هشت قابلیت کمتر شناخته شده در Google Drive

هشت قابلیت کمتر شناخته شده در Google Drive

گوگل درایو روی همه‌ی گوشی‌های اندروید نصب است و می‌توانید خیلی راحت از آن به عنوان یک سرویس ذخیره‌سازی فضای ابری استفاده کنید. اما این اپلیکیشن قابلیت‌های بسیار بیشتری دارد که ممکن است از آن‌ها بی اطلاع باشید. شما می‌توانید از آن برای بکاپ گرفتن، همراه Google Photos، به اشتراک گذاری فایل و کارهای دیگر استفاده کنید. 

این هشت قابلیت کمتر شناخته شده‌ی گوگل درایو را از دست ندهید.

1- بکاپ گرفتن از گوشی

یکی از مواردی که گوگل هنوز در آن می‌لنگد داشتن یک سیستم خوب برای بکاپ گرفتن است. بهترین ابزاری که در دسترس شماست گوگل درایو است. درایو می‌تواند از سیستم و تنظیمات اپلیکیشن‌ها و داده‌ها بکاپ بگیرد و شما می‌توانید خیلی راحت پس از ریست کارخانه‌ای و یا تغییر گوشی خود آن‌ها را خیلی سریع بازیابی کنید. 

برای استفاده از آن درایو را باز کرده و به  Settings > Backup & reset بروید. سپس Back up my data را انتخاب کرده و آن را روی حالت On قرار دهید. اگر چند حساب کاربری گوگل دارید موردی را انتخاب کنید که بیشتر از آن استفاده می‌کنید. درضمن مطمئن شوید که حالت بازیابی خودکار یا  Automatic restore فعال است. 

درایو

 

برای این که ببینید از چه چیزی بکاپ گرفته شده از منو کناری درایو گزینه‌ی Backups را انتخاب کنید و ببینید که چه اپلیکیشن‌هایی روی آن قرار گرفته‌اند. شما نمی‌توانید از طریق بکاپ به فایل‌های تکی دسترسی داشته باشید. 

تنها نکته منفی بکاپ گوگل درایو این است که فقط روی اپلیکیشن‌های شخص ثالثی کار می‌کند که سازنده‌ی آن قابلیت پشتیبانی درایو را روی دستگاه قرار داده باشد. 

2- اسکن تصاویر و اسناد 

با گوگل درایو می‌توانید به طور کامل استفاده از کاغذ را کنار بگذارید. این اپلیکیشن قابلیتی برای اسکن اسناد با پشتیبانی OCR دارد. 

برای شروع آیکون + را در سمت راست گوشه لمس کرده و گزینه‌ی Scan را انتخاب کنید. حال از اسناد خود عکس بگیرید. این نرم افزار عکس را به صورت مربع درآورده و چیزهای اضافی را از آن حذف می‌کند. 

برای این که خودتان اجزای اضافی را حذف کنید ابزار Crop را انتخاب کرده، سپس Color را انتخاب کنید و به دلخواه عکس را به به صورت سیاه و سفید و یا رنگی ذخیره کنید. در نهایت دکمه check را بزنید تا ذخیره شود. 

درایو

 

اگر فایل‌های زیادی را اسکن می‌کنید می‌توانید برای دسترسی ساده یک میانبر در صفحه‌ی خانه بسازید. این میابنر به صورت یک ویجت ذخیره می‌شود. 

روند اضافه کردن ویجت با توجه به گوشی یا لانچر شما متفاوت است. در بیشتر گوشی‌ها کافی است یک نقطه‌ی خالی را روی صفحه‌ی خانه فشار دهید، Widgets را انتخاب کرده و گزینه‌ی درایو را لمس کنید. ویجت Drive scan را فشار داده و آن را به صفحه‌ی خانه بکشید. 

3- ادغام با  Google Photos

شما می‌توانید کاری کنید که گوگل درایو و Google Photos با یک‎دیگر کار کنند. 

برای شروع درایو را باز کرده و به  Settings > Auto Add بروید. این کار یک پوشه در درایو شما با نام Google Photos باز می‌کند که در آن عکس‌های اپلیکیشن Google Photos قرار گرفته‌اند. 

چیزی که درمورد این قابلیت عجیب است این است که اگر عکس‌های Google Photos را ویرایش کنید تغییرات در درایو صورت نمی‌گیرد اما اگر آن‌ها را پاک کنید در هردو مکان پاک می‌شوند. 

پس چه فایده دارد که یک پوشه‌ی Google Photos جداگانه داشته باشیم؟ 

درایو

 

می‌توانید از Google Photos به عنوان اپلیکیشن موبایل و از پوشه‌ی Photos برای استفاده روی دسکتاپ بهره ببرید. این پوشه برای زمانی مناسب است که آن را با دسکتاپ خود همگام می‌کنید چرا که به صورت خودکار از عکس‌های روی گوشیتان یک کپی می‌گیرد و به شما کمک می‌کند تصاویر خود را مرتب کنید. 

درایو از همه‎ی عکس‌های شما کپی گرفته و آن را در پوشه‌ی Photos در دسکتاپ شما قرار می‌دهد. عکس‌های JPEG به صورت خودکار در اپلیکیشن Google Photos نشان داده می‌شوند، اما عکس‌هایی که گوشی نمی‌تواند فرمت آن‌ها را پشتیبانی کند به همان صورت ذخیره می‌شوند. 

4- فایل‎ها را عمومی کنید 

گوگل درایو یک سرویس به اشتراک گذاری فایل نیست اما می‌توان از آن برای این کار استفاده کرد. 

برای به اشتراک گذاری روی دکمه‌ی منو کنار فایل یا پوشه ضربه بزنید، سپس Share link را انتخاب کنید. لینکی روی تخته شاسی (clipboard) شما ذخیره می‌شود که می‌توانید آن را به صورت آنلاین و یا ایمیل منتشر کنید. هرکسی که به لینک دسترسی داشته باشد می‌تواند آن فایل را ببیند. 

درایو

 

به صورت پیش‌فرض فایل به اشتراک گذاشته شده در حالت View only قرار دارد. اگر می‌خواهید مردم بتوانند آن را ویرایش کنند به Add people رفته و آیکون لینک سبز را زیر Who has access لمس کنید. در صفحه‌ی بعد آیکون چشم را در کنار Link sharing on لمس کنید. حال می‌توانید حالت نظردهی یا ویرایش را انتخاب کنید. 

برای توقف به اشتراک گذاری آن را در حالت No access قرار دهید. 

5- باز کردن فایل‌ها در یک اپلیکیشن دیگر

اگر یک فایل را در گوگل درایو باز کنید، آن فایل در درایو و یا اپلیکیشن اصلی فایل از جمله آفیس، تصاویر، PDF و غیره باز می‌شود. اما اگر می‌خواهید خودتان اپلیکیشنی را برای باز کردن فایل انتخاب کنید این مراحل را طی کنید:

drive

 

منوی سه نقطه را در کنار نام فایل لمس کنید، سپس Open with را انتخاب کنید. حال تمام اپلیکیشن‌هایی را که قادر به باز کردن فایل مورد نظر شما هستند می‌بینید و می‌توانید هرکدام را که می‌خواهید انتخاب کنید.  

6- اضافه کردن میانبر در صفحه‌ی خانه

اگر خیلی از درایو استفاده می‌کنید ،برای مثال یک فایل PDF می‌خوانید، یک صفحه گسترده که مدام آن را به روز می‌کنید یا یک فایل به اشتراک گذاشته شده که روی آن کار می‌کنید، ناچارید مدام به این اپلیکیشن سر بزنید. اگر خیلی از اپلیکیشن درایو استفاده می‌کنید می‎توانید یک میانبر از آن به صفحه خانه خود اضافه کنید. 

drive

 

دکمه‌ی منو را در کنار نام فایل لمس کرده و Add to Home screen را انتخاب کنید. میانبر آن روی صفحه‌ی خانه شما ساخته می‌شود. 

7- فایل‌ها و پوشه‌های به اشتراک گذاشته شده را ذخیره کنید 

قابلیت به اشتراک گذاری اسناد یکی از بهترین چیزها درمورد گوگل درایو است. اما پس از مدتی به خاطر سپردن فایل‌ها و پوشه‌هایی که به اشتراک گذاشته شده سخت می‌شود. به صورت پیش‌فرض همه‌ی آن‌ها در یک لیست در پوشه‌ی Shared with me ذخیره می‌شوند. یک روش بهتر برای مرتب ماندن این است که فایل‌ها را به پوشه‌های خود منتقل کنید. 

drive

 

منو سه نقطه را در کنار فایل یا پوشه‌ی به اشتراک گذاشته شده لمس کنید. سپس رویAdd to My Drive ضربه زده، یک پوشه را انتخاب کرده و گزینه‌ی Add را لمس کنید. شما می‌توانید با آیکونی که در بالا سمت چپ قرار گرفته یک پوشه‌ی جدید بسازید. 

پوشه‌های به اشتراک گذاری تنها تا زمانی موجود خواهند بود که آن فرد آن‌ها را با شما به اشتراک گذاشته است. وقتی که آن‌ها فایل را حذف کنند دیگر امکان دسترسی به آن وجود ندارد. 

8- ارتقا در عملکرد 

استفاده از گوگل درایو بسیار ساده است اما هنوز هم راه‌هایی وجود دارد که با استفاده از آن استفاده از اپلیکیشن راحت‌تر می‌شود. 

- کشیدن و رها کردن: گوگل درایو قابلیت کشیدن و رها کردن را پشتیبانی می‌کند. کافی است یک فایل را بگیرید و آن را به پوشه مورد نظر کشیده و رها کنید. این روش سریع‌ترین راه برای انتقال فایل‌هاست. 

- ستاره‌ها : یک روش بسیار ساده برای به خاطر سپردن فایل‌ها. منو کنار فایل یا پوشه را انتخاب کنید، سپس گزینه‌ی ستاره را در بین لیستی که باز می‌شود لمس کنید. حال نوار کناری را باز کرده و گزینه‌ی Starred را انتخاب کنید. 

- رنگ‌ها: شما می‌توانید پوشه‌ها را با کشیدن رنگ روی آن‌ها هایلایت کنید. دکمه‌ی منو را لمس کرده Change color را انتخاب کنید، سپس یکی از موارد موجود را انتخاب کنید. 

- نمایه‌ها: از صفحه‌ی اصلی و یا درون هر پوشه می‎توانید از بین list view  وgrid view یکی را انتخاب کنید. مورد دوم تصویر کوچکی را از فایل نشان می‌دهد و برای عکس‌ها مناسب است. شما می‌توانید این قابلیت را از طریق دکمه‌ی View در گوشه‌ی سمت راست فعال کنید. 

- منو با فشار انگشت: با فشار روی هر پوشه یا فایل می‌توانید یک منو کوچک را باز کنید که امکان دسترسی آفلاین، دانلود، به اشتراگ گذاری و یا دسترسی به گزینه‌های منو را فراهم می‌کند. 

شما از درایو چگونه استفاده می‌کنید؟ 

گوگل درایو قابلیت‌هایی بسیار بیشتر از فضای ابری برای ذخیره سازی فایل‌ها و یا فرستادن فایل برای دوستانمان دارد. درایو اپلیکیشنی بسیار قوی است که قابلیت‌های بسیار زیادی دارد که بیشتر افراد از آن‌ها بی اطلاع هستند.

برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ همراه باشید.

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

امیر

دوشنبه, 08 آبان 1396

با اینکه گوگل درایو فیلتر نیست ولی مثلاً آدرس http://drive.google.com/ با چند تا اینترنت مختلف تست کردم باز نمیشه.
نرم افزارش برای ویندوز هم جزو برنامه‌هایی هست که از طریق گوگل برای ایرانی‌ها مسدود شده.

پاسخ

ثبت نظر