وزیر ارتباطات: اجرای طرح رجیستری در این مرحله، بر قیمت گوشی هیچ تأثیری نمی‌گذارد

smartphones--1_1508671742.jpg

طرح رجیستری گوشی‌های موبایل برای سر و سامان دادن به بازار آشفته تلفن همراه، از روز جمعه 28 مهرماه آغاز شد. طی این طرح از دوم آبان ماه گوشی‌های برندی که به صورت قاچاق وارد کشور شده‌اند، ممنوعه در نظر گرفته شده و در صورت عدم ثبت در سامانه گمرک، از سرویس‌دهی خارج می‌شوند. البته این طرح تنها شامل گوشی‌هایی می‌شود که به تازگی خریداری می‌شوند و گوشی‌هایی که مردم در حال استفاده از آنها هستند را در بر نمی‌گیرد. جزییات خبر را می‌توانید از اینجا بخوانید.

این طرح در روز گذشته که اولین روز اداری اجرای آن بود با استقبال زیادی رو به رو نشد. اگرچه انتظار می رفت بسیاری از خریداران به سرعت اقدام به خرید گوشی کنند اما فروشندگان و خریداران گوشی‌های هوشمند در این خصوص سیاست‌های مختلفی را در پیش گرفتند. برخی از فروشندگان، گوشی‌های قاچاق موجود در مغازه خود را از بسته‌بندی خارج کرده و آن‌ها را با استفاده از سیم‌کارت فعال کردند، برخی به اجرایی شدن این طرح امید نداشته و آن را جدی نگرفتند و ... . می‌توانید واکنش بازار در خصوص این طرح را از این لینک بخوانید.
در این بین قیمت برخی گوشی‌های برندی همچون اپل و سامسونگ افزایش یافته است که البته دلیل این امر، افزایش قیمت دلار بیان شده است. اما در کل اعلام شد که به دلیل اضافه شدن هزینه گمرکی، در صورت اجرایی شدن این طرح در فازهای بعدی با افزایش 15 تا 17 درصدی قیمت گوشی‌های هوشمند مواجه خواهیم بود.

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور در خصوص این طرح و تأثیر آن بر بازار موبایل در صفحه شخصی اینستاگرام خود نوشت:

هم‌زمان با اجرای فاز نخست طرح رجیستری که صرفاً به پایش تلفن‌های همراه موجود در شبکه می‌پردازد، شاهد سوءاستفاده و فضاسازی عده‌ای از فرصت‌طلبان در بازار تلفن همراه بودیم.
هم‌وطنان محترم توجه داشته باشند که طرح رجیستری تاکنون هیچ هزینه‌ای برای بازار تلفن همراه نداشته و نباید ریال اضافه‌ای بیش از ارزش واقعی گوشی به فرصت‌طلبان پرداخت نمایند. از سویی نظام عرضه و تقاضا نیز تغییری نکرده است.
هر چند در این باره نقش دستگاه‌های نظارتی در کنترل و نظارت بر بازار بسیار حائز اهمیت است، اما بهترین پاسخ به این موضوع عدم خرید گوشی برای تنظیم بازار عرضه و تقاضا به نفع مشتری است.
تأکید می‌کنم اجرای طرح رجیستری نباید باعث افزایش قیمت برای مصرف‌کننده نهائی شود.

پست محمد جواد آذری در اینستا در خصوص طرح رجیستری

وی پخش گزارشات صدا و سیما در خصوص این طرح را هم با نوشته زیر مورد انتقاد ظریفی قرار داد:

ضمن تشکر از برادران صدا و سیما، انتظار بود ضمن انعکاس اشکال به وجود آمده، به اینکه این موضوع حباب بی‌جا است اشاره می‌کردند. نحوه پخش گزارش، توزیع شک حباب قیمتی در جامعه را رقم خواهد زد. اگر قاچاق بد است و قاچاقچی دزد و این شرایط ضد اقتصاد مقاومتی، بایستی همه با هم در برابر آن‌ها یکپارچه عمل کنیم.

نظر شما در این خصوص چیست؟ دیدگاه‌های خود را با ما در میان بگذارید.

برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ همراه باشید.  


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر