الون ماسک: تسلا در حال ساخت تراشه‌ی هوش مصنوعی مخصوص است

الون ماسک: تسلا در حال ساخت تراشه‌ی هوش مصنوعی مخصوص است

شرکت تسلا در چند سال اخیر در حال تلاش برای ساخت تکنولوژی خودکار در دستگاه‌های کاملاً الکترونیکی خود بوده است اما تا به حال تنها موفق شده که فقط بعضی از اجزا را خودکار سازی کند. اما حال به نظر می‌رسد که این شرکت قصد ساخت تراشه‌ی هوش مصنوعی مخصوص خود را دارد که در صورت موفقیت می‌تواند پیشرفت بسیار بزرگی برای این شرکت باشد. مدیرعامل تسلا، الون ماسک، اعلام کرده که سخت افزار هوش مصنوعی این شرکت بهترین در دنیا خواهد بود. 
ماسک در کنفرانس هوش مصنوعی NIPS 2017 درمورد این تراشه صحبت کرد. گفته می‌شود که این تراشه توسط جیم کلر، رئیس بخش سخت افزار تسلا که سابقاً مهندس ساخت تراشه در شرکت AMD بوده طراحی شده است.تراشه‌ی هوش مصنوعی مخصوص می‌تواند به تسلا کمک کند تا محدودیت‌هایی که به خاطر ضعف تکنولوژی در چند سال اخیر داشته اند را پشت سر بگذارند. 
سیستم اتوپایل تسلا در حال حاضر از نظر خودکار بودن در سطح دو است. این اتومبیل‌ها در شرایط خاص ممکن است شتاب گیرند، چپ کنند و یا خراب شوند و راننده باید حواسش جمع باشد که در هر لحظه که مشکلی پیش آمد کنترل را به دست گیرد. در سطح 3 یک اتومبیل می‌تواند بر محیط نظارت داشته باشد و تغییراتی ایجاد کند اما باز هم اگر به مشکلی بر بخورد راننده را در جریان قرار می‌دهد. در سطح 4 اتومبیل می‌تواند در شرایط خاص خودش رانندگی را به دست بگیرد و راننده هیچ نقشی نداشته باشد. سطح 5 دستگاه کاملاً خودکاری است که می‌تواند با نظارت و درک دنیای اطراف کنترل را به صورت کامل به دست بگیرد. کسی که در یک اتومبیل در سطح پنج قرار دارد می‌تواند با خیال راحت تا مقصد حتی در ماشین بخوابد. این سطح هدفی است که تسلا از ساخت تراشه‌ی هوش مصنوعی مخصوص خود دارد.
وقتی که از شبکه‌های عصبی و کد هوش مصنوعی استفاده می‌شود به سخت افزار بسیار پیشرفته نیاز است. یک CPU فقط تا حد محدودی امکان پردازش را دارد. 
البته تسلا تنها شرکتی نیست که در حال تلاش برای ساخت تراشه‌ی هوش مصنوعی مخصوص است. گوگل نیز تراشه‌ی  Tensor Processing Units) TPU) و هواووی Neural Processing Unit ) NPU) را ساخته است. 
تنها تکنولوژی که ما امروزه داریم و به سطح پنج تکنولوژی اتومبیل خودکار می‌رسد Waymo، شرکت تابع  Alphabet است که هنوز برای قابلیت‌های تجاری در دسترس نیست. البته ماسک بسیار به کار خود اعتماد دارد. او می‌گوید که حدود دو سال طول می‌کشد تا تکنولوژی اتومبیل خودکار تسلا به سطح پنج برسد و یک سال نیز برای آزمایش‌ها زمان لازم دارد. 

برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ همراه باشید. 

 

 

منبع خبر: extremetech

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر