آیا بیت موجی یک تهدید امنیتی است؟

آیا بیت موجی یک تهدید امنیتی است؟

بیت موجی یکی از پردانلود ترین اپلیکیشن‌های اپ استور در سال 2017 بوده است. میلیون‌ها نفر در دنیا این اپلیکیشن را دانلود کرده بودند. 

اما بیت موجی چه اطلاعاتی را از ما دریافت می‌کند؟ شرکت سازنده از این اطلاعات چه استفاده‌ای می‌کند؟ چرا بیت موجی به دسترسی کامل به صفحه کلید نیاز دارد؟ 

 

بیت موجی و اسنپ چت

اول این که باید بدانید که بیت موجی و اسنپ چت ساخته‌ی یک شرکت هستند. Snap, Inc صاحب هردو اپلیکیشن است. بیت موجی در ابتدا توسط شرکتی به نام Bitstrips ساخته شد اما شرکت Snap, Inc آن را خریداری کرد. 

اگر این که یک شرکت ناشناس اطلاعات شما را ذخیره می‌کند برایتان نگران کننده است شاید با دانستن این موضوع که صاحب بیت موجی یک شرکت معتبر است خیالتان راحت‌تر شود. 

 

دسترسی کامل بیت موجی به صفحه کلید 

این موضوع بسیاری از مردم را نگران کرده است. وقتی که بیت موجی را نصب می‌کنید این اپلیکیشن از شما می‌خواهد که به طور کامل به صفحه کلید دسترسی داشته باشد. همیشه وقتی که یک اپلیکیشن امکان دسترسی کامل را به صفحه کلید می‌خواهد اپل به شما هشدار می‌دهد. 

بیت موجی

 

به طور خلاصه دلیل هشدار اپل این است که اپلیکیشن صفحه کلید شخص ثالث می‌تواند هرچیزی را که تایپ می‌کنید ردیابی کند. اگر آن‌ها به اپلیکیشن صفحه کلید شما دسترسی کامل داشته باشند می‌توانند هرکاری که دوست دارند با آن اپلیکیشن بکنند. 

آیا به این معنی است که هرچیزی را که تایپ می‌کنید ردیابی می‌کنند؟ نه، ولی امکان این کار وجود دارد. 

خود شرکت بیت موجی در این مورد پاسخ داده است. این شرکت می‌گوید: « ما از شما اجازه‌ی دسترسی کامل به صفحه کلید را می‌گیریم تا بتوانید تصاویر بیت موجی مخصوص شما را از سرورهای خود دانلود کنید. صفحه کلید بیت موجی نمی‌تواند به چیزهایی که شما روی صفحه کلید آیفون خود تایپ می‌کنید و یا هر صفحه کلید شخص ثالث دیگری دسترسی داشته باشد.» 

این اظهارات تا حدی خیال ما را راحت می‌کند. چرا که صفحه کلید بیت موجی یک صفحه کلید معمولی نیست و احتمالاً تنها به بیت موجی‌هایی که شما می‌فرستید دسترسی دارند نه هر چیزی که تایپ می‌کنید. 

در نتیجه این پیام هشدار چیز خطرناکی نیست. 

 

مجوزهای اندروید برای بیت موجی 

درحالی که روی iOS تنها هشدار دسترسی کامل را دریافت می‌کنید روی اندروید از شما مجوزهای بیشتری خواسته می‌شود. این اپلیکیشن روی اندروید از شما اجازه‌ی دسترسی به وضعیت و هویت گوشی شما، امکان دسترسی به فضای ذخیره سازی و دوربین و میکروفون را می‌خواهد. 

بیت موجی

 

این که بیت موجی از شما اجازه‎ی دسترسی به تماس‌ها و میکروفون را می‌خواهد کمی عجیب است. درضمن این اپلیکیشن می‎تواند لیست اپلیکیشن‌های نصب شده‌ی شما را نیز ردیابی کند. البته این موضوع ممکن است به این دلیل باشد که بیت موجی با اسنپ چت و صفحه کلید گوگل نیز در ارتباط است. 

این مجوزها چیز خیلی خطرناکی نیستند اما کمی مشکوک هستند و ممکن است برای تبلیغات از اطلاعاتی که کسب می‌شود استفاده کنند. 

 

بیت موجی چه اطلاعاتی را جمع آوری می‌کند؟ 

شاید بیت موجی پیام‌های شما را نخواند اما اطلاعات شما را جمع آوری می‌کند. سیاست‌های حفظ حریم شخصی می‌گوید که سه نوع از اطلاعات را جمع آوری می‌کنند: 

1- اطلاعاتی را که شما به آن‌ها می‌دهید

که شامل اطلاعات بسیار پایه‌ای می‌شود که شما برای استفاده از سرویس‌های Snap, Inc به این شرکت می‌دهید. چیزهایی مثل نام، ایمیل، شماره تلفن و تاریخ تولد. 

این اطلاعات همچنین شامل اسنپ‌هایی که از طریق اسنپ چت می‌فرستید، اطلاعات بیت موجی و چیزهایی از این دسته می‌شود. 

دسترسی این شرکت به چنین اطلاعاتی کاملاً طبیعی است.

 

2- اطلاعات نحوه‌ی استفاده‌ی شما از اپلیکیشن‌های آن‌ها 

Snap, Inc اطلاعات مربوط به نحوه‌ی استفاده‌ی شما از اپلیکیشن خود را دریافت می‌کنند که باز هم چیزی طبیعی است. لباس‌هایی که در بیت موجی می‌پوشید، بیت موجی‌هایی که بیشتر می‎فرستید، فیلترهای اسنپ چت که استفاده می‌کنید، تبلیغاتی که می‌بینید همه از طریق این شرکت دریافت می‌شود. 

اطلاعات مرتبط با گوشی شما: مدل گوشی، سیستم عامل و نسخه‌ی آن، اپلیکیشن‌هایی که از آن‌ها استفاده می‌کنید، شرکت ارائه دهنده‎ی خدمات و غیره. این شرکت همچنین اطلاعات مربوط به ژیروسکوپ، شتاب سنج و قطب نمای شما نیز استفاده می‌کند و البته اگر شما به این شرکت اجازه دهید این شرکت مکان زندگی شما را نیز ذخیره می‌کند. 

البته بیشتر این اطلاعات برای مصرف تبلیغاتی ذخیره می‌شود. برای مثال اطلاعاتی مانند این که کجا هستید، از اپلیکیشن چه استفاده‌ای می‌کنید، روی کدام تبلیغات کلیک می‌کنید و غیره. 

درضمن چیزهایی مانند کوکی و تکنولوژی‌های ردیابی مشابه آن وجود دارد که  Snap, Inc از آن‌ها روی وب‌سایتش استفاده می‌کند. 

 

3- اطلاعات مرتبط با شرکت‌های شخص ثالث

علاوه بر اطلاعاتی که از شما گرفته می‌شود شرکت Snap, Inc اطلاعاتی را از شرکت‌های دیگر دریافت می‌کند. آن‌ها می‌توانند اطلاعاتی را که از شماره‌ی شما دریافت کردند با اطلاعاتیا که از گوشی فردی دیگر از شرکت‌های تابعه دریافت کرده‌اند ترکیب کنند تا یک پروفایل کامل‌تر بسازند. این شرکت همچنین گفته «ما ممکن است اطلاعاتی را از شرکت‌های تابعه‌ی خود و یا هر منبع شخص ثالث دیگری دریافت دریافت کنیم و آن‌ها را با اطلاعاتی که خودمان داریم ترکیب کنیم.»

این موضوع کمی شک برانگیز است چرا که ما نمی‌دانیم آن‌ها چه اطلاعاتی را از شرکت‌های شخص ثالث دریافت می‌کنند و با این اطلاعات چه می‌کنند. 

آیا این موضوع خطرناک است؟ احتمالاً نه ولی پاسخی که این شرکت به سوال داده مانند پاسخ به دیگر سوالات خیلی سرراست نیست. 

 

چه اتفاقی برای این اطلاعات خواهد افتاد؟ 

بیشتر این اطلاعات برای دو هدف مورد استفاده قرار می‌گیرند: پیشرفت اپلیکیشن و تبلیغات. 

پیشرفت اپلیکیشن به این معنی است که برای مثال کدام بیت موجی‌ها محبوب‌تر هستند تا شرکت سازنده چیزهای مشابه آن را بسازد و یا محبوب‌ترین‌ها را در بالای لیست قرار دهد. 

تبلیغات چیزی است که Snap, Inc از آن پول درمی‌آورد. هرچه اطلاعات بیشتری کسب کنند بهتر می‎توانند شما را هدف تبلیغات قرار دهند. اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های رایگان همه به این صورت کسب درآمد می‌کنند. به همین دلیل شرکت  Snap, Inc شرکای تجاری بسیاری در بین شرکت‌های تبلیغاتی و تحلیل بازار دارد. 

شرکت Snap, Inc می‌گوید که بعضی از اطلاعات شما مستقیم به شرکت‌های شخص ثالث فرستاده می‌شود و آن‌ها هیچ مسئولیتی را در قبال این که چه اتفاقاتی برای آن می‌افتد نمی‌پذیرد. البته بیشتر این اطلاعات از اسنپ چت و نه از بیت موجی دریافت می‌شود. 

 

آیا بیت موجی یک تهدید امنیتی است؟ 

همه‌ی این‌ها مشابه مجوزهایی است که دیگر اپلیکیشن‌ها خواستار آن هستند. اما به این معنی نیست که تهدید امنیتی هستند. 

شاید اطلاعاتی که بیت موجی به خصوص از دستگاه‌های اندرویدی می‌گیرد کمی شک برانگیز باشد اما چیز خطرناکی نیست. 

درضمن منبع درآمد اصلی  Snap, Inc تبلیغات است و چیز عجیبی نیست که از هر روشی برای هدف قرار دادن شما برای تبلیغات استفاده کنند. 

برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ همراه باشید.

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر