طول عمر باتری‌‌ گوشی‌های هوشمند دوبرابر خواهد شد

طول عمر باتری‌‌ گوشی‌های هوشمند دوبرابر خواهد شد

چیواهو، فارغ التحصیل دانشگاه MIT و مدیرعامل شرکت SolidEnergy پنج سال است که در حال تلاش برای بهبود تراکم انرژی لیتیوم-یون است. 
مشکل لیتیوم-یون این است که آنطور که از تکنولوژی مدرن انتظار می‌رود کار نمی‌کند. در شکل زیر می‌بینید که چرا سوخت‌های فسیلی قابل جایگزینی نیستند. نه تنها به این دلیل که مقدار نسبتاً بالایی از انرژی را ذخیره می‌کنند بلکه سوخت‌هایی مانند اتانول، نفت سفید، بنزین و دیزل در دما و فشار اتاق ثابت می‌مانند و نیاز به ذخیره سازی خاص یا روش‌های پمپاژ برای استفاده ندارند. باتری‌های لیتیوم-یونی همانطور که می‌بینید نقطه‌ی کوچک در سمت چپ پایین شکل است. هرچیزی که بتواند آن‌ها را به بالا پمپاژ کند موفقیت بزرگی به چشم می‌خورد و هو معتقد است که پاسخ به این سوال را یافته است. 

battery


تکنولوژی شرکت SolidEnergy قصد دارد فویل نازک لیتیومی را جایگزین آنود بزرگ‌تری که در بیشتر باتری‌های لیتیوم یونی استفاده می‌شود کند. این کار اندازه‌ی باتری را تا پنجاه درصد کاهش می‌دهد اما مشکلات دیگری به بوجود می‌آورد. این باتری با دمای بالای 80 درجه سلسیوس کار می‌کند که باعث می‌شود برای استفاده‌ی تجاری مناسب نباشد. پنگ با اضافه کردن فسفر و سولفور به الکترولیت که یک سپر نازک اطراف الکترود فلزی لیتیوم می‌سازد و باعث می‌شود دندریت تولید نشود راه حلی برای این مشکل پیدا کرده است. 

battery


آیا این تکنولوژی به زودی وارد بازار خواهد شد؟ هنوز معلوم نیست اما شرکت SolidEnergy درمورد استفاده‌ی تجاری این باتری‌ها در کوتاه مدت بسیار خوشبین است. ظرفیت باتری یکی از بزرگ‌ترین مشکلات در طراحی بیشتر دستگاه‌هاست. ظرفیت انرژی لیتیوم-یون نتوانسته آنطور که باید انتظارات را در دنیای مدرن امروزی برآورده کند. حذف آنود می‌تواند ظرفیت قابل قبولی را در باتری‌ها به وجود آورد. این طراحی ممکن است در ابتدا زیاد موفق نباشد اما در آینده پیشرفت بزرگی در ظرفیت باتری‌ها خواهد بود. 
درحالی که ساخت چنین طرحی بسیار دشوار است اما هیچ چیز گران قیمتی در این تکنولوژی استفاده نشده است. چرا که نه سولفور و نه فسفر هیچ کدام قیمت زیادی ندارند. البته ظرفیت باتری گوشی‌های هوشمند در یک سال آینده دوبرابر نخواهد شد اما SolidEnergy درمورد تجاری شدن تکنولوژی خود در آینده‌ی نسبتاً نزدیک بسیار امیدوار است. 

برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ همراه باشید. 

 

 

 

منبع خبر: extremetech

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر