فایرفاکس با استفاده از قابلیت تور حریم شخصی کاربران را حفظ می‌کند

فایرفاکس با استفاده از قابلیت تور حریم شخصی کاربران را حفظ می‌کند

همه‌ی مرورگرهای وب بزرگ قابلیتی دارند که به شما اجازه می‌دهند نگذارید کسی شما را ردیابی کند، اما ردیابی کاربران، تجارتی بسیار بزرگ است. کاملاً قابل درک است که چرا شرکت‌های تبلیغاتی همیشه در پی یافتن راهی هوشمندانه برای دنبال کردن شما روی وب بدون استفاده از کوکی و نشانه هستند. یکی از غافلگیر کننده ترین تکنیک‌ها  canvas fingerprints است که دیگر برای کاربران فایرفاکس مشکل‌ساز نخواهد بود. فایرفاکس در طی یک به‌روزرسانی قابلیتی را از مرورگر تور به وام گرفته که دیگر اجازه نمی‌دهد کاربران با استفاده از تکنیک canvas fingerprints ردیابی شوند. 
بیشتر شبکه‌های تبلیغاتی از کوکی‌های ردیاب برای شناسایی و ردیابی یک کاربر خاص در اینترنت استفاده می‌کنند. این دیتا به آن‌ها کمک می‌کند بفهمند چه تبلیغاتی را می‌توانند به کاربر تحمیل کنند و بیشتر سود ببرند. Canvas fingerprinting نیز برای ردیابی کاربر استفاده می‌شود اما بر اساس کوکی نیست و قابلیت «do not track» هیچ‌کاری برای توقف آن نمی‌کند. 
Canvas fingerprinting به این دلیل که یک حقه در استاندارد‌های HTML5 است توسط همه‌ی مرورگرهای مهم پشتیبانی می‌شود. وب‌سایت‌هایی که از این روش استفاده می‌کنند کاری می‌کنند تا مرورگر با استفاده از المان canvas یا بوم HTML5 یک خط مخفی روی متن و یا گرافیک سه‌بعدی بکشد. خروجی این عمل با توجه به قابلیت‌های سیستم مثل GPU، فونت‌های نصب شده و درایورها متفاوت خواهد بود. 
وب‌سایت این اختلافات کوچک را جمع کرده و برای هرکدام یک شناسه قرار می‌دهد. مرورگر شما در طی این روند هیچ چیز را ذخیره نمی‌کند. شناسه‌های Canvas با وب‌سایت‌های وابسته به اشتراک گذاشته می‌شود در نتیجه تبلیغ‌گران می‌توانند آن‎ها را با مرورگرهایی که سایت آن‌ها را باز کرده‌اند مطابقت دهند. مانند کوکی‌های ردیاب این روش به تبلیغ‌گران کمک می‌کند تا بر اساس تاریخچه‌ی مرورگر، شما را هدف تبلیغات خود قرار دهند. 

firefox


مرورگر تور که براساس فایرفاکس ساخته شده طوری طراحی شده که بتواند حریم شخصی کاربران را حفظ کند. این مرورگر canvas fingerprinting را متوقف می‌کند. تور تا زمانی که کاربر اجازه‌ی دسترسی به بوم یا canvas را فراهم نکند یک تصویر سفید را برای تبلیغ‌گران می‌فرستد. از حالا به بعد فایرفاکس با استفاده از این قابلیت مانع دسترسی تبلیغ‌گران به اطلاعات کاربر می‌شود. این نیز بخشی از پروژه‌ی Tor Uplift است که در آن قابلیت‌های تور را در دسترس کاربران فایرفاکس قرار می‌دهد.
فایرفاکس اولین مرورگری است که امکان پیش‌گیری از  canvas fingerprinting را در دسترس کاربرانش قرار می‌دهد. شما اگر بخواهید می‌توانید اطلاعات خود را با یک وب‌سایت به اشتراک بگذارید اما چیزی است که از آن خبر دارید و در خفا و دور از چشم شما صورت نمی‌گیرد. بنیاد موزیلا یک شرکت غیرانتفاعی است که به تبلیغات برای کسب درامد نیاز ندارد. در نتیجه چنین اقدامی از طرف آن‌ها منطقی است. درضمن موزیلا یکی از اولین شرکت‌هایی بود که قابلیت «do not track» را به مرورگر خود اضافه کرد. 

برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ همراه باشید.

 

منبع خبر: extremetech

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر