با بهترین هدست های واقعیت مجازی سال 2017 آشنا شوید

با بهترین هدست های واقعیت مجازی سال 2017 آشنا شوید

تولید تلفن‌های هوشمند با وجود رونق بسیار زیاد و پیشرفت‌های سالانه دیگر آن جذابیت گذشته را ندارد و هرسال محصولات جدید با تغییرات نسبتا محدود روانه بازار می‌شوند. در این میان فناوری‌های جدید از جمله واقعیت مجازی و واقعیت افزوده برای علاقه‌مندان عرصه تکنولوژی جذاب و نوین هستند.

تولید تلفن‌های هوشمند با وجود رونق بسیار زیاد و پیشرفت‌های سالانه دیگر آن جذابیت گذشته را ندارد و هرسال محصولات جدید با تغییرات نسبتا محدود روانه بازار می‌شوند. در این میان فناوری‌های جدید از جمله واقعیت مجازی و واقعیت افزوده برای علاقه‌مندان عرصه تکنولوژی جذاب و نوین هستند.

در چند سال اخیر هدست‌های واقعیت مجازی بسیاری از شرکت‌های کوچک و بزرگ وارد بازار شده‌اند، به امید اینکه بتوانند مخاطبان را جذب خود کنند و بازار خوبی را در بازار جدید هدست‌های واقعیت مجازی برای خود دست و پا کنند، اما برخی از این هدست‌ها دارای برچسب قیمت بسیار بالایی هستند و شاید تمام افراد نتوانند آن‌ها را تهیه کنند. البته با توسعه زیرساخت‌های تولید این دست از محصولات، شاهد کاهش قیمت و از طرفی افزایش قابلیت‌های این هدست‌ها هستیم. پیش از پرداختن به اصل مطلب که آشنایی با بهترین هدست‌های واقعیت مجازی عرضه شده در سال 2017 است، بهتر است به طور اجمالی مفهوم و کارایی این فناوری را مرور کنیم.

هدست‌های واقعیت مجازی

تمامی هدست‌ها واقعیت مجازی نیاز به این دارند که در کنار هدفون‌هایی باکیفیت بسیار بالا استفاده شوند و لوازم جانبی دیگری نیز از کنترل‌کننده‌های دستی مخصوص نیز برای این هدست‌ها موجود است که تمامی آن‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا تجربه‌ مجازی شما از بودن در دنیایی دیگر را بهبود بخشند. کنترل‌کننده‌های دستی، حرکات شما در دنیای واقعی را به هر بازی یا اپلیکیشنی که در حال استفاده از آن هستید منتقل می‌کنند.

هدست‌های واقعیت مجازی

به طور کلی می‌توان گفت که تمامی هدست‌های واقعیت مجازی بایستی برای فعالیت از یک پلتفرم پشتیبانی کنند. در سوی دیگر این محصولات یا به طور مستقل به بازار عرضه می‌شوند و یا آنکه برای کار کردن به گجت دیگری از جمله پی‌سی یا گوشی هوشمند وابسته هستند. لوازم جانبی این محصولات نیز توسط شرکت‌های مختلف به بازار عرضه می‌شود که با توجه نیاز کاربران قابل انتخاب است.

بهترین هدست های واقعیت مجازی مستقل 

HTC Vive

HTC Vive

شرکت اچ تی سی علی رغم آنکه در بازار گوشی‌های هوشمند وضعیت مناسبی ندارد، با این حال به خوبی راه خود را در عرضه هدست‌های واقعیت مجازی پیدا کرده است. HTC Vive را میتوان قدرتمندترین رقیب هدست آکیولس ریفت دانست که دو عدد حسگر دارد و این می‌تواند به عنوان یک مزیت آشکار برای هدست محسوب شود. حسگرهای لیزری با ردیابی و دنبال کردن نقطه‌هایی که روی کنترلرها و هدست قرار گرفته‌اند موقعیت دقیق دست‌ها و سر را تشخیص می‌دهد. میدان دید هدست اچ تی سی وایو کمی از اکولوس ریفت بیشتر است. به این ترتیب با نگاه مستقیم، محتوای بیشتری را در آن واحد و بدون نیاز به چرخاندن سر مشاهده خواهید کرد که فاکتور بسیار مهمی حین خرید یک هدست واقعیت مجازی است. نقطه قوت دیگر این محصول بهره مندی از فروشگاه نرم افزاری و مالتی مدیای اختصاصی است که کاربران میتوانند به هزاران اپ و محتویات مدیای ساخته شده برای این دستگاه دسترسی پیدا کنند. شاید بتوان از قیمت بالای HTC Vive به عنوان نقطه ضعفش یاد کرد که خرید آن را صرفا برای قشر خاصی از کاربران امکان پذیر می‌کند.


Oculus Rift

Oculus Rift

آکیولس ریفت را می‌توان جزو اولین هدست‌های واقعیت مجازی دانست که سهم به سزایی در معرفی این فناوری به عموم کاربران دارد. شرکت آکیولس در سال 2015 توسط فیس‌بوک خریداری شد و همین موضوع نیز باعث افزایش سرعت توسعه هدست‌های واقعیت مجازی آن گردید. هدست واقعیت مجازی Oculus Rift در حال حاضر یکی از بهترین محصولات موجود در بازار است و ویژگی‌های جذاب بسیاری را برای انجام بازی‌ها دارد و از ابتدا تاکنون تغییرات بسیاری را داشته است. آکیولس ریفت بازی‌ها و نرم‌افزارها را با رزولوشن 2160 در 1200 پیکسل روی دو نمایشگر مستقل اجرا می‌کند؛ بنابراین رزولوشن کلی کمی بیشتر از 2 مگاپیکسل است. این محصول علاوه بر آنکه تحت نسخه‌ای با قابلیت فعالیت به شکل مستقل به بازار عرضه شده، قابلیت اتصال به کنسول ایکس باکس وان را هم داشته و می‌توان به کمک کنترل‌های آن، بازی‌های ایکس باکس وان را در محیط واقعیت مجازی تجربه کرد.

هدست‌های واقعیت مجازی ویندوزی

Dell VR Visor

Dell VR Visor

تجربه ویندوز در هر دستگاهی از شعارها و تأکید همیشگی مدیرعامل ردموندی‌ها بوده است. یکی از نقاط قوت مایکروسافت زمینه واقعیت ترکیبی است که در این زمینه برتری محسوسی نسبت به سایر رقبا دارد. با توجه به نرم افزار Window Holographic First Run که هم‌اکنون در آخرین به‌روزرسانی اینسایدرهای ویندوز10 در دسترس است، پلتفرم واقعیت مجازی حداقل به 4 گیگابایت رم، کارت گرافیک‌هایی که از دایرکت ایکس نسخه 12 پشتیبانی می‌کنند، درایو USB نسخه 3.0 و پردازشگرهای چهار هسته‌ای نیاز دارد. همچنین کاربرانی دارای سیستمهایی با تراشه دو هسته ای، نیز می‌توانند از هدست واقعیت مجازی استفاده کنند. در حقیقت مایکروسافت دو پلتفرم واقعیت مجازی و ویندوز هلو گرافیک را توسعه داده که یکی از آن‌ها امکان ساخت هدست‌های مجازی که در ادامه با دو نمونه از آن‌ها آشنا می‌شویم را خواهد داد و دیگری مخصوص توسعه هدست‌های واقعیت افزوده مانند هولولنز است که برای فعالیت به هیچ گجت دیگری وابسته نیستند.


Lenovo Explorer

Lenovo Explorer

این هدست متناسب با پلتفرم واقعیت مجازی مایکروسافت برای سیستم‌عامل ویندوز طراحی شده است. کاربران می‌توانند تکنولوژی واقعیت مجازی را به کمک هدست Hypervisor در نوت بوک‌های شرکت دل تجربه کنند.. پنل LCD این هدست Hypervisor با رزولوشن 1440 در 1440 همراه است. به لطف لایه‌بندی مناسب و موازنه رنگ و نور در این هدست، کاربران می‌توانند ساعت‌ها از آن استفاده کنند. عملکرد هدست Hypervisor شرکت دل در بررسی‌های اولیه مناسب بوده است و طبق گزارش‌های منتشر شده در این زمینه، این هدست با قیمت مناسب تجربه کاربری خوبی را در واقعیت مجازی به کاربران ارائه می‌کند.


Odyssey

Gear VR

تجهیز ادیسه به نمایشگر آمولد سبب می‌شود تا عمق رنگ و تفکیک‌پذیری بهتری برای کاربر به ارمغان آورده شود. ضمنا وضوح تصویر نمایشگر هدست واقعیت مجازی ادیسه هم نسبت به سایر رقبای خود بهتر و برابر با 1440 در 1600 پیکسل در نظر گرفته شده است. جالب است بدانید که وضوح تصویر نمایشگر هدست‌های گران قیمتی مثل اکیولس ریفت  و اچ‌تی‌سی وایو  برابر با 1080 در 1200 پیکسل خواهد بود. که مقدار کمتری در مقایسه با وضوح تصویر نمایشگر هدست واقعیت مجازی ادیسه محسوب می‌شود.ضمنا بهره‌مندی دستگاه از هدفون‌های AKG هم سبب می‌شود تا کاربر بهتر با محیط مجازی پیش رویش ارتباط برقرار کند و نیازی به استفاده از هدفون‌های مجزا نداشته باشد. با این حال هنوز اطلاعات دقیقی در مورد هدست واقعیت مجازی ادیسه نداریم و به صورت دقیق نمی‌دانیم که این هدست تا چه اندازه راحت، با کیفیت و قدرتمند طراحی شده است. سامسونگ در این هدست از یک ویژگی جدید تحت عنوان Snap to App استفاده می‌کند که به موجب آن کاربر می‌تواند به سادگی و از راه دور پنجره‌های پین شده به دیوار مجازی را تماشا و از کورتانا  بخواهد تا آن‌ها را برایش حرکت دهد.

 

هدست های واقعیت مجازی وابسته (به گوشی هوشمند اندرویدی)

Daydream View

Daydream View

دی دریم ویو اولین هدستی است که برای پلتفرم دی دریم ساخته شده است. این هدست برای استفاده طولانی مدت به اندازه کافی راحت است. در پکیج این پلتفرم یک کنترلر اختصاصی نیز وجود دارد و مناسب وقتی است که هدست را بر روی سر خود قرار می‌دهید. با این کنترلر می‌توانید دستتان را تکان دهید و نتیجه آن یعنی یک حرکت خاص را در دنیای مجازی مشاهده کنید.این اولین تلاش گوگل برای راحت‌تر کردن شرایط گردش در محیط واقعیت مجازی است و طوری طراحی شده است که فاصله زمانی حرکت کردن فرد، مشکلی به وجود نیاید و کار خود را به درستی انجام دهد. شما می‌توانید هدست دی دریم را همیشه و هر جا همراه داشته باشید و از اپلیکیشن‌ها و بازی‌های واقعیت مجازی لذت ببرید، البته تا زمانی که به گوشی خود نیز دسترسی داشته باشید. Daydream View را می‌توان یکی از هدست‌های واقعیت مجازی وابسته به گوشی‌های هوشمند دانست که برای استفاده از آن بایستی لااقل به یک گوشی 4.6 تا 6 اینچی با وضوح تصویر فول اچ‌دی با توانایی دیکد کردن 2 ثانیه‌ای در یک ویدئوی 60 فریم بر ثانیه را در اختیار داشته باشید.


Gear VR

Gear VR

Gear VR جدید سامسونگ مانند مدل های قبلی از کیفیت ساخت بسیار بالایی برخوردار است. به طوری که بر خلاف بسیاری از هدست های واقعیت مجازی ارزان قیمت بازار، باعث فشار آوردن به پوست حساس صورت شما نمی شود. این هدست کاملا استاندارد طراحی شده است تا به راحتی و نرمی بر روی صورت شما بنشیند و باعث اذیت و آزارتان نگردد.طراحی و ظاهر Gear VR جدید سامسونگ نیز در سطح قابل قبولی قرار دارد و می تواند نظر هر شخصی را با هر سلیقه ای به سمت خویش جلب نماید.لنز های به کار رفته در Gear VR جدید 42 میلیمتری بوده و زاویه دید 101 درجه ای ایجاد می نمایند. این لنز ها از کیفیت ساخت بالایی برخوردارند به طوری که در حرکت های ناگهانی سر، کمترین تاری ممکن را ایجاد می نمایند.برگ برنده این هدست واقعیت مجازی کنترلر آن می باشد. سامسونگ این بار هدست واقعیت مجازی خود را با یک کنترلر همراه کرده است که استفاده از هدست را بسیار راحت می نماید. این کنترل علاوه بر اینکه به سنسور های حرکتی مجهز شده است، دارای کلید های فیزیکی نیز می باشد. به کمک این کنترلر می توانید با محتوای پخش شده در هدست به راحتی تعامل برقرار نمایید. یکی از نکات مشکل ساز در هدست های واقعیت مجازی کلید های فیزیکی آن می باشد. به طوری که تعامل با هدست را مشکل می سازند. اما سامسونگ با ارائه یک کنترلر به تمام این مشکلات خاتمه داده است.


Aukey VR-O3

Aukey VR-O3

هدست واقعیت مجازی Aukey VR-O3 برای گوشی‌های موبایل 4 تا 5.5 اینچی طراحی و ساخته شده است؛ بنابراین باید توجه داشته باشید که این هدست برای گوشی‌های موبایل که صفحه نمایش آن بزرگ‌تر از 5.5 یا کوچک‌تر از 4 اینچ باشد، قابل استفاده نخواهد بود. این هدست 388.4 گرم وزن داشته و ابعاد آن به ترتیب طول، عرض و ضخامت 196، 117 و 107 میلی‌متر هستند. همچنین زاویه دید در مدل VR-O3 تا 95 درجه است.این هدست واقعیت مجازی به شما امکان تنظیم لنزها را می‌دهد تا با این کار تصویری واضح‌تر داشته باشید. علاوه بر این شیارهای جانبی روی آن امکان جابه‌جایی هوا را به‌خوبی فراهم می‌کنند و می‌توانید کابل هندزفری یا کابل شارژر خود را از آن عبور دهید. برای استفاده از این هدست باید توجه داشت که گوشی موبایلتان باید به حسگر ژیروسکوپ مجهز باشد. البته این موضوع تنها برای بازی با هدست باید مورد توجه قرار گیرد و برای تماشای فیلم‌های سه‌بعدی یا ویدیوهای معمولی با این هدست، تمام گوشی‌های موبایل قابل استفاده هستند.


PlayStation VR

PlayStation VR

شرکت سونی سال گذشته از اولین هدست واقعیت مجازی خود با نام پلی استیشن وی آر رونمایی کرد که همانطور که میتوان حدس زد، برای بهره گیری از قابلیت های آن بایستی از کنسول پلی استیشن 4 استفاده کرد.استفاده از تکنولوژی صدای سه بعدی در PlayStation VR برای درک بهتر و لذت بیشتر از بازی PlayStation VR دارای میکروفن داخلی می باشد که امکان چت آنلاین با دوستان را فراهم می آورد. این محصول دارای کنترل از راه دور درون خطی می باشد که امکاناتی همچون تنظیم صدا، میکروفن داخلی و جک 3.5 میلیمتری را برای کاربران فراهم می آورد.این نکته را در نظر داشته باشید که تمامی بازی های طراحی شده برای کنسول مذکور با هدست وی آر سونی سازگاری ندارند و برای پیدا کردن آنها حتما بایستی نسخه های خاص را از فروشگاه نرم افزاری پلی استیشن خریداری کند.

برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ همراه باشید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر