بررسی کوتاه آیفون 10؛ متفاوت ترین و البته گران قیمت ترین گوشی اپل

بررسی کوتاه آیفون 10؛ متفاوت ترین و البته گران قیمت ترین گوشی اپل

پس از مدت ها انتظارف سرانجام فروش آیفون 10 آغاز شد و بسیاری از طرفداران با حضور در فروشگاه‌های اپل، نام خود را به عنوان اولین کاربران این گوشی ثبت کردند. به همین بهانه، در ادامه در فیسیت به بررسی اولیه آیفون 10 خواهیم پرداخت.

پس از مدت ها انتظارف سرانجام فروش آیفون 10 آغاز شد و بسیاری از طرفداران با حضور در فروشگاه‌های اپل، نام خود را به عنوان اولین کاربران این گوشی ثبت کردند. به همین بهانه، در ادامه در فیسیت به بررسی اولیه آیفون 10 خواهیم پرداخت.

طراحی

آیفون 10

آیفون ایکس تماما از شیشه و فلز ساخته شده است، پس به هیچ عنوان مقاومت آیفون‌های پیشین را ندارد و در صورت سقوط از دست کاربر، پنل پشتی آن خیلی زود ترک خورده و یا حتی می‌شکند. با استفاده از قاب محافظ دیگر نمی‌توان از طراحی زیبای بدنه گوشی لذت برد، اما بهتر است در اسرع وقت یک قاب محکم برای آیفون 10 خود خریداری کرده و در زمان استفاده از دستگاه بیرون از منزل، آن را درون این محفظه قرار دهید.

Inside the iPhone 8

استفاده از پنل شیشه‌ای بدون دلیل نیست. آیفون‌های سال 2017 برای اولین دفعه به تکنولوژی شارژ بی‌سیم مجهز شد‌ه‌اند. پس یکی دیگر از لوازمی که در صورت تمایل می‌توانید آن را به صورت جداگانه خریداری کنید، پد شارژ وایرلس است. قیمت این پدها از 15 دلار تا 50 دلار متغیر است.

طراحی دوربین آیفون 10

ضد آب و ضد گرد و غبار بودن هم از ویژگی‌های خوب این محصول به شما می‌رود که آن را هم راستا با دیگر پرچم‌داران بازار قرار داده است.جانی آیو معتقد است که مراحل طراحی و ساخت آیفون ۱۰ مشکل‌ترین و سخت‌ترین مراحل ساخت یک گوشی آیفون در تاریخ کوپرتینویی‌ها بوده است. جالب اینجاست که آیو معتقد است عرضه این گوشی در دهمین سالگرد آیفون، بیشتر شبیه به یک اتفاق است.

آیفون 10 طراحی

در مجموع آیفون ایکس به نظر آیفونی خوش دست و خوش ساختی می‌رسد و با توجه به بدون حاشیه بودن صفحه‌نمایشش انتظار داریم شاسی جمع‌وجور و خوش‌دستی داشته باشد؛ اما اجازه دهید نظر نهایی خودمان را در مورد خوش‌دستی این گوشی زمانی بدهیم که با گوشی کار کردیم. این آیفون در دو رنگ خاکستری و نقره‌ای عرضه می‌شود.

نمایشگر

نمایشگر 5.8 اینچی آیفون 10 رزولوشن 2436×1125 با تراکم پیکسلی 458 پیکسل در هر اینچ را ارائه می‌دهد؛ این نمایشگر از قابلیت HDR هم پشتیبانی می‌کند. وجه تمایز این پنل نسبت به مدل‌های به کار رفته در آیفون 8، بدون حاشیه بودن آن است. در حالی که بخشی از قسمت بالایی نمایشگر توسط سیستم فیس آی دی اشغال شده، با این حال در فریم پایین و بالای نمایشگر هیچ حاشیه‌ای مشاهده نمی‌شود. تا پیش از این نیز شاهد پنل‌های بدون حاشیه در گوشی‌هایی مانند اس 8، جی 6 یا اسنشال فون بوده‌ایم، با این حال نمونه به کار رفته در آیفون 10 اولین پنلی است که در حقیقت هیچ‌گونه حاشیه‌ای در اطراف آن مشاهده نمی‌شود.

نمایشگر آیفون 10

علاوه بر این آیفون 10 اولین گوشی ساخت اپل است که به نمایشگر OLED تجهیز شده و سایر مدل‌های 2017 همچنان از نمایشگرهای LCD استفاده می‌کنند. این نمایشگر همچنین از فناوری True Tone پشتیبانی می‌کند. این فناوری برای اولین‌ بار در تبلت آی‌پد پرو 9.7 اینچی توسط شرکت اپل معرفی شد و این تبلت از سنسورهایی برای تشخیص نور محیط اطراف و تنظیم رنگ نمایشگر بر اساس آن استفاده می‌کند.

سخت افزار

آیفون ایکس به تراشه شش هسته‌ای A11 تجهیز شده‌ که نسبت به مدل قبلی 25 درصد سریع‌تر کار می‌کند. البته این پردازنده در حالت 4 هسته‌ای، 70 درصد سریع‌تر از A10 کار می‌کند و در سوی دیگر واحد پردازش گرافیکی آن نیز دست کم 30 درصد سریع‌تر از نمونه استفاده شده در A10 قادر است فعالیت کند. این پردازنده از هوش مصنوعی نسل جدیدی موسوم به Neural Engine نیز بهره می‌برد که اولین قابلیت‌های آن را در انیموجی شاهد بودیم.

سخت افزار

البته ناگفته نماند که هواوی نیز از سیستمی مشابه Neural Engine در تراشه کرین 960 استفاده کرده است. در کنار این تراشه قدرتمند از 3 گیگابایت حافظه رم استفاده شده که امکان اجرای روان هرگونه برنامه یا بازی را تضمین می‌کند. پرچم‌دار جدید اهالی کوپرتینو در دو نسخه پایه 64 گیگابایتی و 256 گیگابایتی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد که احتمالا نسخه گران‌تر برای ذخیره ویدیوهای 4K با 60 فریم مناسب‌تر خواهد بود. در نهایت یک باتری 2800 میلی‌آمپر ساعتی انرژی این دستگاه را تامین خواهد کرد که البته از فناوری شارژ بیسیم، اما بدون قابلیت شارژ سریع پشتیبانی می‌کند.

سیستم تشخیص هویت

در حالی که تا پیش از این نیز شرکت‌هایی مانند مایکروسافت، سامسونگ و ال‌جی از سیستم‌های تشخیص هویت و تشخیص قرنیه در گوشی‌های هوشمند خود استفاده کرده‌اند، اما آیفون 10 اولین گوشی هوشمندی محسوب می‌شود که به سیستم تشخیص چهره سه بعدی مجهز شده است. سیستم تشخیص چهره آیفون ایکس موسوم به فیس آی‌دی، از یک سیستم دوربین جدید با تشخیص عمق واقعی بهره می‌برد و تعداد زیادی فنّاوری در‌ قطعه‌ بسیار کوچک مربوط به این ویژگی که در بالای نمایشگر گوشی آيفون X تعبیه شده وجود دارد. سیستم مورد بحث شامل یک دوربین جلویی معمولی، یک دوربین مادون قرمز، یک دات پروژکتور، یک چراغ، سنسور فاصله‌سنج و یک حسگر سنجش نور محیط می‌شود. هر زمانی که کاربر به صفحه‌ی گوشی خود نگاه کند، چراغ مخصوص، عملیات تشخیص چهره را انجام خواهد داد. سپس دوربین مادون قرمز، یک تصویر مادون قرمز از چهره‌ی کاربر ثبت و دات پروژکتور با استفاده از ۳۰ هزار نقطه‌ی مادون قرمز یک الگوی نقطه‌ای ایجاد می‌کند.

دوربین

دوربین Inside the iPhone 8

در بخش پشتی، سازندگان از دوربینی 12 مگاپیکسلی با گشودگی دریچه دیافراگم f/1.8 برای ثبت تصاویر در شرایط مختلف و یک دوربین 12 مگاپیکسلی دیگر با گشودگی دریچه دیافراگم f/2.4 و لنز تله فوتو با زوم دو مرحله‌ای استفاده کرده‌اند که ثبت ویدیوهای 4K با نرخ 60 فریم بر ثانیه را امکان‌پذیر می‌کند؛ ویژگی فوق‌العاده‌ای که بسیاری از دوربین‌های DSLR فاقد آن هستند. در آیفون X می‌توانید ویدیوهای اسلو موشن را با نرخ فریم 60 و کیفیت 1080p ثبت کنید. در آیفون قبلی فقط می‌توانستید اسلوموشن‌هایی با کیفیت 1080p و نرخ فریم 120 بگیرید. آیفون ایکس اولین گوشی در صنعت موبایل است که هم‌زمان توانایی ضبط ویدیو با نرخ فریم 240 و کیفیت 1080p را دارد و می‌توانید به وسیله دوربین آن، ویدیوهایی فوق آهسته بگیرید.

در سوی دیگر در جدیدترین نسل آیفون برای اولین بار، حالت پرتره در دوربین سلفی نیز فعال شده است. در این حالت، دوربین جدید TrueDepth قادر است سوژه را از پس‌زمینه‌ تصویر جدا و افکت بوکه یا افکت‌های نورپردازی را روی تصویر اعمال کند. این سنسور دوربین 7 مگاپیکسلی به دلیل درک بالایی که از محیط دارد حتی کاربران را قادر به ضبط تصاویر سلفی و سپس بلوری کردن پس زمینه می‌کند.

نرم‌افزار

نرم‌افزار

سیستم‌عامل دستگاه طبق انتظار آی او اس است؛ اما این آی او اس کمی با آنچه که در گوشی‌های آیفون 8 می‌بینیم تفاوت دارد. برای روشن شدن صفحه‌نمایش کافی است روی آن ضربه بزنید و برای باز کردن صفحه قفل کافی است خطی را که پایین صفحه‌نمایش قرار گرفته بالا بکشید؛ اما به چه روشی می‌توان از یک برنامه خاص بیرون آمد و به صفحه اصلی رفت؟ برای این کار باید از بالا کشیدن انگشت روی صفحه‌نمایش استفاده کنید منتهی به لطف تکنولوژی لمس بعدی صفحه‌نمایش توانایی تشخیص میزان فشاری را دارد که به آن برای اسکرول کردن یا خروج از برنامه وارد می‌کنید. به طوری کلی باید گفت که رابط کاربری پلتفرم پیاده شده بر روی آیفون ایکس هرچند دارای امکانات یکسانی نسبت به IOS11 اجرا شده بر روی آیفون 8 است، اما شیوه تعامل با دستگاه با توجه به حذف دکمه هوم طراحی شده است.

 انیموجی

سرگرم‌کننده‌ترین و جذاب‌ترین قابلیت نرم‌افزاری معرفی شده برای آیفون 10 اپل چیزی است به اسم انیموجی که در داخل اپلیکیشن پیام گوشی‌های آیفون قابل‌دسترسی است. انیموجی از سخت افزار تشخیص چهره Face ID تعبیه شده روی آیفون X برای اسکن حالات چهره کاربر و سپس پیاده سازی آن‌ها در قالب اموجی‌های انیمیشنی استفاده می‌کند. این قابلیت قرار است به صورت مستقیم از داخل اپلیکیشن Messages سیستم عامل iOS 11 در دسترس باشد و کاربر می‌تواند به صورت آنی، حالات چهره خود را به شکل اموجی در بیاورد. این کمپانی همچنین در حال توسعه چندین مدل سه بعدی از اموجی های مختلف نظیر میمون، گربه، سگ و ربات است؛ بنابراین بله آیفون X می‌تواند چهره شما را به شکل یک سگ بسیار دوست داشتنی با گستره وسیعی از حالات چهره در بیاورد.

کمی نقد منصفانه

آیفون 10

آیفون 10 از نظر برخی بهترین و البته گران قیمت‌ترین گوشی تولید شده توسط اپل بوده که قابلیت‌هایی همچون سنسور تشخیص چهره سه بعدی یا نمایشگر بدون حاشیه را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در اینکه آیفون 10 گوشی فوق‌العاده‌ای است شکی نیست، با این حال برخلاف مطالب فوق که اغلب به بررسی قابلیت‌های جدید آن پرداخته شد، بایستی برخی از نقاط ضعف این محصول را متذکر شویم. اولین نکته اینکه قسمت بالایی نمایشگر آیفون 10 توسط سنسور فیس آی‌دی اشغال شده و عملا حدود 1 اینچ از نمایشگر بدون دلیل خاصی بدون کاربرد است. در سوی دیگر کماکان شاهد لنز بیرون زده در قاب پشتی این محصول هستیم که شایسته یک گوشی گران قیمت نیست. در سوی دیگر تقریباً مشخصات داخلی این محصول با آیفون 8 پلاس یکسان بوده و ممکن است این سوال در ذهن بسیاری شکل گیرد که به چه دلیل دست کم 350 دلار فاصله قیمتی میان این دو مدل وجود دارد؟

نظر شما پیرامون این گوشی چیست و به آن از 1 تا 10 چه نمره‌ای با توجه به قیمت پایه 1000 دلاریش می‌دهید؟

برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ همراه باشید. 


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر