بالاخره جزييات تعرفه‌ اینترنت نامحدود اعلام شد

بالاخره جزييات تعرفه‌ اینترنت نامحدود اعلام شد

پس از گذشت ماه‌ها برنامه‌ریزی روی طرح ارائه اینترنت به صورت نامحدود و غیر حجمی، بالاخره امروز تعرفه‌های بخش ICT تصویب و در نهایت جزییات تعرفه‌های اینترنت نامحدود اعلام شد.

بر اساس این مصوبه که از تاریخ 10 آذرماه سال جاری اجرایی خواهد شد، ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت پرسرعت ثابت از طریق خطوط سیمی مسی یا فیبر نوری، باید جداول تعرفه‌های خود را به صورت غیر حجمی و بر مبنای سرعت و اتصال ارائه دهند. اما ارائه‌دهندگان اینترنت بی‌سیم چه همراه و چه ثابت، در استفاده از این مصوبه مختارند.

ارائه اینترنت پرسرعت ثابت با 95 درصد تضمین سرعت

مطابق با جدول تعرفه اعلام شده حداقل سرعت دسترسی به اینترنت ADSL نرخ 512 کیلوبیت بر ثانیه با سقف تعرفه ماهانه 12 هزار و 500 تومان در نظر گرفته شده و  حداکثر سرعت اینترنت نیز 16 مگابیت بر ثانیه به قیمت 80 هزار تومان در ماه اعلام شده است.

در تعرفه مصوب، نرخ دسترسی به اینترنت پرسرعت از طریق فیبر نیز با حداقل سرعت 20 مگابیت 200 هزار تومان و حداکثر سرعت 50 مگابیت و 300 هزار تومان در نظر گرفته شده است. کف تعرفه ماهانه هر یک از سطوح این جدول، 80 درصد سقف تعرفه ماهانه همان سطح، خواهد بود.

تعرفه خدمات دسترسی پرسرعت ثابت (ADSL)

تعرفه خدمات دسترسی پرسرعت ثابت (ADSL)

سرعت‌های اعلام شده در این جدول باید برای 95 درصد زمان تضمین شود و در 5 درصد زمان حداکثر می‌تواند به میزان 50 درصد کاهش یابد.

اگر آستانه منصفانه را رد کنید سرعت کاهش می‌یابد

بر مبنای این مصوبه، تمامی اپراتورهای ارائه کننده خدمات اینترنتی می‌توانند نسبت به اعمال سیاست استفاده منصفانه بر اساس شرایط رقابتی اقدام کرده و باید جزئیات دقیق را به مشترکان اعلام کنند.

در ضمن اپراتورها بايد آستانه استفاده منصفانه ماهانه برای مشترکان خود را نيز تعیین کنند. در صورتی که کاربری از این حد مجاز عبور کند، اپراتورهای اینترنتی می‌توانند سرعت او را تا 128 کیلوبیت بر ثانیه کاهش دهند یا آنکه بر اساس اطلاع‌رسانی‌های قبلی انجام شده به کاربر و اخذ تأییدیه‌های مربوطه از وی، نسبت به فروش حجم اضافه ترافیک بین‌الملل و داخلی اقدام کند.

بنا به این مصوبه اپراتورهای اینترنتی موظف هستند تا در همه سطوح جدول و تمامی طرح‌های تنظیمی خود نسبت به تفکیک و ارائه حجم ترافیک بین‌الملل از داخل، به نحوی اقدام کند که آستانه استفاده منصفانه ترافیک داخل حداقل 2 برابر آستانه استفاده منصفانه ترافیک بین‌الملل باشد.

هر گیگ اینترنت اضافه 2 هزار تومان

هر گیگ اینترنت اضافه، برای کاربر 2 هزار تومان هزینه اضافی دربر دارد و اپراتور اینترنت موظف است تا نسبت به اعمال سقف تعرفه ترافیک داخلی، به میزان 50 درصد سقف تعرفه ترافیک بین‌الملل اقدام کند.

در این مصوبه حداقل سرعت آپلود به میزان یک‌هشتم حداقل نرخ بیت دانلود در سرعت‌های مختلف تعیین شده است.

رگولاتوری اعلام کرده که با تصویب این مصوبه، جدول 1 و تبصره‌های 1، 3 بند 1و بندهای 2، 3، 4 و 15 مصوبه شماره 1 جلسه شماره 237 مربوط به ارائه خدمات اینترنت ADSL که در خردادماه سال 95 مصوب شده بود، لغو می‌شود.

تعرفه مکالمات ثابت به ثابت بین شبکه‌ای (Offnet)

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در این مصوبه، سقف تعرفه مکالمات بین شبکه‌ای ثابت به ثابت (اعم از خطوط ترابردپذیر و غیر ترابردپذیر) را مشابه سقف تعرفه مکالمات بین استانی و به مبلغ 33 تومان (330 ریال) تعیین کرد.

تعرفه‌ اینترنت با سرعت بالاتر از 100 مگابیت

مصوبه جدید کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات نرخ پهنای باند اینترنت برای سرعت 100Mbps و بالاتر را نیز تعیین کرده است. مطابق این مصوبه تنها در بخش «تعرفه ماهانه هر مگابیت بر ثانیه» در جدول بند 1، مصوبه شماره 4 جلسه شماره 254 مورخ اسفندماه سال 95 کاهش 25 درصدی مشاهده شده و سایر مفاد این مصوبه به قوت خود باقی است.

تعرفه‌ اینترنت با سرعت بالاتر از ۱۰۰ مگابیت

تعرفه‌ اینترنت با سرعت بالاتر از 100 مگابیت

کاهش 25 درصدی تعرفه خدمات شبکه انتقال

در مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، همچنین تعرفه سرویس شبکه انتقال نقطه به نقطه اختصاصی (Dedicated) برای سرعت 100 مگابیت (100Mbps ) و بالاتر نیز اعلام شده است. بر این اساس تعرفه بخش «قیمت ماهانه یک لینک اختصاصی نقطه به نقطه» که در جدول بند 1 مصوبه شماره 5 جلسه شماره 254 مورخ اسفندماه سال 95 آمده با لحاظ 25 درصد کاهش برای ارائه‌کنندگان خدمات مجاز در بخش ارتباطات ثابت، مصوب شد و سایر مفاد این مصوبه به قوت خود باقی است.

کاهش ۲۵ درصدی تعرفه خدمات شبکه انتقال

کاهش 25 درصدی تعرفه خدمات شبکه انتقال

کاهش 25 درصدی خدمات ابری در شبکه انتقال

بر مبنای این مصوبه، تعرفه خدمت ابر انتقال برای سرعت 100Mbps و بالاتر نیز اعلام شد. به راین اساس تعرفه بخش«قیمت ماهانه یک لینک اختصاصی نقطه به نقطه» در جدول بند 1 مصوبه شماره 6 جلسه شماره 254 کمیسیون تنظیم مقررات برای خدمات ابر انتقال، 25 درصد کاهش یافت.

از تاریخ تصویب این مصوبه، تبصره 2 بند 1 مصوبه شماره 6 جلسه شماره 254 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، لغو می‌شود و دیگر مفاد مصوبه مذکور به قوت خود باقی است.

کاهش ۲۵ درصدی خدمات ابری در شبکه انتقال

کاهش 25 درصدی خدمات ابری در شبکه انتقال

تعرفه اتصال متقابل تعیین شد

طبق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، تعرفه سرویس خاتمه مکالمات (اتصال متقابل) به شبکه اپراتورهای ثابت و همراه نیز تعیین شد.

بر این اساس در صورت عدم توافق بین اپراتورها، تعرفه خدمت اتصال متقابل برای مکالمات خاتمه یافته به تلفن ثابت (Fixed Termination Rate) به میزان 150 ریال تعیین می‌شود.

در همین حال در صورت عدم توافق بین اپراتورها، تعرفه خدمت اتصال متقابل برای مکالمات خاتمه یافته به تلفن همراه (Mobile Termination Rate) به مبلغ 300 ریال تعیین می‌شود.

الزامات اپراتورهای ارتباطی برای ارائه خدمات اینترنت به کاربران

به گزارش مهر، همچنین اپراتورهای اینترنت پس از تنظیم طرح‌های تعرفه‌ای مورد نظر خود (اعم از عادی و تشویقی) با توجه به کف و سقف تعرفه‌های مصوب، ملزم به اخذ تأییدیه از رگولاتوری هستند. در این زمینه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تأکید کرده که تعرفه ارائه خدمات ارزش افزوده (VAS) از سوی تمامی اپراتورهای ارتباطی نیازمند اخذ تأییدیه از رگولاتوری نخواهد بود.

اما ارائه کننده سرویس موظف است در ارائه هرگونه خدمت ارزش افزوده، علاوه بر اخذ تأییدیه‌های پیشین از کاربران نهایی خدمت، ارائه سرویس را مبتنی بر توافقات خود با صاحبان محتوا، کاربرد و سرویس انجام دهد.

در ارائه این خدمات، ارائه هیچ‌گونه خدمت پایه‌ای نباید منوط به باندل شدن با خدمات ارزش افزوده شود.

در صورتی که ارائه کننده سرویس نسبت به ارائه تعرفه کمتر از کف مصوب و خارج از چارچوب‌های تعیین شده در این مصوبه و دیگر مصوبات مرتبط، اقدام کند، علاوه بر اعمال مقررات مربوطه، بنا به تشخیص رگولاتوری، درصورتی‌که ارائه کننده خدمت در فهرست اپراتورهای مسلط بر بازار باشد، ملزم به ارائه تعرفه مذکور به مدت سه سال و در صورتی که ارائه کننده سرویس در فهرست اپراتورهای مسلط قرار ندارد، ملزم به ارائه تعرفه مذکور به مدت یک سال خواهد بود.

همچنین در صورت اعلام رگولاتوری در هر زمان، دارنده پروانه موظف به توقف طرح تعرفه‌ای خود خواهد بود.

در همین حال در صورت اعمال تعرفه بالاتر از سقف مصوب از سوی ارائه کننده سرویس اینترنت، ضمن آنکه برابر نظر رگولاتوری، ارائه کننده سرویس باید نسبت به عودت مبالغ اضافه بر سقف، اقدام کند، باید بلافاصله با اعلام سازمان تنظیم مقررات ارتباطات، نسبت به قطع طرح تعرفه‌ای مذکور نیز اقدام کند.

اپراتور ارائه دهنده اینترنت موظف است تا برابر تشخیص و اعلام رگولاتوری نسبت به توقف ارائه خدمتی که تعرفه‌های آن به عنوان تعرفه بر هم زننده رقابت سالم در بازار، تشخیص داده شده است، اقدام کند.

نظر شما درباره تعرفه‌های ارائه شد چیست؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ همراه باشید.

منبع خبر: مهر


10 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

وحید

سه‌شنبه, 30 آبان 1396

توضیحات برای من که کارم IT هست در برخی موارد چندان روشن نیست چه برسه برای افراد عادی که فقط ار اینترنت استفاده میکنن
جدا از این مطلب هیچ توضیحی درباره استفاده ی منصفانه داده نشده، اگه بخواد همون 10-20-30 گیگ (مثلا) نامحدود قبل مبنای مصرف منصفانه باشه که واقعا بهتره این طرح رو دوباره کنسل کنند چون اوضاع الان بهتر از این طرح هست! اما اگه استفاده منصفانه فراتر از این اعداد و واقعا به معنای نامحدود (نامحدودی که با استفاده ی اینترنت امروزی همخوانی داشته باشه) باشه قیمت ها واقعا به نفع کاربر هست (البته به شخصه بعید میدونم)
برای نمونه یک شرکت اینترنتی رو در خارج از ایران چک کردم و استفاده ی منصفانه رو برای اینترنت نامحدود 600 گیگابایت در ماه عنوان کرده بود، البته ما انتظار همچین تحولی رو نداریم ولی دیگه 20-30 گیگ واقعا مسخره است!

پاسخ

مهدی

سه‌شنبه, 30 آبان 1396

برن بمیرن با نرخاشون. بعدشم مگه تو ایران سرعت بالاتر از 2مگ داریم که اینا زدن 50.و بالاتر از 100.خخخخخخخخخخ

پاسخ

sta

سه‌شنبه, 30 آبان 1396

سرعت های بالاتر از 100 مگ ( STM1 و ... ) برای ISP ها هست که می خواهند لینکی را بخرند. در مورد سقف مجاز هم باید همین ISP ها در طرح هایشان اعلام کنند. یعنی رقابت بین ISP ها در تعیین سقف مجاز هست که یکی مثلا 15 گیگ محدودیت می گذاره یکی 30 گیگ و ... . ولی امیدوارم که محدودیت ها پایین تر از 50 گیگ نباشه و امیدواری دیگه ام اینه که همه شون دست به یکی نکنند و همه 15 گیگ سقف مجاز بگذارند (بعید هم نیست).

پاسخ

علی زاده

سه‌شنبه, 30 آبان 1396

مگه سرعت ها واقعی هست؟؟؟ اپراتورهای موبایل به اسم میگن فورجی بهت میدیم، اما میبنی اصلا فورجی اینا کجا و فورجی کشورهای دیگه کجا! با این سرعت خیلی هم گرون میفروشون تو ایران. اگرم گرون نفروشند کم فروشی می کنند. کلا یه کاری می کنند زیاد به نفع مشتری نباشه. من در تعجبم مگر سرعت 16 مگابایت بر ثانیه یا 100 مگابایت تو ایران برای مردم عادی هم داریم؟؟؟

پاسخ

yashar

چهارشنبه, 01 آذر 1396

خخخخخ واقعا مسخره است

پاسخ

حسن

چهارشنبه, 01 آذر 1396

سلام ، این اینترنتها را می خواهند با چند نفر به اشتراک بگذارند ؟
کف واقعی سرعت دانلود و آپلود به مگابایت چقدر است ؟
سقف سرعت دانلود به مگابایت چقدر است ؟
یک شرکت و یا شرکت مخابرات چند نفر را نهایتا می توانند در یک خط اشتراک بگذارند ؟
در 24 ساعت اوج مصرف و کاهش مصرف را بیان کنید تا بتوانیم دانلودمان را به طور خوب و حرفه ای ادامه بدهیم . یعنی ما هم دوست داریم حقی از هموطنمان ضایع نگردد و در اوج ترافیک دانلود ها را قطع کنیم .؟
این سوالاتی است که به ذهنم خطور کرده .

پاسخ

ali

چهارشنبه, 01 آذر 1396

پسر بچه بیسوادی وزیر مخابرات شده باید زودتر برکنارش کنند

پاسخ

ستاره

شنبه, 04 آذر 1396

سلام منم با نظرتون موافقم اخه 20، 30 گیگ که همین الانم هست که بعد از مصرفش سرعت به شدت افت پیدا میکنه اگه باز هم به همان منوال قبل باشه که فایده ای داره تغییری رخ نداده، حداقل در مورد میزان مصرف منصفانه شفاف سازی میکردن.

پاسخ

محمد

جمعه, 10 آذر 1396

سلام من الان سرعت 16 از مخابرات دارم سرعت خوب شده تو این چند سال ولی همچنان قیمت بالاست.البته من تا برج 6 سال دیگه اینترنت 16 مگابیت دارم که سرعتم تا 2و نیم مگابایت میرسه و سرویس 90 گیگ یکساله سرعت 16 گرفتم 120 و 300 گیگ هم حجم خریدم براش 300 تومن که کلا با مالیات دراومد460 هزارتومن

پاسخ

کاترین

یک‌شنبه, 19 آذر 1396

همین الانش مسخرس اینترنت وایمکس یرانسل داشتم خوب بود گفتن بیاید ال تی ای بشید شدیم مودم گرفتن مودم رایگان دادن حجم یک میگ نامحدود گرفتم. 20گیگ دانلود داشتم با هزار دردسر و کلی قطع وصل و تمام دانلودها خراب دل میشن الانم سرعتمو کردن 256 کیلو بیت، این دزدی نیست، من دیگه از ایرانسل نمیگیرم. وایمکس ال تی ای. یمشت کلاهبردار ن.

پاسخ

ثبت نظر