فایرفاکس این بار قوی‌تر از قبل به میدان آمد

فایرفاکس این بار قوی‌تر از قبل به میدان آمد

مرورگر فایرفاکس تقریباً دو سال بود که تا حد زیادی به فراموشی سپرده شده بود، مخصوصاً توسط کاربران کروم. بنا به آمارها فایرفاکس با در اختیار داشتن حدود 8 درصد از سهم بازار در دنیا در رتبه چهارم دنیا قرار گرفته است. در مقابل مرورگر کروم با دارا بودن سهم 56 درصدی از کاربران، در جایگاه نخست قرار دارد. اما حالا فایرفاکس با رونمایی نسخه‌ی جدیدی با نام فایرفاکس کوانتوم بسیار قوی‌تر قبل به صحنه رقابت بازگشته است. شاید دلیل انتخاب این نام برای نسخه جدید اين مرورگر، این باشد که کاربران در این نسخه شاهد جهشی کوانتومی در عملکرد مرورگر خود خواهند بود. 

ویژگی‌های جدید فایرفاکس کوانتوم چیست

تا کنون مرورگر فایرفاکس به گونه‌ای طراحی شده بود که تنها به صورت تک هسته‌ای کار می‌کرد و استفاده از شتاب‌دهنده‌های پردازنده گرافیکی (GPU) به هیچ عنوان معمول نبود. اما حالا سخت‌افزار تمامی دستگاه‌ها ارتقا یافته است و فایرفاکس هم در نسخه کوانتوم خود این نکته را مد نظر قرار داده است. این نسخه با هدف استفاده کامل از سخت‌افزار و GPU چند هسته‌ای برای دستیابی به عملکرد بهینه طراحی شده است که همین موضوع باعث افزایش سرعت بارگذاری (load) صفحات، روان‌تر شدن اسکرول کردن در صفحات وب و اجرای برنامه‌های تعاملی خواهد شد.

یکی از مهم‌ترین اجزایی که به نسخه جدید اين مرورگر افزوده شده است، موتور CSS فوق‌العاده قوی و سریع است که با استفاده از تکنیک multiple threads به صورت هم‌زمان خصیصه‌های CSS را به المان‌های موجود در صفحه وب اختصاص می‌دهد به همین دلیل سرعت بارگذاری صفحات به مراتب سریع‌تر از نسخه‌های قبلی می‌شود.

پروژه فایرفاکس کوانتوم به اینجا ختم نمی‌شود بلکه در همین راستا پروژه‌های مکملی با نام‌های Render، Compositor، DOM، Flow هم تعریف شده‌اند که همگی اهدافی مانند بهینه‌سازی واسط گرافیکی، افزايش سرعت بارگذاری صفحات و مدیریت بهینه تب‌ها را دنبال می‌کنند.

عملکرد فایرفاکس کوانتوم چگونه خواهد بود

بنا به گزارشاتی که توسط تیم توسعه‌دهنده این مرورگر منتشر شده است، فایرفاکس کوانتوم دو برابر سریع‌تر از نسخه‌های قبلی خود و حتی مرورگر کروم کار می‌کند. می‌توانید نتایج به دست آمده از این تست را در تصویر پایین ببینید.

فایرفاکس کوانتوم دو برابر سریع‌تر از نسخه‌های قبلی خود

فایرفاکس کوانتوم دو برابر سریع‌تر از نسخه‌های قبلی خود

افزایش سرعت بارگذاری صفحات تنها قابلیت فایرفاکس کوانتوم نیست بلکه مصرف حافظه هم در این نسخه از مرورگر به مراتب بهتر از سابق شده است. تا جایی که نسبت به مرورگر محبوب کروم در شرایطی مشابه به 30 درصد حافظه کمتری نیاز دارد.

واسط کاربری مرورگر چگونه بهبود يافته است

واسط کاربری مرورگر در این نسخه از فایرفاکس با بهبودهایی همراه بوده است. طراحی جدید حرکات انیمیشنی موجود در مرورگر را بسیار روان‌تر از قبل کرده است. جالب‌تر اینکه اگر دستگاه شما دارای صفحه‌نمایش تاچ باشد، مرورگر با توجه به استفاده شما از انگشت یا ماوس، سایز منو را تغییر می‌دهد!

در ضمن فایرفاکس کوانتوم کتابخانه‌ای در اختیار کاربر قرار می‌دهد که تمام محتوای ذخیره‌شده او از جمله دانلودها، اسکرین‌شات‌ها، تاریخچه، بوک‌مارک‌ها (Bookmarks) و ... را در خود جای می‌دهد.

کتابخانه‌ای در فايرفاكس كوانتوم

کتابخانه‌ای در فايرفاكس كوانتوم

نسخه پایدار فایرفاکس کوانتوم كه همان نسخه 57 است در 14 نوامبر 2017 عرضه خواهد شد. اما هم اکنون می‌توانید نسخه بتا آن را از این لینک دریافت کنید.

برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ همراه باشید.  

منبع خبر: fossbytes


2 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

امیر

سه‌شنبه, 11 مهر 1396

من از نسخه 0.5 از فایرفاکس استفاده می کردم و خداییش همیشه راحت بودم باهاش. اما این اواخر توی صفحات کند میشد یا هنگ می کرد. اما وقتی این نسخه رو نصب کردم فهمیدم که موزیلا توی مسیر درستی داره حرکت می کنه و با این که توی فاز بتا هستش اما از نظر عملکرد، روونی، سرعت، بار کم مصرف پردازشی بهترین مرورگری هستش که دیدم.

پاسخ

ali

جمعه, 19 آبان 1396

پسر شوخی میکنی؟
این اصلا فایرفاکس نیست
از زمانی که یادمه فایرفاکس دلمو خون میکرد تا وا بشه. این مثل تیر وا میشه. ظاهرش کلا تغییر کرده و مثل کروم شده.
من طرفدار فایرفاکس بودم تا زمانی که کندیش اذیتم کرد ولی الان انگار داره کلا تغییر میکنه.
اگر کاری کنن که مثل کروم با هنگ کردن یک تب کل مرورگر هنگ نکنه و مثل کروم از سخت افزار زیادی استفاده نکنه خیلی خیلی عالی میشه

پاسخ

ثبت نظر