اگر قصد خرید آیفون ایکس را دارید شاید قابلیت FaceID نظر شما را عوض کند

اگر قصد خرید آیفون ایکس را دارید شاید قابلیت FaceID نظر شما را عوض کند

در حالی که منتقدین ایرادهای زیادی به جدیدترین محصول اپل گرفته‌اند اما از نظر طرفداران این گوشی بهترین چیزی است که از آیفون 7 پلاس به بعد ساخته شده است! 
این گوشی صفحه‌نمایشی بدون لبه دارد، دکمه Home ندارد و خیلی سریع شارژ می‌شود؛ اما شاید بتوان گفت که مهم‌ترین قابلیت آن فیس آی‌دی است. 
با وجود این قابلیت آیفون ایکس چقدر امن است؟ آیا باید نگران حریم شخصی بود؟ آیا اپل به پایگاه‌داده‌ای بزرگ از صورت همه دسترسی دارد؟ 

فیس آی‌دی چیست

بدون وجود دکمه‌ی Home، آیفون جدید نیاز به یک روش جدید برای باز کردن قفل دارد: کاربران به تاچ آی‌دی (قابلیت شناسایی فرد با تماس انگشت) عادت کرده‌اند و دیگر تحمل وارد کردن رمز را ندارند. حقیقت این است که روش‌های بیومتریک از وارد کردن رمز امن‌تر است چرا که رمز را می‌توان خیلی راحت حدس زد. اینجاست که فیس آی‌دی وارد می‌شود. 

فیس آی دی


این سیستم بسیار هوشمند است. اول از همه این قابلیت 30000 نقطه را روی صورت شما شناسایی می‌کند و از نور فروسرخ استفاده می‌کند (در نتیجه مهم نیست که چقدر نور در محیط وجود دارد). سپس از صورت شما یک تصویر ایجاد کرده و بررسی می‌کند که آیا این صورت همانی است که در پایگاه داده‌ی گوشی ذخیره شده یا خیر. 
درضمن این قابلیت تنها برای باز کردن گوشی به کار نمی‌رود بلکه می‌توان از آن برای تایید خریدهایی که از طریق اپ استور و Apple Pay انجام می‌دهید استفاده کنید. 
این کار دسترسی به گوشی را بسیار ساده می‌کند، اما آیا به اندازه‌ی کافی امن است؟ 

آیا می‌توان آن را گول زد؟ 

اپل گفته است که نه. به گفته‌ی این شرکت امکان موفقیت در گول زدن این سیستم یک در یک میلیون است. کم است ولی غیر ممکن نیست. 
نمی‎توان آن را به راحتی سامسونگ گلکسی اس8 که اوایل امسال وارد بازار شد گول زد. حتی پیش از آن نیز نرم افزار تشخیص صورت به راحتی با یک تصویر از صفحات اجتماعی گول می‌خورد و باز کردن گوشی به این روش زمان زیادی می‌برد، اما نکته اینجاست که سامسونگ از یک راز بزرگ پرده برداری کرد: شناسایی صورت به اندازه‌ی کد پین، اسکنر اثر انگشت و اسکنر چشمی امن نیست. 
این مشکل در مورد آیفون ایکس وجود ندارد چرا که یک تصویر سه بعدی از صورت شما می‌گیرد. 
برای نشان دادن میزان امینت آیفون ایکس اپل از یک شرکت ماسک سازی در هالیوود درخواست کرد که ماسک صورت افراد را بسازد، اما آیفون ایکس گول نخورد. 
این سیستم به نظر خیلی امن می‌رسد ولی هیچ چیز غیرقابل نفوذ نیست. مارک راجر، فردی که قبلاً هم روش‌هایی برای گول زدن تاچ آی‌دی یافته بود به نکته‌ی مهمی اشاره کرد: "زمانی که کسی بتواند صورت شما را طوری بسازد که کامپیوتر گول بخورد شما به مشکل برخورده‌اید. برای مثال آیا اگر من از سر خود تصویر سه بعدی بسازم آیا باز هم قفل باز نمی‌شود و یا این که گول می‌خورد؟" 
به نظر می‌رسد که اگر تاچ‌آی‌دی گول بخورد پس فیس آی‌دی نیز می‌تواند گول بخورد. اما نکته اینجاست که این مسائل نمی‌تواند تاثیری روی نظر مردم در مورد این محصول داشته باشد. 

دوقلوها چطور 

اگر یک دوقلوی هم‌سان داشته باشید داشتن آیفون ایکس می‌تواند برای شما مشکل ساز شود. در حال حاضر ما نمی‌دانیم که آیا اپل این قابلیت را روی دو نفر که کاملاً شبیه به هم هستند امتحان کرده یا خیر. اگر کرده بودند حتماً نتیجه را تا به حال اعلام می‌کردند، اگر نکرده‌اند شاید نتیجه منفی بوده! 
ویندوز هلو نیز از قابلیت تشخیص صورت روی ویندوز10 استفاده می‌کند که گفته می‌شود می‌تواند تفاوت بین دو فرد دوقلو را تشخیص دهد. این قابلیت با ترکیب عمق و گرما می‌تواند تشخیص دهد که کدام دوقلو برای ورود به دستگاه تلاش می‌کند. 
درحالی که عکس برداری سه بعدی اپل امکان مطالعه‌ی عمق را فراهم می‌کند اما آیفون ایکس نمی‌تواند گرما را تشخیص دهد. 
ما هنوز نمی‌دانیم که این گوشی هوشمند چگونه تفاوت بین دو فرد را که کاملاً شبیه به هم هستند تشخیص می‌دهد. اما احتمالا دوقلوهای همسان نباید به فیس آی‌دی اعتماد کنند. 

تصاویر کجا ذخیره می‌شوند 

شاید بترسید اگر بدانید که اپل یک پایگاه داده از صورت تمام کاربران آیفون ایکس دارد. اما نگران نشوید، اطلاعات استفاده شده برای تشخیص صورت در جایی امن ذخیره می‌شوند که اثر انگشت ما برای تاچ آی‌دی نیز در آن ذخیره می‌شدند. این اطلاعات در جایی در گوشی شما ذخیره می‌شوند. هرچه باشد اپل عاشق چشم و ابروی کاربرانش که نیست! 
اما سناتور آل فرانکن خیلی هم از این قضیه مطمئن نیست. او آنقدر نگران است که یک نامه به مدیر عامل اپل، تیم کوک نوشت. او پرسید که اپل چگونه به کاربرانش اطمینان خاطر می‌دهد که از اطلاعات آن‌ها برای تبلیغات و کارهای دیگر استفاده نمی‌کند؟ 

فیس آی دی


اگر Apple Pay بتواند به فیس آی‌دی دسترسی داشته باشد آیا اپلیکیشن‌های دیگر هم می‌توانند؟ در حال حاضر کسی به این سوال پاسخ نداده است، اما این موضوع که بتوان کاربران را تا این حد زیر نظر داشت و برای تبلیغات آن‌ها را کنترل کرد تا حدی وسوسه انگیز است. این نرم‌افزار می‌تواند تشخیص دهد چشم‌های کاربر کجاست، در نتیجه اپلیکیشن‌های شخص ثالث می‌توانند بفهمند که چه المان‌هایی در یک متن یا تبلیغات بیشتر توجه شما را به خود جلب می‌کند. 
در حال حاضر شاید این مشکل خیلی مهم به نظر نرسد. اما لازم به ذکر است که یک پایگاه داده از صورت‌ها وجود دارد و مردم هر روز از آن استفاده می‌کنند. 
درضمن فیسبوک هم هست. پروژه‌ی Deep Face آن‌ها می‌تواند یک صورت را حتی از زاویه‌های مختلف تشخیص داده و شناسایی کند. با این قابلیت است که شما می‌توانید افراد را در عکس‌های خود تگ کنید. نگران شدید؟ شاید بد نباشد که به تنظیمات حریم شخصی رفته و خود را از بعضی از عکس‌هایی که در آن‌ها تگ شده‌اید حذف کنید. اگر حریم شخصی آیفون را جدی می‌گیرید باید حواستان به شبکه‌های اجتماعی باشد. 

دیگر چه کسانی به آن دسترسی دارند

face ID


حال ما به بخشی بسیار نگران کننده درمورد فیس ‌آی‌دی می‌پردازیم: شما می‌توانید گوشی خود را با صورتتان باز کنید، در نتیجه دزدها و حتی پلیس هم می‌تواند این کار را بکند. 
برای مثال اگر یک دزد گوشی شما را بدزدد ممکن است شما هم در خطر بیفتید چرا که برای تشخیص صورت، مجرم به صورت شما نیاز دارد و ممکن است شما را مجبور کند که قفل آن را باز کنید. 
آیا به یاد دارید که در سال 2016 اپل حاضر نشد که آیفون 5 سی کدگذاری شده‌ی فردی که در سن برناردینو تیراندازی کرده بود را باز کند؟ این خبر دو نکته‌ی مهم را به ما یادآوری کرد: اول این که اپل حاضر نشد برای از بین بردن تروریسم با اف بی آی همکاری کند. دوم این که خیلی واضح بیان کرد که می‌تواند دستگاه اپل هر کدام از کاربرانش را که بخواهد باز کند. 
در حقیقت این اقدام اپل برای این بود که به دنیا نشان دهد که برای امنیت و حریم شخصی ارزش زیادی قائل است. 

چه کار باید کرد

برای استفاده از فیس آی‌دی باید چشمانتان باز باشد و صورت شما رو به صفحه نمایش قرار گیرد. درنتیجه اگر کسی از شما دزدی کرد می‌توانید چشمان خود را ببندید و یا صورت خود را برگردانید. اگر مجرم فرصت زیادی برای انجام کار خود نداشته باشد ناچار است از گوشی شما بگذرد. 
جدیدترین سیستم عامل iOS 11 به صورت پیش‌فرض روی گوشی آیفون ایکس نصب است و در تنظیمات خود قابلیت درخواست کمک در مواقع اضطراری دارد. می‎توانید آن را فعال کنید تا هرگاه که پنج بار دکمه پاور را فشار دادید قابلیت فیس آی‌دی و تاچ آی‌دی را غیرفعال کند. برای دسترسی باید یک رمز وارد کنید. 
اگر به طور کلی نگران فیس آی‌دی هستید مجبور نیستید از آن استفاده کنید. می‌توانید با استفاده از تاچ‌ آی دی و یا رمز برای باز کردن گوشی خود استفاده کنید. اما حتماً برای گوشی هوشمند خود یک روش کدگذاری انتخاب کنید. 
شما مجبور نیستید که آیفون ایکس بخرید. اگر طرفدار اپل هستید و می‌خواهید گوشی خود را ارتقا دهید می‌توانید یک گوشی آیفون8 بدون قابلیت فیس آی‌دی بخرید. درضمن آیفون8 دکمه‌ی خانه دارد، سریع‎تر شارژ می‌شود و ارزان‌تر است. 

با حقایق روبه‌رو شوید 

وقتی که تاچ آی‌دی معرفی شد، همه در مورد مسائل امنیتی و حریم شخصی آن ابراز نگرانی کردند. اما در نهایت مشکلی پیش نیامد. فیس آی‌دی نیز به همین صورت خواهد بود. 
مشکلاتی وجود خواهد داشت و قطعاً این قابلیت برای همه کاربرد ندارد. اما این انتخاب شماست که این گوشی را بخرید یا خیر و این که از فیس آی‌دی استفاده کنید یا نه. همه چیز به شما بستگی دارد. 

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر