واکنش تند ایرانیان به سخنان دونالد ترامپ در شبکه های مجازی

واکنش تند ایرانیان به سخنان دونالد ترامپ در شبکه های مجازی

حتی اگر اهل سیاست نباشید و یا علاقه‌ای به دنبال کردن اخبار این عالم هم نداشته باشید، به احتمال قوی طی 48 ساعت اخیر اخبار منتشر شده پیرامون سخنرانی جنجالی رئیس جمهور ایالات متحده را شنیده‌اید. وسعت واکنش‌های این سخن‌رانی نقل هرگونه محفلی شده و دنیای مجازی هم این از این قائده مستثنی نبوده است. در ادامه همراه ما باشید تا واکنش‌های افکار عمومی و اشخاص سرشناس در رابطه با این سخن‌رانی در فضای مجازی و به خصوص شبکه‌های مجازی را مرور کنیم.

حتی اگر اهل سیاست نباشید و یا علاقه‌ای به دنبال کردن اخبار این عالم هم نداشته باشید، به احتمال قوی طی 48 ساعت اخیر اخبار منتشر شده پیرامون سخنرانی جنجالی رئیس جمهور ایالات متحده را شنیده‌اید. وسعت واکنش‌های این سخن‌رانی نقل هرگونه محفلی شده و دنیای مجازی هم این از این قائده مستثنی نبوده است. در ادامه همراه ما باشید تا واکنش‌های افکار عمومی و اشخاص سرشناس در رابطه با این سخن‌رانی در فضای مجازی و به خصوص شبکه‌های مجازی را مرور کنیم.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز جمعه در سخنان خود در مورد سیاست جدید آمریکا در قبال ایران از کلمه مجعول خلیج عربی استفاده کرد، این در حالی است که کاخ سفید در متنی که بر روی سایت خود از سخنان وی قرار داده، کلمه خلیج فارس را جایگزین کرد. ترامپ در واقع روی بد جایی دست گذاشت. «خلیج فارس» برای ایرانیان چیزی در حد نام خانوادگی است. اشتباه او در سخنرانی جمعه علاوه بر اینکه باعث شد حسن روحانی همتای ایرانی‌اش او را به مطالعه جغرافیا توصیه کند، موجی از انتقادات و محکومیت‌ها از سوی کاربران ایرانی فضای مجازی را در پی داشت.

واکنش‌های خودجوش عمومی

حرکت خودجوش و اعتراضی کاربران در فضای مجازی بعد از آنکه ترامپ، خلیج فارس را با نامی جعلی آن خواند؛ آغاز شد و تا لحظه انتشار این خبر در 23 مهر 1396 از 2 میلیون و 400 هزار کامنت فراتر رفته است. تعداد کامنت‌های اعتراضی به یک پست از سوی ایرانی‌ها برای اولین بار است که از مرز 2 میلیون گذشته است. این در حالی است که پست ترامپ فقط 200 هزار لایک گرفته است که نشان از میزان محبوبیت وی دارد. البته این نکته را در نظر داشته باشید که برخی از افراد در کنار اعلام اعتراض خود در زیر پست‌های وی، جملاتی جانانه و گاها بسیار جانانه و غیرقابل ذکر را نثار او می‌کنند و عده‌ای هم به تبلیغ محصول و کالای خود در این بین می‌پردازند!

ترامپ 1

کاربران ایرانی با به کارگیری هشتک‌هایی چون persian_gulf_for_ever، persiangulf، خلیج فارس، لبیک یا خامنه‌ای و trump_is_stupid در صفحه رسمی وی، اعتراض خود را به این اظهارات ایران ستیزانه اعلام کردند. علی رغم امکان دسترسی کاربران داخل کشور به شبکه توئیتر، هشت persiangulf ظرف 24 ساعت گذشته بیش از 300 هزار بار در این شبکه استفاده شده و این کلمه اکنون هفتمین ترند توئیتر قلمداد می‌شود.

ترامپ 2

از این رو سامانه رصد و تحلیل آنلاین فضای مجازی متعلق به یک شرکت دانش بنیان، رفتار کاربران ایرانی توئیتر را طی 48 ساعت گذشته مورد تحلیل قرار داده و نمودار استفاده از ۵ هشتک برتر را در این بازه زمانی منتشر کرده است. بر اساس تحلیل صورت گرفته از شب گذشته تاکنون نزدیک به 300 هزار توئیت از سوی کاربران ایرانی برای ۵ هشتک ترامپ، روحانی، سپاه، خلیج فارس و nevertrustusa ایجاد شده است.

واکنش هنرمندان

هنرمندان کشورمان از نخستین افرادی بودند که پس از صحبت‌های ضد ایرانی رئیس جمهور آمریکا به آن واکنش نشان دادند، واکنش‌هایی که همچنان ادامه دارند. ترجیع بند مشترک این پست‌ها اتحاد ملت ایران در مقابل متجاوزان و یاوه گویان است. هنرمندان برخی با شعر و سرود، برخی با به تصویر کشیدن پرچم و نقشه ایران و برخی نیز با تمسخر رئیس جمهور آمریکا در تصاویر گرافیکی اعتراض خود را به سیاست‌های آمریکا نشان دادند. برخی از هنرمندان هم با نمایش درآوردن عکس سنگ قبر سربازان آمریکایی که محل مرگ روی آن خلیج فارس ذکر شده بود پیامی روشن به هرگونه زیاده خواهی آمریکا دادند. تعداد هنرمندانی که با هشتک‌هایی نظیر خلیج فارس اقدام به انتشار مطلب کرده‌اند بسیار زیاد است که در ادامه به برخی از آنان می‌پردازیم:

اکبر عبدی نیز با انتشار عکس سنگ قبر سرباز آمریکایی که روی آن محل مرگ خلیج فارس ذکر شده به طعنه نتیجه این صحبت‌های ترامپ را مرگ بیشتر سربازانش دانست.

اکبر عبدی

رامین ناصر نصیر بازیگر سینما تئاتر و تلویزیون نیز مانند اکبر عبدی اعتراض خود را با انتشار عکس سنگ قبر سربازان آمریکایی نشان داد.

فاطمه گودرزی هم در یک تصوری گرافیکی اعتراض خود را به صحبت‌های ترامپ نشان داد.

فاطمه گودرزی

الهام پاوه نژاد نیز در اعتراض به صحبت‌های ترامپ، یکی از سرودهای معروف سرزمینمان را منتشر کرده است.

الهام پاوه نژاد

شهاب حسینی بازیگر برنده جایزه جشنواره کن تصویری از یک نقشه قدیمی در اینستاگرام منتشر کرد که به خوبی نام خلیج فارس بر آن دیده می‌شود. او هشتک «خلیج فارس» را به اشتراک گذاشت و نوشت: «بدون شرح»

حجت اشرف‌زاده، شهره سلطانی، برزو ارجمند، احسان خواجه‌امیری، داریوش فرضیایی، فریبا نادری، فریدون آسرایی و همایون شجریان از دیگر هنرمندانی هستند که به جعل نام خلیج فارس واکنش نشان دادند.

همایون شجریان

آسرایی در این باره نوشت: «ظاهراً یاوه‌گویی‌های این مرد احمق تمام شدنى نیست. من از زمانی که آرنولد فرماندار کالیفرنیا شد متوجه این حقیقت شدم که آمریکایی‌ها چقد ساده لوح و از نظر سیاسى بى اطلاع و کم دانش‌اند. انتخاب یک رئیس جمهور بی‌کفایت و نژادپرست نشان دهنده این حقیقت است و در همین مدت کوتاه رفتارهاى احمقانه‌اش چقدر مورد حمله مردم آگاه امریکا قرار گرفته و آن‌ها رو مکدر و ناراحت کرده.

فرخ نژاد

بزرگ‌ترین معامله عمرش را در سفر اخیرش به عربستان کرد که سعودی‌ها چند صد میلیارد بابت قرارداد اسلحه به او و چند صد میلیون هم به زنش هدیه دادند که معلوم نشد این هدیه براى چه بود. همونطور که کشورهاى حاشیه خلیج فارس همه چیز را با پول باد آورده می‌خرند با کمک عربستان هزینه هنگفتى کردند تا امروز خلیج همیشه فارس از زبان یک احمق عقب افتاده ناقص‌العقل که همه چیزش را به پول می‌فروشد خلیج عربى خوانده شود. امیدوارم ایرانیان در همه نقاط دنیا بخصوص در امریکا با اعتراض به این دیوانه نشان بدهند که خلیج فارس همیشه خلیج فارس خواهد ماند.»

رضا یزدانی

خلیج فارس یکی از موضوعات مورد توجه هنرمندان ایرانی در خلق آثار هنری است. برای نمونه رضا یزدانی در واکنش به سخنان ترامپ متن ترانه خلیج فارس را اینستاگرام منتشر کرد که در بخشی از آن آمده است: «یکی فکر کرده دست بردن تو رؤیای ما آسونه
ولی اسم خلیج فارس همیشه فارس می مونه.»

واکنش‌های سیاسیون

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران اظهارت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را «توخالی» خواند و تاکید کرد که « اتهام زنی، تهدید و بی حرمتی هرگز ایرانی‌ها را مرعوب نمی‌کند.» ظریف در صفحه توئیتر خود نوشت: برای تعریف سرکش، اظهارات ترامپ را با پاسخ رئیس جمهوری روحانی مقایسه کنید. وی تاکید کرد: همه می‌دانند که دوستی ترامپ به خاطر فروش به کسانی بود که بالاترین قیمت را پیشنهاد دهند. حالا می‌دانیم که جغرافی‌اش هم همین هدف را دارد. وزیر امور خارجه کشورمان همچنین نوشت: تعجبی ندارد که حامیان سخنرانی توخالی ترامپ درباره ایران همان سنگرهای دموکراسی در خلیج فارس هستند: عربستان سعودی، امارات و بحرین. ظریف خاطرنشان کرد: اتهام زنی، تهدید و بی حرمتی هرگز ایرانی‌ها را مرعوب نمی‌کند. درنهایت، ترامپ نیز همانند اسلافش این را درخواهد یافت.

ظریف

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات نیز بر نقش فضای مجازی در انزوای تاریخی آمریکا اشاره کرد و با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام نوشت: این از برکات توسعه فضای مجازی است که پروپاگاندای ترامپ، با واکنش عالمانه و وحدت آفرین مردم و مسئولان، تبدیل به فرصتی تاریخی برای ایران و انزوای بی‌سابقه آمریکا شد. وی در این پست از هشتک #NeverTrustUSA استفاده کرده است.

آذری جهرمی

ناگفته نماند که برخی از افراد مانند سردبیر روزنامه کیهان علی رغم ابراز انزجار نسبت به سخنان ترامپ پیرامون اشتباه تلفظ کردن نام خلیج فارس، از این فرصت برای تسویه حساب‌های سیاسی استفاده کرده است.

 

برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ همراه باشید.  


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

Ali

سه‌شنبه, 25 مهر 1396

کلمه "خلیج" خودش عربیه

پاسخ

ثبت نظر