شبکه‌های اجتماعی اپراتورهای موبایل را به انزوا کشیده‌اند

شبکه‌های اجتماعی اپراتورهای موبایل را به انزوا کشیده‌اند

این روزها شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها در بین مردم جهان به خوبی جای خود را باز کرده‌اند. با روند رو به رشدی که استفاده از این دست شبکه‌ها در بین مردم داشته است، روز به روز شاهد ظهور شبکه‌های اجتماعی جدید یا ارتقا پیام‌رسان‌های موجود هستیم.

آمارها و تحلیل‌ها نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر ایرانیان به شدت نسبت به تکنولوژی‌های جدید علاقه نشان داده‌اند و خیلی زود با آن‌ها سازگار می‌شوند تا جایی که تقریباً ایران بیش‌تر از هر کشور دیگری از این رسانه‌های اجتماعی برای نشر اخبار به روز و اطلاع‌رسانی‌های عمومی استفاده می‌کنند. شاهد این ماجرا کانال‌های تلگرام متعدد، پیج های اینستاگرام مختلف و ... هستند که همه روزه بسیاری از ما از آن‌ها استفاده می‌کنیم و آن‌ها را دنبال می‌کنیم.

بر اساس آمارهایی که در 6 ماه گذشته اعلام شده است در بین شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها، تلگرام، اینستاگرام و واتس‌آپ به ترتیب بیشترین کاربران را بین ایرانیان به خود اختصاص داده‌اند. که تقریباً عضویت مردان و زنان در این شبکه‌های اجتماعی با هم تفاوت چندانی ندارد.

درصد استفاده ایرانیان از شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌ها

درصد استفاده ایرانیان از شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌ها 

اما حالا که ارسال پیامک و مکالمات از طریق اپراتورهای موبایل، جای خود را به استفاده از شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها داده‌اند، شرایط اپراتورهای موبایل به طور چشمگیری تغییر کرده است.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری مهر، این حجم استفاده از شبکه‌های اجتماعی در بین مردم ایران، باعث شده است که درآمد اپراتورهای موبایل در حوزه پیامک از 7 درصد به 4 درصد و در حوزه مکالمه از 17 درصد به 12 درصد کاهش پیدا کند. کاهش استفاده از خدمات اپراتورهای تلفن همراه در حالی است که حجم بازار تلفن همراه از آغاز دولت یازدهم تا کنون تقریباً دو برابر شده است، در واقع از ۱۰ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به ۲۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

در سال 90 تقریباً بیشتر از 51 درصد درآمد بخش ارتباطات کشور از مکالمات و پیام‌های ارسالی بود اما حالا با شرایط به وجود آمده و استقبال زیاد مردم از شبکه‌های اجتماعی، درآمد این بخش به 40 درصد رسیده است. در عوض درآمد اپراتورها در بخش دیتا با 7 درصد افزایش همراه بوده است و از 4 درصد به 11 درصد رسیده است.

آمارها حاکی از آن است که مردم ایران در مقابل مردم سایر کشورها به استفاده از دیتا تلفن همراه نسبت به اینترنت ثابت، علاقه‌ی بیشتری نشان می‌دهند.

  ایران ترکیه انگلستان
میانگین مصرف اینترنت ثابت به ازای هر مشترک  6 گیگ 66 گیگ 32 گیگ
میانگین مصرف دیتا موبایل به ازای هر مشترک 2.7 گیگ 2.8 گیگ  1.8 گیگ

همان‌طور که می‌بینید میزان استفاده مردم ایران از اینترنت ثابت نسبت به سایر کشورهابسیار پایین است؛ در ضمن با توجه به این آمارها درمی‌یابیم که سایر کشورهای روی شبکه‌های ثابت اینترنت سرمایه‌گذاری می‌کنند. به همین دلیل اپراتورهای اینترنتی بایستیروند ارائه اینترنت را تغییر بدهند.

شاید دلیل تغییر روال مردم و ترجیح آنها به برقراری تماس و ارسال پیامک از طریق شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌ها، صرفه‌جویی در هزینه‌ها باشد. ضمن اینکه در پیام رسان‌ها کاربر با مشکلاتی مانند پیامک‌های تبلیغاتی مواجه نیست در ضمن تمام پیام‌های ارسالیش به صورت متمرکز و یکجا با رابط گرافیکی جذاب‌تری در دسترس او قرار می‌گیرد. بعلاوه کاربر طی ارسال پیام می‌تواند فایل، تصویر و ویدیو  و ... را هم ارسال کند و بدون نگرانی از مشکل عدم پشتیبانی از ایموجی روی دستگاه طرف مقابل از ایموجی های دلخواهش استفاده کند. 

برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ همراه باشید.  

منبع خبر:


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر