آشنایی با چند ترفند که باعث افزایش عمر باتری لپ تاپ می‌شود

آشنایی با چند ترفند که باعث افزایش عمر باتری لپ تاپ می‌شود

دو نوع اصلی از باتری در لپ‌تاپ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند که شامل یون لیتیوم و پلیمر لیتیوم می‌شوند. اگرچه با دو فناوری متفاوت مواجه هستیم اما عملکرد آن‌ها تا حد زیادی به روشی مشابه صورت می‌گیرد و نیرو به‌واسطه حرکت الکترون‌ها ایجاد می‌شود و این جریان به حفظ سلامت باتری نیز کمک می‌کند. برخلاف تصوری که از نسل قبلی باتری‌ها باقی‌مانده است، خالی شدن کامل باتری‌های لیتیومی که در لپ‌تاپ‌ها امروزی استفاده می‌شوند باعث ضعیف شدن آن‌ها می‌گردد. نکاتی بسیار ساده هستند که با رعایت آن‌ها به شکل قابل توجهی کارایی باتری لپ‌تاپ شما افزایش پیدا کرده و در لحظات بحرانی به کمک شما خواهند آمد. در ادامه در فیسیت همراه ما باشید تا با کاربردی‌ترین ترفندهایی که می‌توانند باعث افزایش عمر باتری لپ‌تاپ شما گردند آشنا شویم.

 افزایش عمر باتری لپ تاپ

دو نوع اصلی از باتری در لپ‌تاپ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند که شامل یون لیتیوم و پلیمر لیتیوم می‌شوند. اگرچه با دو فناوری متفاوت مواجه هستیم اما عملکرد آن‌ها تا حد زیادی به روشی مشابه صورت می‌گیرد و نیرو به‌واسطه حرکت الکترون‌ها ایجاد می‌شود و این جریان به حفظ سلامت باتری نیز کمک می‌کند. برخلاف تصوری که از نسل قبلی باتری‌ها باقی‌مانده است، خالی شدن کامل باتری‌های لیتیومی که در لپ‌تاپ‌ها امروزی استفاده می‌شوند باعث ضعیف شدن آن‌ها می‌گردد. نکاتی بسیار ساده هستند که با رعایت آن‌ها به شکل قابل توجهی کارایی باتری لپ‌ تاپ شما افزایش پیدا کرده و در لحظات بحرانی به کمک شما خواهند آمد. در ادامه در فیسیت همراه ما باشید تا با کاربردی‌ترین ترفندهایی که می‌توانند باعث افزایش عمر باتری لپ‌ تاپ شما گردند آشنا شویم.

استفاده از تمام ظرفیت باتری

اگر لپ‌ تاپ شما به‌ندرت از برق جدا می‌شود سعی کنید باتری را از آن جدا کنید. هرچند در لپ‌تاپ‌های جدید بعد از شارژ کامل، باتری از مدار خارج می‌شود اما همچنان گرما باعث کم شدن عمر آن خواهد شد. نکته مهم دیگر اینکه دقت کنید در هنگام جدا کردن باتری شارژ آن کامل باشد چراکه این باتری‌ها حتی اگر به دستگاه متصل هم نباشند به‌تدریج شارژ از دست می‌دهند و همان‌طور که گفته شد خالی شدن کامل باتری به ضرر آن است.

خنک نگه داشتن باتری

گرما یکی از دشمنان اصلی باتری و سایر قطعات لپ‌تاپ‌ها است، بنا بر این همواره دقت کنید که در هنگام کار کلیه خروجی‌های هوای لپ‌ تاپ باز باشد. همچنین از کار با این دستگاه‌ها روی فرش یا سطوحی صاف پرهیز کرده و به استفاده از خنک کننده لپ تاپ روی آورید. نکته دیگر اینکه هر چند وقت یک‌بار باتری را از لپ‌ تاپ جدا کرده و نقاط اتصال آن را تمیز کنید. گرد و خاک بین این نقاط مثل یک مقاومت عمل کرده و باعث گرمای بیشتر می‌شوند.

نور صفحه نمایش را تا حد امکان کم کنید

بدیهی است که هرچند نور نمایشگر بیشتر باشد، انرژی بیشتری هم از باتری مصرف خواهد کرد؛ از این رو بهتر است زمانی که از باتری استفاده می‌کنید روشنایی صفحه نمایش خود را روی کمترین حد ممکن قرار دهید، برخی از مدل‌ها قابلیت کاهش میزان فعالیت CPU و بهره برداری آن از منبع تغذیه به شکل بهینه را دارا هستند. در سوی دیگر پایین آوردن وضوح تصویر صفحه نمایش و غیر فعال کردن screen saver می‌توانند سبب فعالیت کمتر کارت گرافیکی و در نتیجه افزایش کارایی باتری لپ‌ تاپ گردند.

جدا کردن دیوایس‌های جانبی

هرچند باتری لپ‌ تاپ وظیفه تامین انرژی دستگاه در هنگام متصل نبودن به پریز برق را بر عهده دارد، با این حال این وظیفه در هنگام اتصال دیوایس‌هایی مانند موس، کیبورد و یا اسپیکر دو چندان می‌شود.

تمیز نگاه داشتن اتصالات باتری

تمیز نگاه داشتن اتصالات باتری

تمیز نگاه داشتن اتصالات باتری

تمیز نگه داشتن لپ‌تاپ و باتری یکی از مسائل مهمی است که می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. اگر اتصالات باتری را تمیز نگه دارید و هر چند وقت یک بار با کمک یک پارچه و کمی الکل این اتصالات را تمیز کنید، این کار باعث خواهد شد که عملیات مبادله انرژی در میان باتری و لپ‌تاپ به نحو آسان‌تری صورت پذیرد.
اگر فکر می‌کنید که با استفاده نکردن از باتری می‌توانید آن را سالم نگه دارید، باید بدانید که سخت در اشتباه هستید. باتری شارژ شده را تا مدت طولانی بدون استفاده نگذارید و بدانید که هر باتری باید تا حداکثر دو هفته بعد از شارژ مورد استفاده مجدد قرار گیرد.

دریافت جدیدترین آپدیت ویندوز

مایکروسافت ویژگی جدیدی به ویندوز 10 اضافه کرده است که با استفاده از آن می‌توان عمر باتری دستگاه را تا حد قابل توجهی افزایش داد. ردموندی‌ها هم‌اکنون در حال تست یک قابلیت جدید در ویندوز 10 هستند که به کاربران اجازه می‌دهد به سرعت بتوانند تنظیمات مربوط به نیروی دستگاه خود را به منظور بهبود عملکرد و مصرف باتری انجام دهند. بر این اساس یک اسلایدر جدید به بخش اصلی تنظیمات باتری که در نوار وظیفه ویندوز، اضافه شده که استفاده از آن باعث می‌شود مصرف انرژی در ویندوز 10 به طرز قابل توجهی بهبود یابد.

نظارت بر شیوه کار برنامه‌های جانبی

برنامه‌هایی که به صورت پنهانی و در پس زمینه اجرا می‌شوند را متوقف کنید: اگر آنتی ویروسی دارید که به صورت خودکار شروع به اسکن کردن هارددیسک می‌کند آن را غیر فعال کنید. این مورد باعث فعالیت بیشتر CPU و کاهش کارایی باتری می‌شود. همه ابزارهایی را که این گونه عملکردی دارند در زمانی که از باتری استفاده می‌کنید، غیر فعال نمایید.

استفاده ترکیبی از نیروی باتری و برق شهری

اتصال دائمی لپ‌تاپ به برق در کوتاه مدت آسیبی به باتری دستگاه وارد نمی‌کند اما اگر این کار را ادامه دهید پس از یک سال با کاهش چشمگیر ظرفیت باتری خود مواجه خواهید شد. به طور مشابه، اگر باتری را جدا کرده و تنها از برق استفاده کنید باز هم با باتری آسیب دیده مواجه خواهید شد. در سوی دیگر اگر جدا کردن باتری را انتخاب کرده‌اید، از شرایط نگهداری مناسب آن باید اطمینان حاصل کنید. در این‌گونه مواقع باید شارژ باتری بین 40 تا 70 درصد باشد و باتری در دمای اتاق نگه‌داری شود. پیشنهاد فیسیت این است که برخی روزها از نیروی باتری لپ‌ تاپ استفاده کنید و روزهای دیگر آن را به پریز برق متصل کنید.

شخصی سازی تنظیمات مربوط به باتری در ویندوز

شما می‌توانید با رفتن به مسیر Hardware and Sound > Power Options کنترل بیشتری بر مصرف باتری لپ‌ تاپ خود داشته باشید. در این قسمت، شما می‌توانید مدت زمان خاموش شدن صفحه نمایش در صورت استفاده نکردن از لپ‌تاپ و پس از آن، مدت زمان رفتن به حالت خواب، در صورت روشن نکردن صفحه نمایش را تعیین کنید. شما همچنین می‌توانید مقدار روشنایی تصویر را تنظیم کنید که تأثیر شایانی در مصرف باتری دارد.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر