گیت هاب در آغاز: نترسید، شروع کنید. (جلسه اول)

گیت هاب در آغاز: نترسید، شروع کنید. (جلسه اول)

شما اگر علاقه به شرکت در این کار داشته باشید و یا خواهان تحقیق و پژوهش هستید نیاز دارید که در این فضا شرکت کنید پیش از اینکه گیت هاب به وجود بیاید شرکت های اصلی دانش خود را عمدتا به صورت خصوصی حفظ می کردند ولی حالا که می توان به حساب کاربری آنها دسترسی پیدا کرد شما آزاد هستید که پروژه های آنها را دانلود کنید مطالعه کنید و حتی چیزی را که می خواهید به آن بیفزایید پس دیگر منتظر چه هستید


شما اگر علاقه به شرکت در این کار داشته باشید و یا خواهان تحقیق و پژوهش هستید، نیاز دارید که در این فضا شرکت کنید. پیش از اینکه گیت هاب به وجود بیاید، شرکت های اصلی دانش خود را عمدتا به صورت خصوصی حفظ می کردند. ولی حالا که می توان به حساب کاربری آنها دسترسی پیدا کرد، شما آزاد هستید که پروژه های آنها را دانلود کنید، مطالعه کنید و حتی چیزی را که می خواهید به آن بیفزایید. پس دیگر منتظر چه هستید؟
بیشتر افراد برای استفاده از گیت هاب فکر می کنند که باید یک برنامه نویس قوی باشند، در حالیکه دلایل زیادی وجود دارد که شما حتی اگر برنامه نویس هم نیستید، از گیت هاب استفاده کنید. براساس ویدئوهای آموزشی گیت هاب، هر استفاده کننده از کامپیوتر هم می تواند از گیت هاب سود ببرد.
ما در اینجا قصد داریم تا به شما آموزش دهیم که چگونه از گیت هاب استفاده کنید.
یکی از تصورات غلطی که در مورد گیت هاب وجود دارد، اینست که گیت هاب صرفا یک ابزار توسعه است و بخش بزرگی از آن، کد نویسی و کامپایل است. ولی گیت هاب، به خودی خود، چیزی بیشتر از یک شبکه اجتماعی مانند فیسبوک یا فلیکر نیست. شما یک پروفایل می سازید، پروژه های خود را بر روی آن قرار می دهید و با دیگران به اشتراک می گذارید و با دیگر کاربران نیز ارتباط پیدا می کنید، می توانید بر روی پروژه های خود مستندات و توضیحاتی را نیز ارائه نمایید.
شما ممکن است در چندین شبکه اجتماعی عضو باشید، ولی گیت هاب یکی از شبکه های اجتماعی است که قوانین خوبی را ارائه داده است. مثلا یکی از این قوانین اطمینان به کاربران در جهت عدم مالکیت و استفاده نکردن از کدهای آنها است: "ما ادعای هیچگونه حق معنوی بر روی پروژه های شما در اینجا نداریم. پروفایل و پروژه هایی که در اینجا قرار داده اید، متعلق به خودتان خواهد ماند."
بنابراین، شما می توانید بدون دانستن هیچ کدی، از گیت هاب استفاده کنید. شما برای ثبت نام و ورود به این سایت نیازی به آموزش ندارید ولی در اینجا مباحث مشکلتری که در گیت هاب وجود دارد، به شما آموزش می دهیم. این را نیز در نظر داشته باشید که گیت هاب، یکی از بهترین واسط های کاربری را در بین زبان های برنامه نویسی گیت دارد.
گیت (Git) چیست؟
گیت، نرم افزاری است که توسط توسعه دهنده معروف، لینوس توروالدز، به وجود آمد و همین نرم افزار، در قلب گیت هاب است. گیت یک نرم افزار کنترل نسخه است، به این معنی که تغییرات اعمال شده بر روی پروژه را بدون دوباره نویسی بر روی آن پروژه، مدیریت می کند.
ولی چرا از گیت استفاده می کنیم؟ فکر کنید که شما و همکارتان در حال بروزرسانی صفحات در یک وبسایت هستید. شما تغییرات را اعمال می کنید، آنها را ذخیره می کنید و بر روی وبسایت ذخیره می کنید، ولی مشکل زمانی هست که همکار شما در حال کار بر روی همان صفحه در همان زمان باشد. بر روی کار شما، دوباره نویسی می کند و کدهای شما پاک می شود.
یک نرم افزار کنترل نسخه مانند گیت، می تواند شما را از این اتفاق بازدارد. شما و همکارتان می توانید اصلاحات خود بر روی یک صفحه را بارگذاری کنید، و گیت هر دو نسخه را ذخیره خواهد کرد. سپس، می توایند تغییرات را بدون از دست دادن کد، با یکدیگر ادغام کنید. شما در هر زمانی، حتی می توانید به نسخه قبل هم بازگردید زیرا گیت با هر تغییری، یک عکس از حالت قبلی را نگه می داد.
مشکل اینجاست که گیت یک نرم افزار قدیمی است که برای دسترسی به آن باید باید از ترمینال یا خط فرمان استفاده کرد که ممکن است برای کاربران مدرن تر، سخت باشد. گیت هاب استفاده از گیت را به دو روش آسانتر کرده است. اول اینکه می توانید نرم افزار گیت هاب را بر روی کامپیوتر خود دانلود کنید، که این نرم افزار، یک واسط بصری ساده را برای شما فراهم می کند تا به صورت محلی پروژه های خود را کنترل کنید. دوم، یک حساب گیت هاب برای پروژه های کنترل نسخه شما در وب ایجاد می کند. با این حساب می توانید به پروژه های دیگران هم دسترسی پیدا کنید، آنها را تغییر دهید یا یاد بگیرید. افراد دیگر نیز از پروژه های عمومی شما می توانند استفاده کنند و مهمتر آنکه هیچ داده ای گم نمی شود زیرا گیت هاب از نسخه های مختلف پروژه در هر تغییری، یک کپی نگه می دارد.
هر چند که بدون یادگیری کامل گیت هاب هم می توان از آن استفاده کرد ولی برای استفاده تخصصی تر از آن باید، نکاتی را بدانید.  در ادامه آموزش گیت هاب در روزهای آینده، دستورات استفاده شده را آموزش خواهیم داد.

وجیهه نیکخواه

وجیهه نیکخواه

وجیهه ، کارشناسی ارشد کامپیوتر، گرایش نرم افزار و علاقمند به دنیای نرم افزارهای آزاد است. تمایل به یادگیری زبان های مختلف و نیز زبان های برنامه نویسی، او را به سمت نوشتن و ترجمه مباحث علمی و تکنولوژی کشانده. پیش از ورود به فیسیت به تدریس در حوزه های مختلف کامپیوتر مشغول بوده است. ترجمه،خوشنویسی و بدمینتون از جمله تفریحات مورد علاقه اوست.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر