نقص امنیتی جدیدی در مرورگر کروم می‌تواند عامل جاسوسی از کاربران باشد

نقص امنیتی جدیدی در مرورگر کروم می‌تواند عامل جاسوسی از کاربران باشد

امروزه به دلیل استفاده گسترده از اینترنت، امنیت فضای سایبری به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کاربران این فضا تبدیل شده است و امنیت مرورگر به عنوان دروازه ورودی به دنیای اینترنت به مراتب از اهمیت بیشتری برخوردار است.

تا کنون گوگل کروم یکی از محبوب‌ترین مرورگرها در بین کاربران بود و بسیاری از کاربران آن را به عنوان بهترین و امن‌ترین مرورگر حال حاضر می‌شناختند؛ اما حالا نقصی در طراحی این مرورگر محبوب کشف شده است که نگرانی‌هایی را برای خیل عظیم کاربران آن به وجود آورده است. این نقص امنیتی به هکرها و افراد سودجو اجازه می‌دهد تا بدون هیچ نشانه و هشداری صدا یا ویدیو کاربر را ضبط کنند.

آسیب‌پذیری اخیر در واقع به دلیل API جدید HTML5 است که به راحتی امکان دریافت خروجی صوتی و تصویری را از مرورگرفراهم می‌کند و جالب‌تر اینکه برای سو استفاده از این ویژگی، هکر به نصب هیچ گونه پلاگین یا واسطه‌ای روی مرورگر کاربر نیاز ندارد.

نقصی که از آن صحبت می‌کنیم برای اولین بار در اواسط آوریل سال 2017 توسط توسعه دهنده AOL به گوگل گزارش شده بود اما گوگل نسبت به این نقص امنیتی توجهی نشان نداد و آن را بی‌اهمیت قلم‌داد کرد. به همین دلیل در حال حاضر هیچ گونه وصله امنیتی برای این نقص از طرف گوگل ارائه نشده است.

اما برای حفظ امنیت در مرحله‌ی اول پیشنهاد می‌کنیم که تنها از وب‌سایت‌های معتبر بازدید داشته باشید زیرا افراد سودجو و هکرها تنها به واسطه‌ی وب‌سایت‌های مخرب می‌توانند از این نقص امنیتی استفاده کنند. بعلاوه بهتر است پروتکل WebRTC را هم غیرفعال کنید و در صورتی که به استفاده از این پروتکل واقعاً نیاز دارید، تنها به وب‌سایت‌های معتبر اجازه دسترسی به آن را بدهید. در ضمن مراقب پنجره‌هایی که پس ورود به یک وب‌سایت به صورت ناخواسته باز می‌شوند هم باشید. و در آخر اینکه شاید پوشاندن وب‌کم به وسیله‌ی یک چسب هم ایده بدی نباشد. برای اطلاع از اهمیت پوشاندن وب‌کم می‌توانید این مقاله را بخوانید.

برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ همراه باشید. 

منبع خبر: مرکز ماهر


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر