روش‌هایی برای بهبود عملکرد مودم روترهای مناسب گیمینگ

روش‌هایی برای بهبود عملکرد مودم روترهای مناسب گیمینگ

این روزها بازار بازی‌های آنلاین در سراسر دنیا داغ داغ است و گیمرهای ایرانی هم از این قضیه مستثنا نیستند. اما شاید بدترین مشکلی که یک گیمر در طول بازی آنلاین با آن مواجه می‌شود، کندی سرعت اینترنت باشد. اما همیشه این مسئله با استفاده از اینترنتی که سرعت بیشتری ارائه می‌دهد قابل‌حل نیست و مودم روتر هم در این مسئله نقش مهمی ایفا می‌کند. در واقع حتی اگر پرسرعت‌ترین اینترنت ممکن را هم خریداری کنید ولی روتر شما پاسخ گوی آن سرعت نباشد باز هم با کندی در اتصال به اینترنت مواجه می‌شوید. اصطلاحاً در این صورت روتر شما همچون گلوگاه (Bottle Neck) عمل می‌کند.

کمپانی‌های زیادی برای این مشکل، خرید یک روتر مخصوص گیمینگ را پیشنهاد می‌کنند، روتری که به گفته آن‌ها با بهره‌گیری از بهترین تنظیمات شبکه، تجربه‌ی بازی آنلاین فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهند. اما در واقعیت چنین چیزی وجود ندارد و تقریباً همه‌ی روترهای موجود را می‌توان به گونه‌ای تنظیم کرد که بهترین سرعت ممکن را ارائه دهند. البته این نکته را نباید فراموش کنید که روتر شما باید روتری قوی با بهره‌گیری از قابلیت‌های پیشرفته باشد. برای بهبود مودم روتر و رفع این مشکل راه‌حل‌هایی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم. با فیسیت همراه باشید.

QoS

فرض کنید شما تنها کسی نیستید که از شبکه موجود استفاده می‌کنید، به طبع در چنین شرایطی استفاده دیگران از اینترنت روی سرعت شما تأثیر منفی می‌گذارد. به همین دلیل بهترین راه‌حل این است که به ارتباط خودتان و برنامه و وب‌سایتی که از آن استفاده می‌کنید، اولویت بیشتری برای استفاده از اینترنت بدهید و QoS همان سرویسی است که این کار را برای شما انجام می‌دهد.

پورت اترنت گیگابیت

اگرچه می‌توان با استفاده از ارتباط وای فای، بازی آنلاین انجام داد اما بهتر است برای جلوگیری از هرگونه تأخیر و کندی سرعت از ارتباط سیمی استفاده شود. در ارتباط سیمی هم بهتر است از پورت گیگ مودم روتر خود استفاده کنید. این پورت حداکثر سرعت 1000 مگابیت بر ثانیه یا 25 مگابایت بر ثانیه را ارائه می‌دهد که سرعتی بسیار مناسب برای کار گیمینگ است.

کانال‌های وای فای

یکی از عمده مشکلاتی که هنگام استفاده از وای فای با آن مواجه هستیم، تداخل سیگنال‌های مورد استفاده است که باعث کندی سرعت و تأخیر در انتقال بسته‌ها می‌شود. همان‌طور که می‌دانید شبکه‌های وای فای از دو فرکانس 2.5 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز استفاده می‌کنند که البته فرکانس 2.5 گیگاهرتز همه‌گیرتر است. در این فرکانس، 11 کانال وجود دارد که تنها سه کانال با سایرین هیچ‌گونه تداخلی ندارند، کانال‌های 1، 6 و 11 که به عنوان کانال‌های Clean شناخته می شوند. برای اینکه از تداخل سیگنال‌ها جلوگیری کنیم باید از بین کانال وای فای موجود، کانالی را انتخاب کنیم که بقیه شبکه‌های وای فای اطراف از آن استفاده نمی‌کنند. نحوه‌ی تنظیم کانال وای فای روی مودم روتر را می توانید از این لینک بخوانید.

کانال‌های وای فای بدون تداخل

کانال‌های وای فای بدون تداخل

یک روتر مناسب برای کار گیمینگ باید به چه قابلیت‌هایی مجهز باشد

CPU و RAM

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که هر یک از ما هنگام خرید کامپیوتر، گوشی و سایر وسایل الکترونیکی به آن توجه می‌کنیم، CPU و RAM دستگاه است؛ اما در مورد مودم روتر شاید کمتر کسی به این فاکتورها اهمیت بدهد. اگرچه قرار نیست روی یک مودم روتر نرم‌افزاری نصب شود اما باید در هر ثانیه تعداد زیادی بسته را در شبکه ارسال و دریافت کند. در مورد گیمینگ که مسئله مهم‌تر هم می‌شود. بنابراین هنگام خرید یک مودم روتر این نکته را فراموش نکنید.

MU-MIMO

اگر مودم روتر موجود در شبکه‌ی شما بایستی به تعداد زیادی دستگاه سرویس بدهد بهتر از دستگاهی استفاده کنید که قابلیت MU-MIMO (مخفف عبارت Multi-User, Multiple Input, Multiple Output) را داشته باشد. اگر مودم روتر شما به این قابلیت مجهز نباشد، به دستگاه‌های موجود در شبکه تک به تک سرویس رسانی می‌کند؛ اما اگر از MU-MIMO پشتیبانی کند، ابتدا شبکه را به بخش‌های کوچک‌تری تقسیم کرده و سپس به همه‌ی بخش‌ها به صورت هم‌زمان سرویس‌دهی می‌کند.

قابلیت MU-MIMO

قابلیت MU-MIMO

برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ همراه باشید.  

منبع خبر: makeuseof


2 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

WIH

یک‌شنبه, 30 مهر 1396

خیلی ممنون آموزنده بود

پاسخ

محمد حسین

چهارشنبه, 15 خرداد 1398

ببخشید این روش چگونه میتونه برای دستگاهی که از طریق وای فای به اینترنت وصله کار کنه مثلا لپ تاپ

پاسخ

ثبت نظر