فاز سوم طرح رجیستری موبایل آغاز شد

فاز سوم طرح رجیستری موبایل آغاز شد

دقیقا 28 مهرماه بود که طرح رجیستری گوشی‌های موبایل با هدف پایش شبکه موبایل و و شناسایی گوشی‌های فعال در شبکه مخابراتی کشور اجرایی شد. به دنبال آن فاز دوم طرح در 14 آذرماه به اجرا درآمد که تنها گوشی‌ها و تبلت‌های برند اپل را هدف قرار داده بود. بالاخره از ساعت 24 امروز 8 دی‌ماه، فاز سوم طرح رجیستری گوشی‌های موبایل اجرایی خواهد شد. هدف کلی این طرح رجیستری گوشی‌های موبایل سروسامان دادن به شبکه موبایل و جلوگیری از قاچاق میلیاردی گوشی در کشور، تحقق حقوق مصرف‌کنندگان و واردکنندگان قانونی و فروشندگان مجاز است. جزییات را در فیسیت، چهره و اخبار فناوری اطلاعات بخوانید.

فاز سوم طرح رجیستری موبایل

دقیقا 28 مهرماه بود که فاز اول طرح رجیستری گوشی‌های موبایل با هدف پایش شبکه موبایل و و شناسایی گوشی‌های فعال در شبکه مخابراتی کشور اجرایی شد. به دنبال آن فاز دوم طرح در 14 آذرماه به اجرا درآمد که تنها گوشی‌ها و تبلت‌های برند اپل را هدف قرار داده بود. بالاخره از ساعت 24 امروز 8 دی‌ماه، فاز سوم طرح رجیستری گوشی‌های موبایل اجرایی خواهد شد. هدف کلی این طرح رجیستری گوشی‌های موبایل سروسامان دادن به شبکه موبایل و جلوگیری از قاچاق میلیاردی گوشی در کشور، تحقق حقوق مصرف‌کنندگان و واردکنندگان قانونی و فروشندگان مجاز است.

برای اجرای فاز سوم طرح رجیستری موبایل، رگولاتوری اعلام کرده است که از ساعت 24 روز جمعه 8 دی‌ماه تمامی‌ مدل‌های گوشی تلفن همراه کمپانی‌های گوگل، بلک‌بری و موتورولا مشمول طرح رجیستری می‌‌شوند و سایر مدل‌ها نیز در هفته‌های آینده پس از اعلام رسمی‌، تحت پوشش این طرح قرار می‌‌گیرند.

بنا به فاز سوم طرح رجیستری موبایل، پیشنهاد می‌‌کنیم که هنگام خرید گوشی و تبلت از برندهای اپل، گوگل، بلک بری و موتورلا حتما از اصالت آن مطمئن شوید.

از صحت کد IMEI مطمئن شوید

هنگام خرید گوشی اولین نکته ای که باید به آن توجه کنید کد 15 رقمی‌ (IMEI) گوشی است. این کد روی جعبه گوشی درج شده است اما برای اطمینان از صحت کد 15 رقمی‌ بهتر است کد دستوری #06#* را شماره گیری کنید و کد دریافتی را با کد روی جعبه تطبیق دهید.

این نکته را در نظر داشته باشید که گوشی‌های دو سیم کارته دارای دو شناسه IMEI و گوشی‌های چند سیم کارته دارای چند IMEI هستند.

نحوه تشخیص اصل و یا قاچاقی بودن گوشی

برای تشخیص اصل و یا قاچاقی بودن گوشی باید شناسه 15 رقمی را به شماره 7777 پیامک کنید و یا با استفاده از کد دستوری #7777* و انتخاب گزینه استعلام اصالت، قبل از خرید و پرداخت هزینه، از اصالت گوشی مطمئن شوید.

اما کار تا به این‌جا تمام نمی‌شود. بعد از این مرحله باید گوشی یا تبلت خود را در شبکه اپراتوری نیز فعال کنید. برای این کار باید کد فعال‌سازی (Activation Code) را در هنگام خرید از فروشنده دریافت کرده، کد دستوری #7777* را شماره‌گیری و گزینه فعال‌سازی را انتخاب کنید. حالا شناسه بین‌المللی 15 رقمی‌ (IMEI) گوشی، کد فعال‌سازی مربوط به آن و شماره سیم‌کارتی که می‌‌خواهید از آن استفاده کنید را به ترتیب وارد ‌کنید. پس از تائید اطلاعات وارد شده، پیام موفقیت‌آمیز بودن فرآیند، روی صفحه گوشی دیده می‌شود.

گوشی تنها با همان سیم‌کارت وارد شده در شبکه ثبت می‌شود

نکته مهم این‌جاست که پس از فعال‌سازی، تلفن همراه فقط روی سیم‌کارت فعال شده، قابلیت استفاده از شبکه را خواهد داشت و در صورتی که بخواهید از سیم‌کارت دیگری روی گوشی استفاده کنید باید فرآیند انتقال بهره‌بردار را با شماره گیری کد دستوری #7777* و ارسال عدد مربوط به گزینه انتقال بهره‌بردار انجام دهید؛ در غیراین‌صورت تلفن همراه روی سیم‌کارت جدید فقط به مدت 30 روز قابل استفاده خواهد بود.

درهمین حال گوشی‌های برندهای اعلام شده که در حال حاضر در شبکه اپراتورها فعال هستند، درصورت تعویض سیم‌کارت باید فرآیند انتقال مالکیت را انجام دهند.

ثبت گوشی‌های وارداتی توسط مسافران

مسافرانی که از خارج از کشور گوشی موبایل یا تبلت خریداری کرده و به همراه خود وارد کشور می‌کنند، باید شناسه بین‌المللی 15 رقمی‌ (IMEI) آن را در گمرک محل ورود خود ثبت کنند. مسافران در هنگام ثبت شناسه گوشی موبایل خود باید عوارض گمرکی آن را پرداخت کرده و رسید آن را نزد خود نگه‌داری کنند و در آخر، پس از دریافت کد فعال‌سازی از وزارت صنعت، معدن و تجارت، باید آن را در سامانه همتا به آدرس Hamta.ntsw.ir ثبت کنند.

عوارض گمرکی و ارزش‌گذاری کالای مسافری براساس ارزش‌های ثبت شده در سامانه TSC به آدرس tsc.irica.co انجام می‌شود.

شکایت از طرح رجیستری قابل پیگیری است

در فرآیند ثبت و شناسه‌دار کردن گوشی‌های موبایل، برای اعلام شکایت و یا پیگیری مشکلات احتمالی، سامانه 124 و مرکز تماس 096366 اعلام شده است.

خریداران می‌‌توانند درصورت برخورد با هرگونه مشکل و یا شکایت در زمینه استعلام، انتقال مالکیت، هزینه، فعال‌سازی، جعل در فاکتور و شماره سریال گوشی و مشکلات گمرکی با سامانه 124 سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، مرکز تماس طرح با شماره 096366 و یا شماره 135 سازمان تعزیرات حکومتی تماس گرفته و یا به پورتال سازمان تعزیرات مراجعه کنند.

برای شکایت از مشکلات فنی شامل دریافت نکردن سرویس از شبکه تلفن همراه باوجود طی تمام مراحل فعال‌سازی و دریافت پیامک تائیدیه فعال شدن گوشی، موضوع باید به مرکز تماس طرح به شماره 096366 اعلام شود.

درنهایت اینکه کاربران تلفن همراه توجه داشته باشند که گوشی یا تبلت سیم‌کارت‌خور که از به‌صورت قانونی وارد کشور نشده و شناسه IMEI آن ثبت نشده باشد، پس از گذشت یک‌ماه قطع شده و به هیچ عنوان در شبکه اپراتورهای کشور قابل استفاده نخواهد بود.

آیا طرح رجیستری تا کنون نتیجه بخش بوده است

به نظر می‌رسد طرح رجیستری موبایل در همین مدت کوتاه (حدود دو ماه ) تا حد زیادی توانسته است اهداف طرح را محقق سازد تا‌جایی‌که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این خصوص اعلام کرده است که:

از زمان اجرای طرح رجیستری تاکنون واردات انواع گوشی از مبادی مجاز به کشور با رشد 400 درصدی و ورود گوشی‌های قانونی ساخت شرکت اپل به کشور با رشد حدود یک هزار درصد همراه بوده است.

 برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ همراه باشید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر