10 علامت که نشان‌ می‌دهد کامپیوتر شما به ویروس آلوده است (بخش دوم)

10 علامت که نشان‌ می‌دهد کامپیوتر شما به ویروس آلوده است (بخش دوم)

یکی از بدترین اتفاقاتی که برای یک سیستم کامپیوتری ممکن است بیافتد ویروسی شدن آن است. اما ویروسی شدن کامپیوتری با علامت‌هایی همراه است. به همین دلیل قصد داریم در این مقاله علائمی‌ که نشان‌ می‌دهد سیستم شما به ویروس آلوده شده است را معرفی کنیم. با فیسیت، چهره و اخبار فناوری همراه باشید.

علائم ویروسی شدن کامپیوتر

یکی از بدترین اتفاقاتی که برای یک سیستم کامپیوتری ممکن است بیافتد ویروسی شدن آن است. اما ویروسی شدن کامپیوتر با علامت‌هایی همراه است. در بخش اول این مقاله 5 نمونه از مهمترین علائم آلوده شدن کامپیوتر به ویروس را عنوان و بررسی کردیم و در این مقاله 5 مورد دیگر را بررسی می‌کنیم. با فیسیت همراه باشید.

هنگ کردن مداوم برنامه‌ها

انواع نرم افزارها و برنامه‌ها ممکن است به دلایل مختلفی هنگ کنند که گاهی‌اوقات هیچ ارتباطی به بدافزار و ویروس ندارد و با انواع راه‌های ساده می‌توان برنامه را خاتمه داد و دوباره و بدون مشکل آن را اجرا کرد. اما اگر روش‌های معمول حل این مشکل کارساز نبود، احتمالا پای یک ویروس درمیان است.

اگر چندین مرتبه با صفحه آبی رنگی در ویندوز مواجه شدید که به صفحه مرگ (Blue Screen of Death) معروف است، کد خطایی که نمایش داده می‌شود را یادداشت کنید سپس با توجه به کد خطا به دنبال دلیل آن بگردید. بیشتر مواقع این صفحه آبی مرگ به دلیل مشکلات سخت‌افزاری نمایش داده می‌شود. اما در صورتی که با توجه به کد خطا به هیچ نتیجه‌ای نرسیدید، می‌توانید مطمئن شوید که کامپیوتر شما به ویروس آلوده شده است.

برنامه‌های جدید و ناخواسته نصب شده‌اند

اگر در بین برنامه‌های نصب شده در سیستم خود شاهد برنامه‌هایی بودید که شما آن‌ها را نصب نکرده اید این احتمال وجود دارد که کامپیوتر شما به ویروس آلوده شده باشد.

اگرچه آنتی ویروس به صورت پیش‌فرض این دسته از برنامه‌ها را که به PUPs معروف هستند، تشخیص داده و به کاربر هشدار می‌دهد که برنامه‌هایی از این دست روی سیستم او نصب شده‌اند اما اگر هشداری دریافت نکرده‌اید، به‌صورت دستی سیستم خود را اسکن کنید.

اگر حتی با اسکن دستی سیستم هم هیچ‌چیز یافت نشد، سپس یک جستجوی اینترنتی انجام دهید تا ببینید که آیا کس دیگری هم برنامه‌های مورد نظر شما را به عنوان PUPs گزارش داده است یا نه.

نمی‌توانید به ویندوز utilities دسترسی داشته باشید

هر گاه مشکلی در سیستم پیش می‌آید اولین راه‌حلی که به نظر همه ما می‌رسد استفاده از Task Manager است که با فشردن همزمان سه کلید Ctrl، Alt و Del و انتخاب Task Manager می‌توان این برنامه را اجرا کرد. برای دسترسی به task Manager روش دیگری هم وجود دارد، می‌توانید روی نوار ابزار راست کلیک کرده و گزینه start Task Manager را انتخاب کنید. اما درصورتی که با فشردن این دکمه‌ها و یا استفاده از روش دوم نتوانستید به Task Manager دسترسی داشته باشید، به احتمال قوی کامپیوتر شما به ویروس آلوده شده است.

بعلاوه در صورتی که نتوانستید به control Panel سیستم و CMD دسترسی داشته باشید به این معناست که چیزی جلو دسترسی شما به این برنامه‌های کمکی را گرفته است و احتمالا پای یک ویروس درمیان است.

هارد سیستم از کنترل خارج شده است

یکی از مهمترین نشانه‌های ویروسی شدن کامپیوتر به‌ هارد برمی‌گردد. فرض کنید تا هفته گذشته‌ هارد شما دارای 30 گیگ فضای خالی بوده است اما حالا فضای خالی آن به 5 گیگ رسیده است، بدون اینکه هیچ نرم‌افزاری روی سیستمتان نصب کرده و یا اینکه هیچ فایلی حجیمی ‌را دانلود کرده باشید. پس چرا بی‌دلیل فضای‌هارد اشغال شده است؟ در چنین شرایطی می‌توان احتمال داد که یک بدافزار سیستم را آلوده کرده است و فایل‌هایی را دانلود و روی‌ هارد ذخیره می‌کند.

یکی دیگر از علائم آلوده بودن سیستم به ویروس یا بدافزار، فعالیت بی دلیل سخت‌افزار کامپیوتر است. در‌صورتی‌که هیچ نرم‌افزار یا برنامه‌ای را اجرا نکرده‌اید و از هیچ فایلی هم استفاده نمی‌کنید اما ‌هارد سیستم درگیر فعالیت است می‌توان نتیجه گرفت که کامپیوتر شما به ویروس آلوده شده است.

ارسال spam از طریق حساب ایمیل شما

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که دوستان و مخاطبینتان از ارسال ایمیل‌های تبلیغاتی توسط شما گلایه کرده باشند اما شما هیچ‌وقت چنین ایمیل‌هایی را ارسال نکرده باشید. در چنین شرایطی احتمالا کامپیوتر شما به ویروسی آلوده شده است که دقیقا برای همین موضوع طراحی شده است، بمباران مخاطبین شما با ایمیل‌های تبلیغاتی!

مسلما مخاطبین هر کس به او اعتماد دارند و ایمیل‌های ارسالی از طریق او را با احتمال بیشتری باز می‌کنند به همین دلیل این روش کاملا کاربردی است.

برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ همراه باشید. 

منبع خبر: makeuseof


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر