به چه دلیل ایکس باکس وان ایکس را بهترین کنسول بازی تاریخ می‌نامند؟

به چه دلیل ایکس باکس وان ایکس را بهترین کنسول بازی تاریخ می‌نامند؟

فرقی نمی‌کند کنسول داشته باشید یا نه، پلی‌استیشن پلتفرم اصلی بازی کردن شما باشد، یا اینکه حتی پای کامپیوتر بازی کنید؛ بدون شک با دیدن ایکس باکس وان ایکس، سوال‌هایی در ذهنتان به وجود آمده است. سؤالاتی مانند اینکه به چه دلیل ایکس باکس وان ایکس را بهترین کنسول جهان می‌نامند؟

گیمرها و آن دسته از افرادی که پیگیر اخبار دنیای بازی هستند، بدون شک در جریان هستند که از ابتدای هفته جاری سرانجام فروش کنسول ایکس باکس وان ایکس آغاز شده است. فرقی نمی‌کند کنسول داشته باشید یا نه، پلی‌استیشن پلتفرم اصلی بازی کردن شما باشد، یا اینکه حتی پای کامپیوتر بازی کنید؛ بدون شک با دیدن ایکس باکس وان ایکس، سوال‌هایی در ذهنتان به وجود آمده است. سؤالاتی مانند اینکه به چه دلیل ایکس باکس وان ایکس را بهترین کنسول جهان می‌نامند؟ پاسخ به این سوال مربوط به مشخصات و قابلیت‌های این کنسول نسل 8.5 باز می‌گردد. پیش از مرور بارزترین ویژگی‌های این کنسول قدرتمند، بهتر است به طور اجمالی سخت افزار آن را با ایکس باکس وان اس و پلی استیشن 4 پرو مقایسه کنیم.

جدول مقایسه مشخصات ایکس باکس وان ایکس، ایکس باکس وان اس و پلی استیشن 4 پرو

جدول مقایسه
جدول مقایسه مشخصات ایکس باکس وان ایکس، ایکس باکس وان اس و پلی استیشن 4 پرو -

قدرت گرفتن از ویندوز 10

هرچند در حال حاضر کنسول ایکس باکس وان نیز قابلیت اتصال به موس و کیبورد را دارد، اما ایکس باکس وان ایکس با سیستم عامل ویندوز 10 مجهز به آپدیت رد استون 3 به بازار عرضه خواهد شد، قادر است به طیف وسیعی از گجت‌های جانبی به واسطه بلوتوث متصل شود. در سوی دیگر همان‌طور که گفته شد، این کنسول به ویندوز 10 تجهیز شده و این یعنی آنکه به راحتی می‌توان توسط آن برنامه‌های پلتفرم یونیورسال را اجرا کرد. به زبان ساده‌تر، ایکس باکس وان ایکس تنها یک کنسول بازی نبوده و می‌توان توسط آن فیلم تماشا کرد، وبگردی کرد، موسیقی گوش داد و تمام برنامه‌های پلتفرم یونیورسال ویندوز 10، از مسنجرها گرفته تا اپلیکیشن‌ سرویس‌های ویدئویی آنلاین مانند نتفلیکس یا یوتیوب را اجرا کرد. این موضوع فوق‌العاده است؛ چرا که در حقیقت شما یک کامپیوتر مخصوص بازی فوق‌العاده قدرتمند را خریداری می‌کنید، بی‌آنکه مجبور باشید هزینه سرسام‌آوری را برای آن پرداخت کنید.


پشتیبانی از بازی‌های 4K

برخلاف نینتندو سوئیچ که کنسولی هیبریدی بوده و مخاطبان گسترده را در برمی‌گیرد، دو محصول مایکروسافت و سونی برای مخاطبان خاص طراحی‌شده و مهم‌ترین وجه تمایز ایکس باکس وان ایکس نیز درج فرمت نمایش 4K است.طبق ادعای شرکت سازنده، این کنسول قرار است بازی‌ها را در رزولوشن 4K واقعی با نرخ 60 فریم بر ثانیه اجرا کند. همچنین باید به این موضوع هم اشاره کنیم که کنسول ایکس باکس وان ایکس از یک بلوری پلیر 4K بهره می‌برد البته اگر تلویزیون 1080p دارید، با همین کنسول می‌توانید ارتقای سطح کیفیت و وضوح گیم‌پلی را در این بازی‌ها به دلیل استفاده از تکنیک‌های سوپرسمپلینگ در ایکس باکس وان‌ ایکس، مشاهده کنید.


پردازنده 6 ترافلاپی و 12 گیگابایت حافظه رم!

کنسول جدید و قدرتمند مایکروسافت از قدرت گرافیکی برابر با 6 ترافلاپ بهره می‌برد و از رقیب اصلی خود یعنی پلی‌ استیشن 4 با 4.2 ترافلاپ، قدرتمندتر عمل می‌کند. مایکروسافت در ساخت ایکس باکس وان ایکس از موتور پردازشگر گرافیکی با قدرت 1172 گیگاهرتز استفاده کرده که در مقایسه با مدل قبلی ایکس باکس وان با 853 مگاهرتز، پیشرفت قابل توجهی داشته است.این کنسول قدرت کافی برای اجرای بازی‌هایی مثل Forza Motorsport 7 با نرخ فریم 60 و رزولوشن 4K را دارد. پردازنده اصلی آن دارای 8 هسته اختصاصی از نوع AMD’s Ryzen با فرکانس 2.3GHz بوده و پردازنده گرافیکی آن از 40 هسته با فرکانس 1172MHz بهره می‌برد. برآورد می‌شود که قدرت پردازش اطلاعات در این پردازنده، نسبت به مدل به کار رفته در ایکس باکس وان، دست کم 31 درصد افزایش پیدا کرده باشد.در کنار این پردازنده، 12 گیگابایت حافظه رم از نوع GDDR5 استفاده شده است.از این میزان حافظه رم، 9 گیگابایت برای بازی‌ها در نظر گرفته شده که به همراه پهنای باند 326 گیگابایت قادر است هر نوع نیازی را پاسخ دهد. حداکثر فرکانس کاری موثر حافظه‌های GDDR5 که 4 برابر فرکانس کاری است، بین 7 تا 8 گیگاهرتز است.


پشتیبانی از فناوری‌های صوتی نسل جدید

بازی‌هایی که به زودی شاهد حضور آن‌ها در بازار خواهیم بود، از صداها و موسیقی‌هایی استفاده می‌کنند که از تکنولوژی‌های جدیدی مانند Dolby Atmos و DTS:X سود می‌برند. در این نوع از صداگذاری‌ها، علاوه بر استفاده از صدای سه بعدی و 360 درجه موجود در تکنولوژی‌های سابق، کاربران قادر به لمس نسلی جدید از افکت‌های صوتی بوده و توانایی تجربه صدای عمودی با قابلیت جابجایی و حرکت بالا و پایین را خواند داشت. از نمونه‌های این نوع صداگذاری می‌توان به صدای حرکت یک هلی‌کوپتر یا هواپیما و یا وجود یک تک تیرانداز در بالای سر اشاره کرد. ایکس باکس وان ایکس توانایی استفاده از این قابلیت جدید را داشته و از هر دو تکنولوژی جدید Dolby Atmos و DTS:X پشتیبانی می‌کند.


کوچک‌ترین کنسول بازی کنونی

ایکس باکس وان ایکس، تقریباً هم‌اندازه‌ی ایکس باکس وان اس است و 0.5 سانتی‌متر عرض و 1 سانتی‌متر ارتفاع بیشتری دارد، اما 0.5 سانتی‌متر نازک‌تر است که باعث می‌شود به کوچک‌ترین کنسول کنونی تبدیل شود. همچنین ایکس باکس وان ایکس فشرده‌ترین کنسول مایکروسافت به حساب می‌آید که این فشردگی، طبیعتاً بر روی وزن آن تأثیر گذاشته و باعث شده است که 2 پوند سنگین‌تر از ایکس باکس وان اس و 0.6 پوند سنگین‌تر از ایکس باکس وان معمولی باشد. البته باید به این نکته توجه داشت که برخلاف ایکس باکس وان ایکس، منبع انرژی ایکس باکس وان معمولی در داخل آن قرار نداشت.همچنین این دستگاه اولین بار است که برای نهایت قدرت و کار آرایی از سیستم محفظه بخار آب سرد استفاده می‌کند.


محتویات اضافی بازی‌های انحصاری

شاید یکی از مهم‌ترین تفاوت میان کنسول‌های بازی خانگی را با رایانه‌ها، بتوان وجود محتوای اضافی برای بازی‌های آن‌ها عنوان کرد. اکثر بازی‌هایی که بر روی پلتفرم‌های کنسول‌های بازی خانگی عرضه می‌شوند نسبت به نسخه‌ای که برای رایانه‌های شخصی عرضه می‌گردند با کمی تفاوت همراه گشته که سبب شده تا نسخه کنسولی آن‌ها، دارای مراحل فرعی یا اصلی بیشتری باشد! این کار سبب می‌شود تا درصد خرید کنسول‌های بازی کمی افزایش یابد و شانس پیروزی آن‌ها بر رایانه‌های شخصی دو چندان گردد. از این میان می‌توان به شرکت EA Sports اشاره نمود که از یک محتوای اضافی برای فیفا 18 برای کنسول بازی ایکس باکس وان ایکس خبر داد و آن را special relationship نامگزاری کرده است. همچنین شرکت Activision به یک محتوای اضافی برای نسخه کنسولی ندای وظیفه: اشباح، اشاره نمود که سطح دشواری بازی را افزایش می‌بخشد.


سازگاری با بازی‌های نسل قبل

تمامی بازی‌های ایکس باکس وان بر روی ایکس باکس وان ایکس قابل اجرا خواهند بود و این شامل تمامی عناوینی خواهد شد که به صورت دیجیتالی و یا فیزیکی خریداری شده‌اند. ایکس باکس وان ایکس همچنین قابلیت اجرای عناوین قدیمی‌تر برای ایکس باکس 360 را نیز خواهد داشت و همچنین در آینده خواهد توانست عناوین متعلق به اولین نسل از ایکس باکس را نیز اجرا کند. دیگر اینکه کنترلر‌های ایکس باکس وان بر روی ایکس باکس وان ایکس نیز پشتیبانی می‌شوند. همچنین قرار است بر روی جلد برخی از بازی‌ها، لیبل Xbox One X enhanced درج شود که گواه از بهینه سازی آن بازی برای به کار بردن حداکثر قدرت سخت‌افزاری کنسول است. مایکروسافت از این تعبیر برای بازی‌های استفاده می‌کند که بر روی ایکس باکس وان ایکس بهتر اجرا می‌شوند. این راهی است برای این که به مصرف‌کننده اطلاع داده شود که توسعه‌دهنده‌ی بازی تغییراتی در بازی صورت داده است که بتواند از حداکثر توانایی کنسول ایکس باکس وان ایکس استفاده کند.


پشتیبانی از محبوب‌ترین موتورهای رندر گرافیکی

ایکس باکس وان ایکس به طور طبیعی از موتور آنریل انجین 4 پشتیبانی میکند. اکنون با جدیدترین به روزرسانی ارائه شده از سوی مایکروسافت، موتور Unity که از پرطرفدارترین موتورهای بازی حال حاضر می‌باشد نیز به این پشتیبانی افزوده شده است تا سبب برتری و بهبود قدرت سخت افزاری و قابلیت‌های 4k و HDR در این کنسول شود. این به این معنی می‌باشد که توسعه دهندگانی که از این موتور بازی سازی “unity” استفاده می‌کنند هم می‌توانند به صورت پیشرفته‌تر و آسان‌تری به نرم افزار این کنسول دسترسی داشته باشند.

برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ همراه باشید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر