برخی گوشی‌ها به دلیل انتشار تشعشع بیش از حد، مجوز ورود به کشور را ندارند

برخی گوشی‌ها به دلیل انتشار تشعشع بیش از حد، مجوز ورود به کشور را ندارند

همه‌ی ما در شرایطی زندگی می‌کنیم که با انواع تجهیزات الکترونیکی مانند گوشی‌های موبایل، تبلت، تلفن‌های بی‌سیم، مودم‌ها و... محاصره شده‌ایم که امواج رادیوی از خود منتشر می‌کنند. به همین دلیل مضرات و آسیب‌های احتمالی که این امواج بر بدن و سیستم عصبی ما می‌گذارد، به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بسیاری از ما تبدیل شده است. اما واقعیت این است که استفاده از این تجهیزات با شرایطی کنونی، اجتناب‌ناپذیر است. ولی این مسئله تنها دغدغه مردم نیست بلکه باعث نگرانی مسئولان هم شده است.

از همین رو مسئولان تعدادی آزمایشگاه وابسته به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در کشورمان تأسیس شده است تا تمام تجهیزات الکترونیکی که قانونی به کشور وارد می‌شوند را تست کرده و میزان تشعشع وای فای و نرخ جذب آن توسط اندام‌های بدن را اندازه‌گیری می‌کنند.

این آزمایشگاه که در دانشگاه علم و صنعت و مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک واقع است، یکی از مجهزترین آزمایشگاه‌های تجهیزات الکترونیکی در منطقه است و جز در کشور ترکیه، نمونه این آزمایشگاه در سایر کشورهای دیگر منطقه دیده نمی‌شود.

غلامرضا خاکسار، مدیرکل نظارت بر سرویس‌های رادیویی رگولاتوری در این زمینه گفت که در این آزمایشگاه‌ها میزان نرخ جذب تشعشع گوشی‌ها بر اندام‌های مختلف بدن نمونه‌برداری و تست می‌شود. میزان نرخ جذب تشعشع گوشی موبایل برای سر و بدن نباید از ۱.۶ وات بر کیلوگرم بیشتر باشد. در صورتی که این میزان رعایت نشود، مدل مورد نظر مجوز ورود به کشور را نخواهد داشت.

خاکسار درباره تجهیزات الکترونیکی وارداتی به کشور گفت:

هر واردکننده گوشی موظف است که با هزینه خود، گوشی‌های موبایل وارداتی خود را برای تست، به رگولاتوری ارائه دهد. تبلت، گوشی موبایل، مودم و سایر تجهیزات الکترونیکی قبل از ورود به کشور، طبق پروتکل‌های استاندارد ظرف ۲ روز در ۳ آزمایشگاه و طبق ضوابط رگولاتوری داخل کشور نمونه‌برداری شده و علاوه بر تست تشعشع وای فای و تست‌های عملکردی، میزان نرخ جذب تشعشع (SAR) نیز برای تمامی این تجهیزات اندازه‌گیری می‌شود. خط قرمز ما در این تست، میزان نرخ جذب تشعشع تجهیزات برای اندام‌های مختلف بدن است که اگر بالاتر از حد مجاز باشد به هیچ عنوان اجازه ورود به آن داده نمی‌شود.

با توجه به اینکه گوشی‌های وارداتی که به صورت رسمی وارد کشور می‌شوند از برندهای قانونی معتبر دنیا هستند، اغلب استانداردهای روز دنیا را رعایت کرده و تا کنون به غیر از یک مورد، مورد دیگری مبنی بر اینکه میزان تشعشع گوشی‌ها بالاتر از حد استاندارد باشد، دیده نشده است. با این وجود همچنان رعایت نکات بهداشتی و مصرفی در استفاده از گوشی‌های موبایل ضروری است.

وی در خصوص طرح رجیستری موبایل و سلامت گوشی‌های قاچاق افزود:

هیچ گوشی که به صورت قانونی وارد کشور می‌شود، غیر استاندارد نیست؛ اما گوشی‌هایی که غیرقانونی و قاچاق وارد کشور می‌شوند مورد تست و اندازه‌گیری تشعشع قرار نمی‌گیرند و سلامت آن‌ها تضمین شده نیست.

برای اطمینان از سلامت میزان تشعشعات گوشی و رعایت حد استاندارد آن، بهتر است کاربران موبایل از گوشی‌هایی که به صورت قانونی وارد کشور می‌شود، استفاده کنند.

نظر شما درباره این آزمایشگاه و تست سلامت چیست؟ نظرات خود در را با ما به اشتراک بگذارید.

برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ همراه باشید.

منبع خبر: مهر و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات


4 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

شهروند ایرانی

یک‌شنبه, 21 آبان 1396

خدااااااااااااا
این مسئولین چقد مارو دوست دارن!

پاسخ

adam

یک‌شنبه, 21 آبان 1396

شما پارازیت ننداز رو ماهواره ها نمیخواد به فکر سلامت مردم ایران باشید. مرسی اه

پاسخ

منتقد

یک‌شنبه, 21 آبان 1396

شما اگه واقعا دلتون واسه مردم میسوزه ، پارازیت رو مردم نندازید . نمیخواد به فکر تشعشع گوشی که یک صدم پارازیت شما هم قدرت نداره باشید.

پاسخ

وحید

دوشنبه, 22 آبان 1396

تقریبا تمامی گوشی های معروف بازار این اطلاعاتی که گفته شد رو داخل سایتشون ارائه میدن و غیر از اون داخل سایت های معتبر دیگه هم موجوده (حتی به تفکیک استاندار های اروپا و آمریکا) بعد دوباره ما میشینیم بررسی میکنیم؟ یعنی مثلا اپل و سامسونگ و ... دروغ میگن این اطلاعات رو بعد ما میخوایم مچشون رو بگیریم؟!
اینکار واقعا برای سلامتی کاربرا انجام میشه یا ایجاد اشتغال کاذب و کسب درآمد؟
وارد کننده هم همه ی این هزینه های پیدا و پنهان رو میکشه رو گوشیش و کاربر نهایی بدبخته که باید پرداخت کنه!
به قول دوستمون یه فکری به حال پارازیت کنید که صد ها برابر این گوشی ها ضرر میرسونه

پاسخ

ثبت نظر