تفاوت‌های مدل اینترنت غیر حجمی و مدل سابق از زبان وزیر ارتباطات

تفاوت‌های مدل اینترنت غیر حجمی و مدل سابق از زبان وزیر ارتباطات

تفاوت‌های مدل اینترنت غیر حجمی و مدل سابق

پس از گذشت ماه‌ها برنامه‌ریزی روی طرح ارائه اینترنت به صورت نامحدود و غیر حجمی، بالاخره 29 آبان ماه بود که تعرفه‌های بخش ICT تصویب و در نهایت جزییات تعرفه‌های اینترنت نامحدود اعلام شد. وزارت ارتباطات ضمن ارائه جزییات تعرفه این طرح، اعلام کرده بود که مصوبه ارائه اینترنت به صورت غیر حجمی از 10 آذرماه سال جاری اجرایی خواهد شد که جزییات تعرفه‌ اینترنت غیر حجمی را می‌توانید از این لینک بخوانید.

بر اساس این مصوبه ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت پرسرعت ثابت از طریق خطوط سیمی مسی یا فیبر نوری، باید جداول تعرفه‌های خود را به صورت غیر حجمی و بر مبنای سرعت و اتصال ارائه دهند. اما ارائه‌دهندگان اینترنت بی‌سیم چه همراه و چه ثابت، در استفاده از این مصوبه مختارند.

اکنون که تنها 3 روز تا موعد اعلام شده برای اجرایی شدن طرح ارائه اینترنت غیر حجمی باقی مانده است وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمد جواد آذری جهرمی طی پستی در صفحه شخصی اینستاگرام خود تفاوت‌های نظام تعرفه‌ای سابق و جدید را برای کاربران عنوان کرده است.

محمد جواد آذری جهرمی ضمن تاکید بر وظایف شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت، مدل ارائه اینترنت سابق و مدل کنونی اینترنت غیر حجمی را مقایسه کرد:

در مدل جدید شرکت‌های ارائه دهنده موظف به تضمین سرعت خریداری شده به مشترکین خود هستند.

درچند روز اخیر یکی از شرکت‌ها تعرفه‌های خود را اعلام کرده است. مقایسه ساده مصوبه جدید با مصوبه قبلی نشان می‌دهد که در مدل سابق برای سرویس دو مگابیت در ثانیه با سقف مصرفی ده گیگابایت بایستی سی و پنج هزار تومان پرداخت می‌شد. اکنون برای سرویس دو مگابیتی با حجم مصرف عادلانه بیست گیگابایتی، بیست و پنج هزار تومان پرداخت خواهد شد. عملا سی درصد کاهش در هزینه و صد درصد رشد در میزان مصرف. در سرویس شانزده مگابیتی هرچند پرداخت با رشد شصت درصدی مواجه شده اما میزان مصرف رشد هزار و دویست درصدی را نشان می‌دهد.

مقایسه تعرفه سابق اینترنت و تعرفه کنونی

مقایسه تعرفه سابق اینترنت و تعرفه کنونی

محمد جواد آذری در مورد ایجاد فضای رقابتی که شرایطی به نفع کاربر را رقم می‌زند گفت:

مطالعات بازار حاکی از این است که حدود هفتاد درصد کاربران، مصرف هفت تا ده گیگابایتی را در ماه تجربه می‌کنند.
در فضای رقابتی موجود بایستی منتظر اعلام تعرفه سایر شرکت‌ها بود. طبیعتا فضای رقابتی بین شرکت‌ها شرایطی مناسب به سوی مصرف کننده نهائی را رقم خواهد زد.

وی در خصوص مفهوم مصرف منصفانه و تطبیق مدل کنونی با این مفهوم توضیح داد:

مصرف منصفانه مفهومی است که در سرویس‌های خانگی دنیا مورد استفاده است. سرویس خانگی که صرفا بر اساس سرعت و بدون سقف مصرف منصفانه ارائه شود، همان سرویس اختصاصی است که تعرفه آن اکنون موجود است و استفاده تجاری دارد. طبعا مسیر حرکتی انتخاب شده ما را به سوی مدل‌های استاندارد جهانی نزدیک‌تر خواهد ساخت.

وی در ادامه تصریح کرد:

سقف مصرف منصفانه برای ترافیک داخلی دو برابر سقف‌های اعلام شده است. این مهم طبیعتا باعث رشد محتوای محلی به خصوص سرویس‌های ویدئوی آنلاین خواهد شد. این تصمیم بر اساس اسناد بالادستی به خصوص سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات اخذ شده است.

در انتها وزیر ارتباطات انتقادی ظریف به نحوه عنوان دیدگاه‌ها و نظرات درفضای مجازی توسط کاربران داشت:

فضای مجازی، فضایی مناسب برای طرح دیدگاه‌ها و انتقادات است و بیان این دیدگاه‌ها در تصمیمات مسئولین موثر است. نحوه بیان انتقادات در فضای عمومی که توسط بسیاری قابل رویت است بسیار حائز اهمیت است. افرادی برای بیان دیدگاه‌های خود از ادبیاتی بهره می‌گیرند که مناسب این فضا نیست. امیدوارم این رویه اصلاح شود و در فضایی سالم و صمیمی با شما در ارتباط باشم.

 

پست وزیر ارتبطات دراینستاگرام در خصوص تفاوت‌های مدل ارائه اینترنت غیر حجمی و مدل سابق

پست وزیر ارتباطات دراینستاگرام در خصوص تفاوت‌های مدل ارائه اینترنت غیر حجمی و مدل سابق

نظر شما در خصوص این طرح چیست؟ آیا مدل ارائه اینترنت غیر حجمی به نفع کاربران اینترنت خواهد بود یا خیر؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ همراه باشید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر