غول‌های تکنولوژی جهان چگونه بر اقتصاد تأثیر می‌گذارند

غول‌های تکنولوژی جهان چگونه بر اقتصاد تأثیر می‌گذارند

سال‌هاست که پیشرفت تکنولوژی باعث شده است شکل اقتصاد دنیا به نحوی تغییر کند، بسیاری از کارها دیگر به صورت دستی انجام نشود و زندگی مردم راحت تر شود. اما باید دید که آیا این تغییرات که زندگی انسان را ساده‌تر کرده است چه جنبه‌های منفی دارند.

چهار غول تکنولوژی، آمازون، اپل، فیسبوک و گوگل در سال‌های اخیر توانسته‌اند نه تنها در بین شرکت‌های تکنولوژی محور بلکه در کل کسب‌وکارهای جهانی جایگاه خاصی به دست بیاورند تا جایی که در 10 سال گذشته 2 تریلیون دلار به ارزش سهام خود افزوده‌اند.

این درصد رشد توسط تنها چهار شرکت تکنولوژی محور نگرانی‌های بسیاری به وجود آورده است زیرا این کمپانی‌های بزرگ می‌تواند با تهدید شرکت‌های کوچک و خارج کردن آن‌ها از صحنه، اقتصاد را به خصوص در آمریکا به طور کلی تحت تأثیر قرار دهند.

در بین این چهار کمپانی آمازون از بقیه خطرناک‌تر عمل می‌کند زیرا با شعار قیمت مناسب، آسایش کاربر و تنوع محصول توانسته است در بین مردم به خوبی جای خود را باز کند و در حال در دست گرفتن بخش بزرگی از بازار جهانی است.

خطرناک‌تر اینکه این طور به نظر می‌رسد که آمازون با راه‌اندازی سرویس‌هایی جدید در صدد از میدان خارج کردن سه غول دیگر است! تا کنون کمپانی گوگل بیشترین سهم بازار جستجو را به خود اختصاص داده بود اما آمازون به عنوان جستجوگر کالایی که انبار خاص خود را دارد، می‌تواند سهم زیادی از جستجوهای کالا در گوگل را کاهش دهد. آمازون رو به رشدترین فناوری حال حاضر، پردازش‌های ابری را هم فراموش نکرده است و یکی از مطرح‌ترین کمپانی‌های وجود در این زمینه است.

در طرف دیگر آمازون از آینده هم غافل نشده است و با ساخت دستیار صوتی الکسا بازار بزرگ جستجوی آینده یعنی جستجوگرهای صوتی منزل را هم هدف قرار داده است.

با همه‌ی این اوصاف طبیعی است که نگرش فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هم به کسب‌وکارها تغییر کند. تا مدت‌ها پیش در آمریکا یکی از جذاب‌ترین و پرطرفدارترین کسب‌وکارهای موجود بانک‌های سرمایه‌گذاری بودند اما حالا با شرایط ایجاد شده حتی نخبه‌های آمریکایی هم کار کردن در محیطی همچون آمازون و سایر کمپانی‌های تکنولوژی محور که به ایده پردازی بهای زیادی می‌دهند را ترجیح می‌دهند.

با همه‌ی خوبی‌هایی که در وصف کمپانی‌های تکنولوژی محور مخصوصاً آمازون گفتیم اما نباید از رونق افتادن کسب‌وکارهای کوچک را در این بین نادیده گرفت. به عنوان بارزترین نمونه، توسعه غیرقابل انکار آمازون هر ساله باعث بیکار شدن تعداد زیادی از کارگران و کسب‌وکارهای کوچک و ... می‌شود.

در واقع رشد تکنولوژی در هر جایی با ماشینی کردن بسیاری از کارها در کنار ایجاد رفاه و آسایش، صرفه‌جویی در وقت و ده‌ها تأثیر مثبت غیرقابل انکار دیگری که دارد، متأسفانه باعث بیکار شدن تعداد زیادی از افراد هر جامعه‌ای می‌شود. شاید بتوانیم بزرگ‌ترین باگ تکنولوژی و کمپانی‌های تکنولوژی محور را همین مسئله بدانیم که اگرچه در فراهم کردن رفاه حال عده‌ای، بسیار قوی عمل کرده‌اند اما نه تنها از تولید شغل برای خیل عظیمی از افراد جامعه و ایجاد رفاه عمومی عاجز هستند، بلکه نان بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک را هم آجر کرده‌ و بر اقتصاد آن‌ها تاثیر منفی گذاشته‌اند.

دیدگاه‌های خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید.

برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ همراه باشید.  

منبع خبر: ٌWall Street


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر