پروژه ترافیکی زیرزمینی الون ماسک یک قدم دیگر به واقعیت نزدیک‌تر شد

پروژه ترافیکی زیرزمینی الون ماسک یک قدم دیگر به واقعیت نزدیک‌تر شد

چندی است الون ماسک برای حل معضل ترافیک به فکر راه‌اندازی شبکه‌ای از تونل‌های زیرزمینی افتاده و حتی شرکتی با نام بورینگ را نیز برای این منظور تاسیس کرده است.

پروژه فرار از ترافیک‌های خسته کننده شهری در چه حالی است و تاکنون چقدر پیشرفت داشته است؟ به نظر می‌رسد از پیشرفت‌های خوبی برخوردار است؛ اما این ایده چگونه به ذهن الون ماسک رسید؟ ابتدا الون ماسک کمتر از شش ماه پیش در کنفرانس TED در ونکوور از طرح خود که شبکه‌ای از تونل‌ها برای حل معضل ترافیک است، رونمایی کرد. وی در دسامبر 2016 کار خود را با حفر تونل در مقر اصلی شرکت اسپیس‌ایکس آغاز کرد و شرکت بورینگ را نیز برای این منظور راه‌اندازی کرد.

در روزهای ابتدایی عملیات این تونل ادامه یافت و ابعاد آن 9 متر پهنا، 15 متر طول و 4.5 متر عمق بوده است. ادامه حفاری‌ها که از محدوده اسپیس‌ایکس خارج می‌شد، نیازمند ارائه مستندات علمی و فنی و همچنین اخذ مجوز از مقامات شهری بود. مالک تسلا در سخنرانی خود فیلمی از اسکیت‌های الکتریکی نمایش داد که خودروها را در تونلی به عرض برابر با دو خودرو حرکت می‌دادند و در انتهای تونل خودرو را به سطح خیابان برمی‌گرداندند.

باید صادقانه بگویم که هنوز دقیق نمی‌دانم که قرار است این طرح به کجا برسد؛ اما می‌دانم که ترافیک خیابان‌ها من را عصبی می‌کند. در ابتدا کمتر کسی تصور می‌کرد که ماندن در ترافیک این کارآفرین آمریکایی را به این سرعت وادار به عملی کردن طرحش کند. طرحی که آغاز حفاری‌ها حکایت از جدی بودن آن داشت

مالک تسلا در سخنرانی خود فیلمی از اسکیت‌های الکتریکی نمایش داد که خودروها را در تونلی به عرض برابر با دو خودرو حرکت می‌دادند و در انتهای تونل خودرو را به سطح خیابان برمی‌گرداندند. ماسک در رابطه با طرح خود گفت: باید صادقانه بگویم که هنوز دقیق نمی‌دانم که قرار است این طرح به کجا برسد؛ اما می‌دانم که ترافیک خیابان‌ها من را عصبی می‌کند. در ابتدا کمتر کسی تصور می‌کرد که ماندن در ترافیک این کارآفرین آمریکایی را به این سرعت وادار به عملی کردن طرحش کند. طرحی که آغاز حفاری‌ها حکایت از جدی بودن آن داشت.

Underground traffic

معمولا ساخت تونل‌های زیرزمینی هزینه‌بر است. برای ساخت یک تونل یک‌طرفه، قطر تونل باید تقریبا 9 متر باشد و با قراردادن وسایط نقلیه بر روی ریل الکتریکی، قطر این تونل‌ را می‌توان به کمتر از نصف کاهش داد. کاهش‌ دادن قطر تونل به نصف هزینه حفاری را سه تا چهار برابر کاهش می‌دهد. ماسک همچنین به دنبال نسل جدیدی از ماشین‌های حفاری تونل بود که کوچک‌تر و قدرتمندتر از نمونه‌های کنونی باشند، به طوری که سه برابر ماشین‌های کنونی قدرت داشته باشند و بتوانند به طور پیوسته حفاری کنند.

اما اکنون ماسک نخستین عکس از مسیر آزمایش زیرزمینی را به اشتراک گذاشته و واضح است که تیم به شدت مشغول فعالیت است. تصویر منتشر شده تعجب کسی را برنمی‌انگیزد، چرا که تنها یک تونل است اما طراحی قابل توجهی از جمله کابل‌کشی، سطوح پنلی و خط آهن را نشان می‌دهد. وی اضافه می‌کند که تونل در حال حاضر 152 متر طول دارد و حدود یک سال طول می‌کشد تا در سراسر ایالت لس آنجلس گسترش یابد.

پروژه ترافیکی زیرزمینی

زمان زیادی طول می‌کشد تا بتوان از یکی از این تونل‌ها که از اسکیت‌های الکتریکی برای حمل اتومبیل و کابین‌های محتوی افراد با سرعت 241 کیلومتر بر ساعت برای مقابله با ترافیک حرکت می‌کنند، استفاده کرد. در حالیکه برخی از شهرها از جمله لس آنجلس از این مفهوم استقبال می‌کنند، اما تفاوت زیادی بین حمایت لسانی و حمایت واقعی وجود دارد و این در زمان ساختن شبکه تونل‌های کامل تاثیرگذار است. با این حال، عکس‌هایی مانند این نشان می‌دهد پروژه «ماسک» واقعا در حال حرکت رو به جلو، اما به تدریج است.

برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ همراه باشید.


2 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

کوروش

چهارشنبه, 10 آبان 1396

ممنون از خبر جالبتون ولی بجای لسانی نمیشد گفت زبانی؟ بکاربردن کلمات عربی جذابتر و گیرا تر نیس سپاسگزار

پاسخ

نصرت

پنج‌شنبه, 11 آبان 1396

من ک چشم اب نمیخوره
خیلی مسخرس

پاسخ

ثبت نظر