کشورهای پیشرو، فرصت یادگیری تجاری‌سازی فناوری های پیشرفته و غیر پیشرفته در سطح خرد و کلان.

وی خاطرنشان کرد: الگوبرداری از شبکه‌سازی‌های انجام‌شده بین دولت ها و دانشگاه های عضو پیمان بریکس، شبکه‌سازی انجام‌شده در طرح اراس موس ماندس اتحادیه اروپا، یادگیری از طرح GWA کنفرانس‌های مشترک در اتحادیه اروپا و آلمان و یا برنامه ZIM آلمان در حمایت از پژوهش‌های مشارکتی، می‌توانند الگوهای مناسبی برای دانشگاه آزاد اسلامی باشد.

دانشیان افزود پس از تقویت ارتباط با دانشگاه‌های طراز اول جهان تقویت ارتباط با نهادهای صنعتی داخلی امری بسیار مهم برای کارآفرینی و خلق ثروت و دانش‌بنیان کردن صنایع است، وی افزود ارتباط دانشگاه با صنعت ارتباط مکملی است که هر دو طرف به آن نیاز دارند؛ که در همین راستا تفاهم‌نامه همکاری را با آقای کرباسیان رئیس هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) امضاء کرده است.

این تفاهم‌نامه در زمینه ایجاد همکاری پایدار بین ایمیدرو و دانشگاه آزاد اسلامی و استفاده متقابل از ظرفیت‌ها و امکانات آموزشی پژوهشی طرفین امضاء شده است. دانشیان استفاده از مدیران صنعت در دانشگاه و در اصطلاح دانشگاهی کردن صنعتی‌ها را یکی از وظایف دانشگاه دانست که موجب تقویت ارتباط صنعت با دانشگاه می‌شود.

وی گفت واحد تهران جنوب دانشگاه آزاد در رشته‌هایی که فاقد هیئت‌علمی بوده است مانند مدیریت تکنولوژی از مدیران ارشد صنایع بزرگ مانند خودروسازی و ذوب‌آهن دعوت به تدریس کرده است تا دانشجویان علاوه بر مباحث نظری و تئوری با موضوعات اجرایی و عملی در صنعت آشنا شوند و در قالب تفاهم‌نامه‌ها در صنعت مشغول به کار شوند.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر