نسخه رسمی فایرفاکس کوانتوم با سرعتی دو برابر قبل عرضه شد

نسخه رسمی فایرفاکس کوانتوم با سرعتی دو برابر قبل عرضه شد

تقریباً اواسط مهرماه بود که توسعه‌دهندگان فایرفاکس از عرضه‌ی نسخه‌ی جدید و فوق‌العاده قوی از مرورگر خود با نام فایرفاکس کوانتوم خبر دادند و نسخه‌ی بتای آن را به صورت آزمایشی در اختیار کاربران قرار دادند. توسعه‌دهندگان فایرفاکس اعلام کرده بودند که نسخه رسمی فایرفاکس کوانتوم اواسط نوامبر عرضه خواهد شد. حالا دقیقاً نیمه نوامبر است و نسخه رسمی فایرفاکس کوانتوم به صورت رسمی عرضه شده است. تغییرات و ویژگی‌های جدید این مرورگر را در ادامه بخوانید.

سرعت فایرفاکس کوانتوم

نسخه 57 این مرورگر، فایرفاکس کوانتوم، با دو برابر افزایش سرعت در بارگذاری (load) صفحات، روان‌تر شدن اسکرول کردن در صفحات وب و... همراه است. این طور به نظر می‌رسد که توسعه‌دهندگان این مرورگر دقیقاً با توجه به دلیل اصلی زیرش مخاطبان خود در ماه‌های اخیر، یعنی کندی سرعت این مرورگر نسبت به رقبای خود همچون کروم، نسخه‌ی جدید فایرفاکس را طراحی کرده‌اند.

دلایل اصلی افزایش سرعت این مرورگر در نسخه کوانتوم، استفاده از موتور چند هسته‌ای CSS، اولویت‌بندی تب‌های (Tab) باز شده و برطرف شدن بسیاری از باگ‌های موجود است.

واسط کاربری فایرفاکس کوانتوم

اما بهبودهای فایرفاکس تنها به سرعت برنمی‌گردد، بلکه در نسخه جدید شاهد بهبودهای زیادی در زمینه واسط کاربری این مرورگر نیز هستیم که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

1- استفاده موثر از اپلیکیشن Pockets

یکی از این بهبودها، استفاده مؤثرتر از اپلیکیشن Pockets است. این اپلیکیشن که برنامه‌ای برای ذخیره‌سازی صفحات وب است، تقریباً اوایل امسال توسط فایرفاکس خریداری شد اما کمتر در دید عموم قرار گرفته بود. حالا در نسخه‌ی کوانتوم فایرفاکس استفاده از این برنامه به صورت کاربردی در مرورگر قرار گرفته است.

اضافه شدن برنامه Pocket

اضافه شدن برنامه Pocket

2- قابلیت شخصی‌سازی منو و Adds-on

تغییر دیگر این مرورگر مربوط به قابلیت شخصی‌سازی منو است. به سادگی و تنها با کلیک روی دکمه‌ی ساندویچ و انتخاب گزینه‌ی Customize، ابزارهای موردنیاز خود را در منو قرار دهید.

قابلیت customize در نسخه کوانتوم فایرفاکس

قابلیت customize در نسخه کوانتوم فایرفاکس

تغییر دیگر مربوط به بخش Adds-on است که امکان مدیریت افزونه‌ها، تم‌ها و پلاگین‌ها را فراهم می‌کند.

3- قابلیت عکس گرفتن از صفحه وب

قابلیت جذاب و کاربردی دیگری که در نسخه کوانتوم مرورگر فایرفاکس اضافه شده است، قابلیت عکس (اسکرین شات) گرفتن از صفحه وب است. برای دسترسی به این قابلیت کافی است روی دکمه‌ی سه نقطه بالای مرورگر کلیک کرده و گزینه Take ScreenShot را انتخاب کنید. حالا می‌توانید از بین دو گزینه Save visible که تنها از بخش قابل مشاهده صفحه عکس گرفته و گزینه Save full page که از کل صفحه وب عکس می‌گیرد، گزینه دلخواه را انتخاب کنید. به جز موارد گفته شده به راحتی می‌توانید با انتخاب بخش دلخواهتان از صفحه وب، از همان قسمت عکس (اسکرین شات) بگیرید. در ضمن در بخش My shots می‌توانید به عکس‌هایی که از صفحات وب گرفته‌اید دسترسی داشته باشید.

دسترسی به قابلیت ScreenShot در نسخه کوانتوم فایرفاکس

دسترسی به قابلیت ScreenShot در نسخه کوانتوم فایرفاکس

 

دسترسی به قابلیت ScreenShot در نسخه کوانتوم فایرفاکس

دسترسی به قابلیت ScreenShot در نسخه کوانتوم فایرفاکس

در حال حاضر مرورگر کروم 59.8 درصد از سهم بازار مرورگرها را به خود اختصاص داده است در حالی که فایرفاکس دارای تنها 13.1 درصد سهم بازار است. اگرچه انتظار نداریم که رفتار کاربران به طور ناگهانی تغییر کند و کاربران کروم همگی به استفاده از فایرفاکس کوانتوم رو بیاورند، اما انتظار می‌رود که با تغییرات جدیدی که در نسخه کوانتوم این مرورگر شاهد بودیم، حداقل کاربران سابق فایرفاکس که ناامیدانه استفاده از این مرورگر را کنار گذاشته بودند، دوباره به فایرفاکس برگردند.

نسخه‌ی رسمی فایرفاکس کوانتوم هم اکنون برای سیستم‌عامل‌های ویندوز، مک و لینوکس در دسترس است که می‌توانید آن را از این لینک دانلود کنید.

اگر از نسخه بتا یا نسخه رسمی این مرورگر استفاده کرده‌اید، نظر شما درباره نسخه کوانتوم فایرفاکس چیست؟

برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ همراه باشید.

منبع خبر: engadget و فيسيت


3 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

علی زاده

سه‌شنبه, 30 آبان 1396

خیلی خوبه شده نسخه 57. هم از نظر سرعت و هم ظاهر. البته سرعتش هم میشه بهتر از این بشه. ولی خیلی خوب شده و قابل مقایسه با نسخه های زیر 57 نیست.

پاسخ

علی

دوشنبه, 13 آذر 1396

فایرفاکس یزمانی یکه تازی میکرد. اما عمرش کوتاه بود که کروم جاشو گرفت و ازش جلو زد. مخصوصا که کروم خیلی ساده و سبک و سریع هست و راحت با جیمیل مچ میشه و گوگل رو پشتش داره. این نسخه فایرفاکسم انصافا یچیز دیگست. نسبت به قبل خیلی سریع هست ولی کافیه چند روز باهاش کار کنید تا دوباره بشه همون فایرفاکس فکستنی که پدر آدمو در میاره تا اجرا بشه. مخصوصا بار اول. چیزی از برنامه نویسی سرم نمیشه ولی فکر میکنم نوع برنامه نویسی فایرفاکس اصلا بهش اجازه نمیده که بتونه با سرعت گوگل کروم برابری کنه

پاسخ

Milad

جمعه, 22 دی 1396

من خیلی روی مرورگرها حساسم و شاید توی این 15 سال استفاده اینترنتم بیشتر از 50 تا مرورگر ریز و درشت تست کرده باشم. تا 10 روز پیشم از اپرا استفاده میکردم به مدت 3 سال ولی فایرفاکس جدید رو که تست کردم واقعا یه چیز دیگه ای شده ! اولا سریع اجرا میشه ... دوما با باز کردن تبهای جدید و زیاد دیگه فشار و صدایی از فن سی پی یو نمیاد و رم رو هم خیلی استفاده نمیکنه مثل سابق .... تازه 4 تا هم افزونه نصب کردم که قبلا بدونه افزونه هم داغون بود الان با اینکه چندتا افزونه زدم باز سنگین نشده اصلا !! تازه سیستم من نسبتا قدیمی حساب میشه و corei 2 هست ..... نسخه 64 بیت رو نصب کردم. و تازه cach رو هم گذاشتم روی 1000 مگابایت یعنی بیشترین اندازه و الان 700تاش پر شده و با این حساب باز سنگین نشده ! خلاصه میگم که الان بی شک بهترین مرورگر همینه..... نحوه اسکرول نرمش رو توی تنظیمات برداشتم چون من از اپرا اومدم و این شکل اسکرول نرم چشمم رو اذیت میکنه و الان بی نظیر شده. به همه پیشنهاد میکنم که بیان روی این ورژن جدید فایرفاکس و برای چند روزم که شده تستش کنن مطمئنم راضی میشن مثل من که سخت پسندم

پاسخ

ثبت نظر