نگاه نزدیک به وان پلاس 5 تی؛ قدرتمنده ارزان قیمت

نگاه نزدیک به وان پلاس 5 تی؛ قدرتمنده ارزان قیمت

اگر در چند روز اخیر پیگیر اخبار بخش موبایل و تبلت فیسیت بوده باشید، بدون شک در جریان هستید که شرکت وان پلاس به‌تازگی از گوشی هوشمند وان پلاس 5 تی رونمایی کرده است. در ادامه همراه ما باشید تا از زاویه دقیق‌تری ویژگی‌های این گوشی پرچم‌دار را بررسی کنیم.

اگر در چند روز اخیر پیگیر اخبار بخش موبایل و تبلت فیسیت بوده باشید، بدون شک در جریان هستید که شرکت وان پلاس به‌تازگی از گوشی هوشمند وان پلاس 5 تی رونمایی کرده است. در ادامه همراه ما باشید تا از زاویه دقیق‌تری ویژگی‌های این گوشی پرچم‌دار را بررسی کنیم.

جدول مقایسه با نسل قبلی

جدول مقایسه با نسل قبلی.jpg
-

طراحی

باوجود آنکه تغییرات ظریفی در طراحی وان پلاس 5 تی نسبت به نسخه قبلی وجود دارد و نشان می‌دهد آن‌ها در پرچم‌داران خود میراثی از گذشته را به همراه دارند،‌ اما وان پلاس نظیر بزرگانی همچون سامسونگ و اپل از بدنه‌ای با ترکیبی از شیشه و فلز استفاده نکرده است. یک بدنه‌ی تمام آلومینیومی بی‌نظیر بر روی این گوشی جولان می‌دهد که بسیار خوش ساخت است و احساس به مراتب بادوام‌تری را نسبت به یک بدنه‌ی شیشه‌ای به شما القا می‌کند. خطوط آنتن نیز شامل سه پوشش تیره رنگ هستند که قاب پشتی را در برمی‌گیرند و دارای ضخامت 14 میکرونی خواهند بود. در سوی دیگر این گوشی در مدلی خاص با نام Midnight Black عرضه خواهد شد که برخلاف جت بلک آیفون، رنگ مشکی بسیار مات و جذاب‌تری را ارائه می‌کند.

با توجه به عدم استفاده از شیشه در طراحی وان پلاس 5 تی، این گوشی نسبت به اکثر رقبای خود از دوام بیشتری هم برخوردار است. یکی از تغییرات قابل توجه در طراحی وان پلاس 5 تی، به سنسور اثر انگشت و محل قرارگیری آن مربوط می‌شود. وان پلاس در پرچم‌دار جدید خود، اسکنر اثر انگشت را به پشت بدنه و درست بالای آرم وان پلاس، انتقال داده است و با توجه به فاصله‌ای که این سنسور با لنز دوربین دارد با مشکل لکه افتادن بر روی لنز نیز مواجه نخواهید شد. در قسمت پایین دستگاه جک 3.5 میلی متری صدا و درگاه یو اس بی_سی مشاهده میشود که در کنار بلندگوی واحد تعبیه شده است. در دو طرف بدنه نیز کلید های تنظیم ولوم و قفل نمایشگر و اسلات سیم کارت قرار گرفته است.

بر کسی پوشیده نیست که تقریبا تمامی گوشی‌های پرچم‌دار و حتی میان رده‌های 2017 لااقل دارای یک گواهینامه عایقی هستند، به‌این‌ترتیب می‌توان گفت ضدآب بودن دیگر یک ویژگی بارز در گوشی‌های پرچم‌دار به حساب نمی‌آید و این روزها به قابلیتی استاندارد در گوشی‌های پرچم‌دار تبدیل شده است. البته وان پلاس در این قسمت خوب عمل نکرده و گوشی جدید این شرکت همچنان از هیچ یک از گواهینامه‌های عایقی پشتیبانی نمی‌کند.

نمایشگر

2017 را بایستی سال گوشی‌های هوشمند با نمایشگر بدون حاشیه بدانیم. شاید همین موضوع باعث عرضه وان پلاس 5 تی به بازار هم شده است. همچون دیگر گوشی‌های بالا رده امسال، بالا رده جدید وان پلاس از نمایشگر 6 اینچی با نسبت تصویر 19:6 بهره برده که حاشیه اطراف آن به کمترین حد ممکن رسیده است. این اولین بار است که وان پلاس در گوشی‌های خود از صفحه‌نمایشی با نسبت تصویر 18:9 استفاده می‌کند. وان پلاس حالت‌های مختلف رنگی را برای انتخاب به ارمغان آورده است و شما می‌توانید از استاندارد sRGB برای رنگ‌های بالانس شده‌ی بیشتر، همچنین استاندارد DCI-P3 و یک حالت جذاب به نام Sunlight استفاده کنید که به شما اجازه می‌دهد در زیر نور آفتاب و بیرون از منزل بتوانید دید مناسبی از صفحه گوشی داشته باشید. البته وضوح تصویر این پنل همچنان فول اچ دی انتخاب شده که در مقابل سایر گوشی‌های پرچم‌دار با نمایشگر QHD یا 4K حرفی برای گفتن ندارد؛ بااین‌حال در شرایط عادی نمایشگر وان پلاس 5 تی می‌تواند رنگ‌ها را با کنتراست بالا و زنده ارائه کند.

سخت‌افزار

پردازنده اسنپ‌دراگون 835، دوربین دوگانه با پشتیبانی از حالت پرتره، از مهم‌ترین شباهت‌های وان پلاس 5 تی با وان پلاس 5 هستند. در همین راستا می‌توان به میزان حافظه داخلی و رم این دو موبایل چینی اشاره کرد؛ جایی که وان پلاس 5 تی نیز همانند مدل 5، در دو نسخه 6 گیگابایت رم و 64 گیگابایت حافظه داخلی و 8 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی روانه بازار خواهد شد. این محصول با وجود بدنه بسیار نازک با ضخامت 7.3 میلی‌متر، از یک باتری نسبتاً بزرگ با ظرفیت 3300 میلی‌آمپر ساعت بهره می‌برد که البته قابل جداسازی نیست. در حالی که فبلت هایی مانند هواوی میت 10 به باتری 4 هزار میلی‌آمپر ساعتی تجهیز شده‌اند، بااین‌حال باتری وان پلاس 5 تی به راحتی می‌تواند کاربر را در طول یک روز همراهی کند. همچنین در نظر داشته باشید که این باتری از فناوری شارژ سریع اختصاصی بهره می‌برد که ظرف نیم ساعت از زمان اتصال به شارژر، به 50 درصد ظرفیت خود خواهد رسید.

سنسور تشخیص چهره

در ابتدای استفاده از این گوشی ممکن است محل جدید سنسور اثر انگشت برای برخی از کاربران محل مناسبی نباشد؛ اما برای دستیابی به صفحه‌نمایش بزرگ، حذف دکمه‌ هوم و تغییر محل سنسور اثر انگشت لازم به نظر می‌رسید، اما به صورت کلی این سنسور عملکرد مناسبی داشته و می‌تواند در مدت 0.2 ثانیه اثر انگشت شخص را شناسایی و قفل دستگاه را باز کند. وان پلاس 5 تی نخستین گوشی کمپانی وان پلاس است که در آن از سیستم تشخیص چهره استفاده شده است که این سیستم از صد ویژگی منحصربه‌فرد موجود در چهره‌ هر شخص برای تشخیص چهره استفاده می‌کند. البته در نظر داشته باشید که برای استفاده از این سنسور، بایستی نمایشگر دستگاه را روشن کنید، بااین‌حال شرکت سازنده مدعی است که این سیستم تشخیص چهره می‌تواند عملیات احراز هویت را در کمتر از 0.5 ثانیه انجام دهد.

نرم‌افزار

آخرین نسخه از رابط کاربری OxygenOS که بر روی اندروید 7.1.1 نوقا اعمال شده، نسبت به قبل دارای تغییراتی بوده و برخی ویژگی‌های پیشنهادی در نسخه بتا به آن اضافه شده است. در کنار طرح مینیمالیستی رابط کاربری وان پلاس 5 تی، برخی تنظیمات خاص به آن اضافه شده که از آن جمله آن‌ها می‌توان به مواردی مانند برنامه‌های موازی اشاره کرد. این ویژگی به کاربران اجازه می‌دهد تا با چند حساب کاربری مختلف از یک برنامه یکسان استفاده کنند. همچنین شرکت سازنده عنوان کرده که در آینده‌ای نه چندان دور، این محصول به اندروید 8 اوریو ارتقا پیدا خواهد کرد.

در نسخه جدید رابط کاربری اکسیژن می‌توانید برنامه‌ای مانند اسکایپ را هم‌زمان با دو حساب شخصی و کاری خود اجرا کنید. با وجود اینکه این ویژگی در دنیای اندروید تازگی نداشته و پیش‌تر در برخی پوسته‌های دیگر نیز آن را دیده بودیم، اما اضافه شدن چنین قابلیتی به OxygenOS بسیار خوشحال کننده است. علاوه بر این، یک قابلیت جذاب دیگر به نام “Face Unlock” نیز وجود دارد. همان‌طور که از نامش پیداست این قابلیت به شما اجازه می‌دهد تا از طریق تشخیص چهره‌ی خود اقدام به قفل گشایی گوشی کنید. فراتر از این، پلتفرم OxygenOS ارائه‌کننده‌ قابلیت‌های محبوبی نظیر حالت خواندن، اسکرین شات گسترده، حالت گیمینگ، شیفت شب خودکار و غیره است.

دوربین

وان پلاس دوربین دوم با لنز تله‌فوتو را در گوشی وان پلاس 5‌تی کنار گذاشته و اکنون دوربین دوم این گوشی با لنزی مشابه دوربین اصلی با دیافراگم f/1.7 و سنسوری ویژه برای شرایط نوری ضعیف همراه شده است. سنسور دوم 20 مگاپیکسلی و ابعاد پیکسل‌ها در آن معادل 1 میکرون است؛ باید خاطرنشان کنیم که لنز این سنسور از لرزش‌گیر اپتیکال بهره نمی‌برد. اپلیکیشن دوربین تنها در شرایط نوری بسیاری ضعیف، به‌صورت خودکار به دوربین دوم سوئیچ می‌کند؛ بنابراین در اغلب اوقات، از دوربین اصلی برای ثبت تصاویر استفاده خواهد شد و بدین ترتیب، تصاویر خروجی نیز در اغلب سناریوها، مشابه وان پلاس 5 خواهند بود. در حالی که وضوح تصویر دوربین سلفی اکنون به 16 مگاپیکسل افزایش پیدا کرده، بااین‌حال قابلیت‌های دوربین اصلی چنگی به دل نمی‌زند. به‌عنوان مثال در حالت اسلوموشن در گوشی جدید وان پلاس با نرخ 120 فریم بر ثانیه با پیکسل 1280 در 720 تعریف شده در حالی که اغلب گوشی‌ها 240 فریم بر ثانیه دارند که در نشان دادن تصویر آهسته و شفاف نقض موثری می‌توانست داشته باشد. علاوه بر این هیچ کدام از دوبین‌های این دستگاه قابلیت لرزشگیر اپتیکال سخت‌افزاری ندارند و شرکت سازنده بر روی برنامه دوربین از لرزشگیر نرم‌افزاری بهره برده است.

جمع‌بندی

بر کسی پوشیده نیست که وان پلاس 5 تی یک گوشی بسیار باکیفیت و ایده آل به خصوص برای افرادی است که مایل به صرف هزینه بالا برای تجربه از بالاترین قدرت سخت‌افزاری در کالبد یک گوشی هوشمند نیستند. این محصول از نمایشگر 6 اینچی بدون حاشیه بهره می‌برد. سنسور اثر انگشت و سنسور تشخیص چهره امنیت دستگاه را به طرز چشمگیری افزایش داده است. در سوی دیگر وضوح تصویر دوربین دوگانه به 20 مگاپیکسلی ارتقا پیدا کرده، بااین‌حال لنز دوم صرفاً در جهت افزایش روشنایی استفاده می‌شود. همچنین نسبت به نسل قبلی رزولوشن سنسور سلفی 2 برابر شده و دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی به قابلیت ثبت تصاویر پرتره هم تجهیز شده است. نقطه قوت دیگر این محصول قیمت بسیار رقابتی 500 دلاری آن است. فارغ از موارد مذکور، وان پلاس 5 تی دارای نقاط ضعفی همچون عدم پشتیبانی از گواهینامه عایقی، عدم بلندگوهای استرو و یا لنز فوتو است. به طور کلی وان پلاس 5 تی یک گوشی بالا رده قدرتمند با قیمت رقابتی است که به دلیل ویژگی‌های قابل قبولش احتمالاً فروش موفقی را تجربه خواهد کرد.

برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ همراه باشید.

منبع خبر: فیسیت


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر