افزایش 16 درصدی قیمت گوشی با اجرایی شدن طرح رجیستری

افزایش 16 درصدی قیمت گوشی با اجرایی شدن طرح رجیستری

قرار بود اجرایی شدن این طرح در فاز نخست هزینه ای برای کاربران نداشته باشد اما متاسفانه قیمت برخی گوشی‌های برند طی همان مرحله اول طرح رجیستری افزایش یافت. بااین‌حال افزایش قیمت گوشی‌ها در مراحل بعدی طرح کاملا طبیعی بود. دلیل این افزایش قیمت، هزینه گمرکی برای ورورد گوشی‌ها به داخل، اعلام شده بود. اما افزایش قیمت در مراحل بعدی طبیعی بود اما نرخ افزایش 9 درصد اعلام شده بود. اما حالا با افزایش 16 درصدی قیمت موبایل رو به رو هستیم.

تاثیر طرح رجیستری بر قیمت موبایل

اواخر مهر ماه بود که فاز نخست طرح ثبت گوشی‌های موبایل در شبکه با عنوان رجیستری موبایل و با هدف پایش شبکه تلفن‌های همراه به اجرا درآمد. به دنبال آن فاز دوم طرح در 14 آذرماه به اجرا درآمد که تنها گوشی‌ها و تبلت‌های برند اپل را هدف قرار داده بود. پس از آن در 8 دی‌ماه بالاخره فاز سوم طرح رجیستری این بار برای برندهای گوگل، موتورلا و بلک بری به اجرا درآمد. هدف کلی طرح رجیستری گوشی‌های موبایل سروسامان دادن به شبکه موبایل و جلوگیری از قاچاق میلیاردی گوشی در کشور، تحقق حقوق مصرف‌کنندگان و واردکنندگان قانونی و فروشندگان مجاز عنوان شده بود.

قرار بود اجرایی شدن این طرح در فاز نخست هزینه ای برای کاربران نداشته باشد اما متاسفانه قیمت برخی گوشی‌های برند طی همان مرحله اول طرح رجیستری افزایش یافت. بااین‌حال افزایش قیمت گوشی‌ها در مراحل بعدی طرح کاملا طبیعی بود. دلیل این افزایش قیمت، هزینه گمرکی برای ورورد گوشی‌ها به داخل، اعلام شده بود.

حالا که فاز سوم این طرح هم به اجرا در آمده است و تقریبا 5 روز از این موضوع ‌می‌گذرد بد نیست نگاهی به تاثیر اجرایی شدن طرح رجیستری موبایل بر قیمت گوشی‌ها بیاندازیم.

به گزارش میزان، ابراهیم درستی رئیس اتحادیه دستگاه‌های صوتی، تصویری و تلفن همراه در خصوص موافقت این صنف با اجرایی شدن این طرح گفت:

از ابتدا موافق طرح ریجستری بودیم اما، یک خواسته‌های به حق هم بود که باید اجرا می‌شد. یکی از دلایل موافقت ما با این طرح به این خاطر بود که اعلام کنیم فروشندگان موبایل قاچاقچی نیستند و دوست دارند کالا از مبادی ورودی تامین شود و آن‌ها هم سهم و سود خود را عادلانه از بازار بردارند.

درستی اگرچه موافق به اجرا درآمدن این طرح بود اما گلایه‌هایی هم از نحوه اجرای این طرح داشت. وی در این خصوص گفت:

یکی از نقایص این طرح این است که طبق قولی که وزیر ارتباطات دادند مقرر شده بود تلفن‌های اپل که 17 درصد از سهم بازار را در اختیار دارد تا 14 آذر اگر از طریق سیم‌کارت با آن مکالمه برقرار شده پس از این تاریخ دیگر پیامکی برای آن ارسال نشود اما متاسفانه پیامکی با مضمون قطع تلفن همراه تا یک ماه آینده برای دارندگان آن‌ها ارسال شد.

تاکید بر این است که پس از 14 آذر همه موارد قانونی اجرا شود و مسئولان رصد کنند که مشکلی برای فروشندگان و مردم پیش نیاید.

برندهای شامل طرح رجیستری

انتقاد دیگر درستی، رئیس اتحادیه دستگاه‌های صوتی، تصویری و تلفن همراه، به برندهایی بود که شامل طرح رجیستری شده‌اند. به گفته وی چهار برند اپل، گوگل، موتورلا و بلک‌بری که در طی این سه فاز شامل طرح رجیستری شده‌اند روی‌هم‌رفته تنها 18 درصد از سهم بازار موبایل را تشکیل ‌می‌دهند بنابراین بهتر است برندهای معروف‌تر در کشور هم شامل این طرح باشند. وی در این خصوص گفت:

ما درخواستمان این بود که زودتر گوشی‌های سامسونگ، هواوی و ال‌جی شامل طرح شوند. این سه برند 80 درصد سهم بازار را در اختیار دارند. حالا فعالیت قاچاقچیان در زمینه اپل محدود شده و به سمت این برندها سوق پیدا می‌کند.

تاثیر اجرایی شدن طرح رجیستری بر قیمت موبایل

قبلا وزیر ارتباطات اعلام کرده بود که با اجرایی شدن طرح رجیستری، افزایش 9 درصدی در قیمت موبایل را خواهیم داشت اما حالا درستی، رئیس اتحادیه دستگاه‌های صوتی، تصویری و تلفن همراه در خصوص افزایش قیمت گوشی به دلیل اجرایی شدن طرح رجیستری موبایل نظر دیگری دارد. به گفته وی:

این طرح حدود 16 درصد روی قیمت گوشی تاثیر گذاشته است علت آن هم این است که زمانی که گوشی قاچاق وارد می‌شود پروسه زمانی ندارد اما، از طریق قانونی خواب کالا در دوایر دولتی خودش یک تعرفه ایجاد می‌کند.

آیا طرح رجیستری موبایل تا کنون نتیجه بخش بوده است

هدف اصلی از اجرایی شدن طرح رجیستری جلوگیری از قاچاق میلیاردی گوشی در کشور اعلام شده بود. باید دید که آیا این طرح توانسته است طی مدت کمتر از 3 ماه نتیجه بخش باشد یا نه.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این خصوص اعلام کرده است که:

از زمان اجرای طرح رجیستری تاکنون واردات انواع گوشی از مبادی مجاز به کشور با رشد 400 درصدی و ورود گوشی‌های قانونی ساخت شرکت اپل به کشور با رشد حدود یک هزار درصد همراه بوده است.

اما رئیس اتحادیه دستگاه‌های صوتی، تصویری و تلفن همراه درباره میزان موفقیت طرح، نظری متفاوت دارد. وی معتقد است:

فعلا سهم زیادی از بازار شامل این طرح نشده و برای پاسخ به این سوال زمان لازم است.

نظر شما در خصوص اجرایی شدن طرح رجیستری موبایل چیست؟ شما تاثیر اجرایی شدن این طرح بر قیمت گوشی‌ها را چگونه ارزیابی ‌می‌کنید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ همراه باشید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر