پاسخ به متداول‌ترین سؤالات درباره مدل جدید اینترنت

پاسخ به متداول‌ترین سؤالات درباره مدل جدید اینترنت

همان‌طور که می‌دانید مدتی است که مدل جدید ارائه اینترنت در کشور اجرایی شده است و شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت سیمی از 10 آذرماه تعرفه‌های جدید خود را اعلام کرده و بنا به همان تعرفه، اینترنت را ارائه می‌دهند.

این طرح چالش‌برانگیز که مدت‌ها برای برنامه‌ریزی روی آن زمان گذاشته شد از همان آغاز اجرا و اعلام شدن تعرفه‌ها توسط شرکت‌های اینترنتی با اعتراضاتی همراه بود که پاسخ وزیر ارتباطات به این اعتراضات را می‌توانید از این لینک بخوانید.

اما گذشته از اعتراضات به این طرح، سوالاتی هم در این درباره برای کاربران وجود داشت که وزیر ارتباطات را مخاطب خود قرار داده بودند. خوشبختانه محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات طی پستی در صفحه شخصی اینستاگرام خود به این سؤالات پاسخ گفته است.

پست وزیر ارتباطات در اینستاگرام در پاسخ به سؤالات کاربران درباره مدل جدید اینترنت

پست وزیر ارتباطات در اینستاگرام در پاسخ به سؤالات کاربران درباره مدل جدید اینترنت

سرعت واقعی اینترنت یک‌هشتم میزان گفته شده نيست

شاید برای بسیاری از کاربران این سؤال پیش بیاید که چرا سرعت اینترنت یک‌هشتم میزانی است که خریداری کرده‌ایم. وزیر ارتباطات به این سؤال پاسخ داده است:

مگابیت بر ثانیه واحد سرعت و مگابایت واحد حجم است. یک بایت معادل هشت بیت است. در نرم‌افزارهای دانلودر، در بعضی‌اوقات سرعت برحسب بایت نوشته می‌شود. برخی دوستان تصور می‌کنند که شرکت ارائه‌دهنده سرویس نسبت یک‌به‌هشت را اعمال کرده که این تصور درست نیست. شرکت‌ها موظف‌اند سرعت خریداری‌شده را به‌صورت تضمین‌شده به مشترک تحویل دهند.

اما وزیر ارتباطات در خصوص شرکت‌هایی که واقعاً سرعت ارائه‌شده توسط آن‌ها با سرعت خریداری‌شده متفاوت باشد گفت:

برخی نیز از اینکه سرعت خریداری‌شده با آنچه تحویل‌شده همخوانی ندارد، گلایه کرده‌اند. طبیعتاً در صورت عدم رفع مشکل پس از تماس با شرکت‌ها، مراتب را از طریق سامانه صد و نود و پنج پیگیری نمایند تا به شکایت آن‌ها رسیدگی شود.

آیا راهکاری برای خرید اینترنت پرسرعت ولی کم‌حجم وجود دارد

برخی از کاربران به حجم بالای اینترنت نیاز ندارند اما سرعت برای آن‌ها مهم است. در تعرفه‌های اعلام‌شده برای این دسته از کاربران بسته‌ای در نظر گرفته نشده بود که وزیر ارتباطات در این خصوص گفته است:

دسته‌ای از مشترکین نیاز به سرعت بالا دارند درحالی‌که حجم مصرفی آن‌ها بالا نیست. برای این دسته از مشترکین هرچند امکان استفاده از سرویس‌های موبایل وجود دارد اما شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات ثابت برای حفظ این مشترکین، ارائه بسته‌های رقابتی برای این گروه را آغاز کرده‌اند. راهکارهایی چون بسته ازدیاد سرعت و ...

اینترنت گران نشده است

وزیر ارتباطات در خصوص بحثی که درباره گران شدن اینترنت به‌واسطه مدل جدید، داغ شده است که البته شرکت‌های اینترنتی هم در القای این حس بی‌تأثیر نبوده‌اند گفت:

مصوبه اعلام کرده که در شمارش سقف مصرف منصفانه، ترافیک داخلی بایستی نصف بین‌الملل محاسبه شود. برخی شرکت‌ها به‌منظور اهداف تبلیغاتی و نشان دادن سقف بالاتر مصرف منصفانه، عدد مصرف منصفانه را بر مصرف داخلی تنظیم کرده و اعلام کرده‌اند اینترنت دو برابر ترافیک داخلی شمارش خواهد شد. این موضوع این‌گونه القا کرده است که اینترنت گران شده است. به دلیل هزینه تمام‌شده کمتر برای ترافیک داخلی؛ در هزینه اخذشده از مشترک نیز این ضریب لحاظ شده و هم‌زمان تعرفه اینترنت نیز با کاهش قیمت همراه بوده است.

کاهش سرعت اینترنت پس از پایان حجم منصفانه

طبق مدل جدید درصورتی‌که کاربری از حجم بیشتری نسبت به حجم منصفانه تعیین‌شده استفاده کند، سرعت سرویس وی به 128 کیلوبیت بر ثانیه می‌رسید. برخی کاربران درخصوص این سرعت گلایه‌هایی داشته‌اند که وزیر ارتباطات در این خصوص گفت:

در خصوص محدود شدن ترافیک پس از رسیدن به سقف مصرف منصفانه نیز قبلاً عرض کرده بودم که پیگیری خواهم کرد. در مصوبه، کلمه حداقل قبل از صد و بیست و هشت کیلو بیت اضافه و ابلاغ شد و این امکان به وجود آمده که شرکت‌ها در این محدودیت نیز با یکدیگر رقابت نمایند.

در سابق، مشترک در ابتدای ماه، مبلغی برای تمدید سرویس به شرکت ارائه‌کننده سرویس پرداخت می‌کرد و سپس به‌تدریج در طول ماه با خرید حجم اضافه مبالغ دیگری را به سرویس‌دهنده پرداخت می‌کرد. برای این موضوع نیز شرکت‌ها در فرآیند رقابتی به دنبال شیوه‌هایی برای پرداخت تدریجی به‌منظور ایجاد تسهیلات برای مشترکین خود هستند.

به گفته وزیر ارتباطات اگرچه این سؤالات قبلاً توسط سازمان تنظیم مقررات پاسخ داده شده بودند اما به دلیل پرسش مکرر کاربران، به این سؤالات مجدداً پاسخ گفته شده است.

نظرات و تجربیات خود دراین‌باره را با ما به اشتراک بگذارید.

برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ همراه باشید.


3 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

SHSH

یک‌شنبه, 26 آذر 1396

من 20 گیگ مصرف کردم تو 3 روز الان سرعت بازم کم نشده
1 مگ باقی مونده
مخابرات

پاسخ

رضا

یک‌شنبه, 26 آذر 1396

سلام.ولی واقعا یک هشتم شده.درست نگاه کنید مشترک متضرر نهایی است. قبلا برای یک نرم افزار حجم بالا مثل اتوکد با سرعت 2 مگ یک ساعت وقت صرف میشد ولی الان برای همان یک روز وقت لازم هست!یعنی یک روز باید سیستم روشن باشه تا دانلود کامل بشه. یعنی بجای یک ساعت مصرف برق باید 24 ساعت برق مصرف کرد! عملا هزینه بسیار بسیار بالا رفته! دو دستگاه همزمان یا دو فایل همزمان که نگید. وحشتناک کند شده و عملا بیخیال باید شد. هزینه بین الملل هم واقعا دوبل حساب میشه! تازه معلوم نیست استفاده از تلگرام یا واتس آپ چه جوری هست. دوستانی که تست کرده بودند میگفتند تلگرام حجمش جزو بین الملل حساب میشه.قبلا از صبانت 2 مگ میخریدیم واقعا تا 1.5 و حتی 2 مگ سرعت داشت. ولی الان همان اسم حداکثر 256 کیلو بایت و کاملا یک هشتم شده! اسما هم نامحدود هست.مثلا صبا 40 گیگ را منصفانه میدونه و آساتک 50 گیگ را.اونم تازه داخل و خارج داره.بهرحال هم کیفیت اومد پایین و هم سرعت وحشتناک کم شده و هم در دراز مدت بسیار گرانتر درمیاد.

پاسخ

علی

یک‌شنبه, 26 آذر 1396

ترافیک بین الملل هر گیگ 8000 تومن ناقابل

پاسخ

ثبت نظر