زلزله کرمانشاه و تأثیر تکنولوژی‌ در بهبود چنین شرایطی

زلزله کرمانشاه و تأثیر تکنولوژی‌ در بهبود چنین شرایطی

زلزله کرمانشاه جان صدها تن از هم‌وطنانمان را گرفت.

شب گذشته زمین لرزه‌ای به شدت 7.3 ریشتر بخش‌های وسیعی از شمال شرقی عراق و غرب ایران را لرزاند. البته محدوده این زلزله فراتر از یک استان در ايران بوده است تا جایی که حتی ساکنان ساختمان‌های بلند تهران هم زلزله رخ داده را احساس کردند. طی اين حادثه، صدها تن از مردم این مناطق، به ویژه مردم استان کرمانشاه، جان خود را از دست دادند و تعداد زیادی هم مجروح شدند. این مسئله باعث شد تا در استان کرمانشاه سه روز عزای عمومی اعلام شود.

خبر تأسف‌بار تخریب کامل بیمارستان شهر سر پل ذهاب و مدفون شدن کارکنان این بیمارستان است، جایی که بیشترین کشته و مجروح را در این حادثه دارد. به همین دلیل دستور راه‌اندازی بیمارستان‌های صحرایی در مناطق تخریب شده صادر شده است تا به بهبود این شرایط کمک شود.

تکنولوژی می‌تواند کمک‌رسان باشد

اما زلزله امری طبیعی است و اجتناب‌ناپذیر. بنابراین بهترین راه برای در امان ماندن از خرابی‌ها و آسیب‌های احتمالی در چنین شرایطی، ساخت خانه‌هایی ایمن است؛ خانه‌ها و ساختمان‌هایی که به اندازه کافی مقاوم باشند تا در هنگام وقوع زلزله به راحتی تخریب نشوند.

تکنولوژی‌های کامپیوتری جدید در چنین شرایطی به کمک بشر می‌آیند. گاهی اوقات با تست‌های مقاومتی که از انواع سازه‌ها به عمل می‌آید و گاهی مانند تکنولوژی جدید تشخیص زلزله از طریق فیبر نوری انتقال دهنده اینترنت! اگر خانه‌های کرمانشاه هم مقاوم‌سازی شده بودند شاید شاهد مرگ تعداد زیادی از هم‌وطنانمان نبودیم.

دستگاه‌های شتاب‌نگار

بعلاوه امر دیگری که به تشخیص زلزله قبل از وقوع کمک می‌کند، استفاده از دستگاه‌های شتاب‌نگار است. این دستگاه‌ها در واقع لرزه‌نگارهایی هستند که برای تعیین حرکت شدید زمین به کار می‌روند. این دستگاه‌ها قادر هستند حرکات شدید زمین و نحوه‌ی پاسخ زمین در این شرایط را ثبت کنند. تحلیل آمارهای ثبت شده توسط این دستگاه‌ها می‌تواند باعث پیش‌بینی زلزله‌های احتمالی و در نتیجه آمادگی مردم و ارگان‌های مختلف برای چنین شرایطی شود.

خوشبختانه طبق گزارشات بیش از هزار دستگاه شتاب‌نگار در سراسر کشور موجود هستند اما مهم‌تر از در اختیار داشتن چنین دستگاه‌هایی، داشتن شبکه‌ی قوی از شتاب‌نگارها و استفاده مؤثر از این دستگاه‌ها است تا در حد امکان بتوان جلوی صدمات جانی حاصل از چنین زلزله‌هایی را گرفت.

برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ همراه باشید.

 


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

وحید

سه‌شنبه, 23 آبان 1396

عکس استفاده شده در ابتدای مطلب مربوط به زلزله ی ایتالیا هست

پاسخ

ثبت نظر