نقش شبکه‌های اجتماعی در انتشار اخبار کذب پس از تیراندازی در لاس‌وگاس

نقش شبکه‌های اجتماعی در انتشار اخبار کذب پس از تیراندازی در لاس‌وگاس

مدتی است که بحث در مورد شناسایی و حذف اخبار دروغ در اینترنت به خصوص در میان وب‌سایت‌های مهمی مثل فیسبوک، گوگل، یوتوب و توییتر داغ است. 
به خصوص شرکت فیسبوک اخیراً به این محکوم شده بود که در جریان انتخابات ایالات متحده نقش بزرگی در نشر اخبار دروغ داشته است. البته بعدها مشخص شد که روسیه عامل ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی دروغ در فیسبوک در سال 2016 بوده است. 
شنبه‌ی هفته‌ی پیش مارک زاکربرگ در بیانیه‌ای عذرخواهی کرد و گفت که از شرکتش سوء استفاده شده است. او گفت که از این که شرکتش به جای نزدیک‌تر کردن مردم به یک‌دیگر باعث شده که آن‌ها از یک‌دیگر دور شوند بسیار متأسف است. 
یک روز بعد مرگبارترین حمله‌ی تروریستی در ایالات متحده در لاس‌وگاس باعث شد تا کاربران شبکه‌های اجتماعی بار دیگر شروع به نشر اخبار کذب کنند. 
روز یکشنبه فردی از طبقه بیست و سوم یک هتل کازینو در لاس‌وگاس به مردم تیراندازی کرده و 58 نفر را کشت. این موضوع به داغ‌ترین خبر در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد. بسیاری از افراد در مورد فرد تروریست دروغ گفتند. فرد ضارب که طی این حادثه توسط پلیس کشته شده بود شناسایی شد. این فرد امریکایی و نام او استفن پاداک بود. 
با وجود این که واشنگتن پست لیستی از تمام شایعات را در مورد این خبر منتشر کرد و وب‌سایت بازفید نیز ردیابی برای شناسایی اخبار کذب در توییتر دارد اما باز هم شایعه پردازان به انتشار اخبار کذب در شبکه‌های اجتماعی پرداختند. 
گروه موسوم به دولت اسلامی نیز اعلام کرده بود که استفن پاداک چند ماه قبل مسلمان شده و مسئولیت حمله را بر عهده گرفت اما اف بی آی اعلام کرد که این فرد هیچ‌گونه رابطه‌ای با این گروه تروریستی نداشته است. اما متاسفانه این خبر منتشر شده توسط داعش دو برابر بیانیه‌ی اف بی آی در مورد حمله‌ی لاس‌وگاس در روز یکشنبه ریتوییت شده بود. 
نیویورک تایمز مستندی در مورد استوری‌های فیسبوک منتشر کرد. در این مستند نشان داده شد که چگونه این استوری‌ها خبرهای وب‌سایت روسی اسپاتنیک را بازتاب می‌دهند. این وب‌سایت اعلام کرده بود که اف بی آی تروریست‌های مسلمان را عامل این حمله دانسته است. گروه فیسبوک با نام “Las Vegas Shooting/Massacre” که این خبر را منتشر کرده بود خیلی سریع بیش از پنج هزار عضو پیدا کرد. ادمین این گروه فردی به نام جاناتان لی ریچ بود که پیش‌تر نیز سابقه‌ی کلاهبرداری داشته است. 
در توییتر چند دقیقه پس از این واقعه شایعه پردازان اعلام کردند که فردی به نام سم هاید که یک کمدین است مقصر این حمله‌ی تروریستی بوده است. آن‌ها حتی تصاویری را نیز از او در حال تیراندازی منتشر کرده بودند. 
پست‌های دروغ بسیار زیادی نیز مردمی را نشان می‌داد که در میان قربانیان به دنبال عزیزانشان می‌گشتند. 
اواسط روز دوشنبه توییتر اعلام کرد که حساب‌های کاربری بسیار زیادی که توییت‌های دروغ پست کرده بودند را مسدود کرده است. سخنگویی توییتر اعلام کرد که هر پستی که قوانین آن‌ها را نقص کند را حذف خواهد کرد.
حال این بحث پیش آمده که شرکت‌های بزرگی مثل گوگل و فیسبوک با وجود همه‌ی تلاش‌هایشان برای حذف اخبار دروغ از اینترنت آنقدرها هم موفق نبوده‌اند. این سوال پیش آمده که آیا این شرکت‌ها خواهند توانست با تکنولوژی هوش مصنوعی خود در هنگام بحران‌هایی این‌چنین سریع عمل کنند و اخبار کذب را از پلت‌فرم‌هایشان حذف کنند یا خیر. 
شرکت فیسبوک اعلام کرده که به زودی هزار نفر را استخدام خواهد کرد تا بر روی تبلیغات و پست‌ها نظارت داشته باشند و هر پستی که حتی به صورت نامحسوس بیانگر خشونت باشد و یا موثق نباشد را از تبلیغات سیاسی که روی فیسبوک نمایش داده می‌شود حذف کند. 
به هر حال نظارت بر اخباری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود هیچ‌گاه کافی نخواهد بود و هرکسی باید خودش این قدرت تشخیص را داشته باشد و هر خبری را باور نکند. همیشه هنگام خواندن خبر به منبع توجه کنید. URL خبر را چک کنید. ببینید کدام شبکه‌های خبری در مورد آن صحبت کرده‌اند و همیشه پیش از به اشتراک گذاری خبر را خوب بخوانید. اگر باز هم شک داشتید که خبر راست است از دوست خود بپرسید و یا آن را به صورت آنلاین جست‌و‌جو کنید. اینترنت هنوز هم به درد این کار می‌خورد. 

 

منبع خبر: cnet, sandiegouniontribune

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

Admins

شنبه, 15 مهر 1396

من موندم، همه دنیا میگن طرف خودکشی کرده قبل از اینکه پلیس برسه، اما خبرهای داخلی میگن پلیس طرف رو کشته...
این هم نوعی شایعه پراکنی به حساب میاد، نه؟

پاسخ

ثبت نظر