این بار نهنگ آبی در اصفهان قربانی گرفت

این بار نهنگ آبی در اصفهان قربانی گرفت

تقریباً اواسط شهریورماه بود که نام یک بازی اینترنتی در فضای مجازی جنجال به پا کرد، نهنگ آبی! این بازی با سایر بازی‌های معروف دنیای کنونی تفاوت‌های عجیبی دارد برای مثال اگرچه بازی‌های مرحله‌ای که تنها با به پایان رساندن یک مرحله کاربر می‌تواند به مرحله بعد برود، بازی‌های مرسومی هستند اما این بازی مرحله‌ای، هر شب یک وظیفه به کاربر محول می‌کند، وظایفی عجیب که نهایتاً در مرحله آخر به مرگ کاربر می‌رسد! شاید اصلی‌ترین دلیل ادامه‌دار بودن این بازی طی 50 روز، این باشد که در این مدت به اندازه کافی کاربر تحت تأثیر مراحل قرار بگیرد و از نظر روحی به مرحله‌ای برسد که کنترلی بر افکار خود نداشته باشد.

بازی مرگ‌بار نهنگ آبی برای نخستین بار توسط فیلیپ بودکین دانشجوی اخراجی رشته روانشناسی، با هدف پاک کردن جامعه از افرادی که تلقی می‌شود ارزشی ندارد، در سال 2013 اختراع شد و اولین قربانی خود را در سال 2015 به کام مرگ کشید.

این بازی در سال‌های اخیر خیلی بین مردم مورد توجه قرار نگرفته بود اما از اواسط شهریورماه در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها سروصدای زیادی به پا کرد. اگرچه تبلیغات در محیط‌های مجازی و رسانه‌ای از نظر اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم بسیار خوب عمل کرده است اما نباید تأثیر این تبلیغات را بر شناخته شدن این بازی بین مردم نادیده گرفت.

حالا پای این بازی به ایران هم باز شده است. متأسفانه روز اول هفته جاری در اصفهان، شاهد خودکشی دو نوجوان 15 و 16 ساله اصفهانی بودیم که تحت تأثیر این چالش مرگ، از روگذر چمران خود را پرت کردند. یکی از این دو دختر نوجوان حین سقوط جان خود را از دست داد و نوجوان دیگر به شدت آسیب دید.

اما سؤالی که شاید ذهن خیلی از ما را درگیر خود کرده باشد دلیل واقعی خودکشی این دو نفر است. آیا واقعاً خودکشی این دو نفر به دلیل بازی نهنگ آبی بوده است؟ این دو نوجوان قبل از اقدام به خودکشی با یک ضبط صوت صدای خود را ضبط کرده و علت کارشان را چالش مرگ نهنگ آبی عنوان کرده بودند.

محمدجواد آذری، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص این اتفاق تعجب‌آور در صفحه شخصی اینستاگرام چنین نوشت:

خبر خودکشی دو دختر نوجوان به دلیل پیروی از رفتارهای شیطان گونه در فضای مجازی برای شنوندگان ناراحت‌کننده و بهت‌آور بود. بنده نیز از شنیدن خبر متأثر شدم.

بایستی بپذیریم که در کنار منافع بسیار، آفات جدی هم در فضای مجازی وجود دارد. به عنوان یک پدر، فرزندانم را به عضویت در شبکه‌های اجتماعی تشویق نکرده‌ام و آن‌ها نیز تاکنون عضویتی نداشته‌اند و همچنان با حضور یک بزرگ‌تر از فضای مجازی بهره می‌گیرند.

به عنوان حاکمیت باید مروج ابزارهای نظارت والدین بر استفاده فرزندان از فضای مجازی و همچنین ترویج کننده نحوه صحیح استفاده کودکان و نوجوان از این فضا و کمک به تولید محتوا و سرویس‌های متناسب با این سنین باشیم. این از اولین برنامه‌های وزارت ارتباطات در دولت دوازدهم بود که به ‌زودی اعلام خواهد شد.

اتفاق تلخ امروز اگر منجر به تغییر شیوه‌های نادرست حضور کودکان و نوجوانان در فضای مجازی نشود، متأسفانه مجدداً قابل تکرار است. ما در قبال کودکان خود در فضای حقیقی و مجازی مسئولیم. مراقبت از آن‌ها را به صورت ویژه در دستورکار قرار دهیم.

پست محمد جواد آذری در خصوص خودکشی دو نوجوان در اصفهان تحت تأثیر بازی نهنگ آبی 

پست محمد جواد آذری در خصوص خودکشی دو نوجوان در اصفهان تحت تأثیر بازی نهنگ آبی

 

برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ همراه باشید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر