سازمان بهداشت جهانی: اعتیاد به گیم یک بیماری روحی است

سازمان بهداشت جهانی: اعتیاد به گیم یک بیماری روحی است

سازمان بهداشت جهانی اعتیاد به گیم را یک اختلال روانی شناخته است. جزييات را در فیسیت، چهره و اخبار فناوری اطلاعات بخوانيد.

اگر کسی به صورت دائمی درحال انجام بازی‌های کامپیوتری باشد مشکل روحی دارد؟ مدت‌هاست که روان‌شناسان بر سر این موضوع که اعتیاد به گیم یک بیماری روحی است یا خیر بحث داشتند. حال سازمان بهداشت جهانی آن را با عنوان «اختلال بازی» در پیش‌نویس نسخه‌ی یازدهم مجموعه بیماری‌های بین‌المللی قرار داده است. بنا بر این پیش‌نویس اختلال بازی نوعی رفتار اعتیادی است که در آن فرد به حدی به گیم اهمیت می‌دهد که فعالیت‌های روزانه‌اش مختل می‌شود. 
البته مدت‌هاست که بازی‌های ویدئویی به عنوان عاملی برای چاقی در بین کودکان، خشونت و افسردگی شناخته شده است که البته هیچ کدام مبنای علمی نداشتند، اما اعتیاد به بازی می‌تواند یک بیماری جدی شناخته شود.  
اولین بار نیست که روان پزشکان و روان شناسان اعتیاد به گیم را یک بیماری دانسته‌اند. در سال 2013 نیز عده‌ای از روان شناسان بازی‌های اینترنتی را یک بیماری شناختند و گفتند که باید در این زمینه تحقیقات بیشتری شود اما این موضوع جدی گرفته نشد. متخصصین همیشه با این سوال رو به رو بودند که چگونه اختلال بازی تشخیص داده می‌شود؟ با گذر زمان بیشتر ثابت می‌شود که گیم بیشتر از هر تفریح دیگری این قابلیت را دارد که زندگی روزانه فرد را مختل کند. 
البته تفاوت بسیار بزرگی بین اعتیاد و علاقه‌ی شدید وجود دارد. اگر خیلی بازی کامپیوتری می‌کنید به این معنی نیست که اعتیاد دارید. اما اگر بازی‌های کامپیوتری سلامت، زندگی شخصی و خانوادگی شما را به خطر انداخته شما یک معتاد به حساب می‌آیید. در نتیجه بسیاری از گیمرها معتاد نیستند. پس اگر فرزندتان خیلی به بازی‌های ویدئویی علاقه دارد اما به زندگی شخصی و درس خود نیز می‌رسد جای نگرانی نیست. 
اما حال این سوال پیش آمده که آیا گیم نیز یک نوع قمار است؟ شما حتماً کسی را در اطراف خود می‌شناسید که پول بسیار زیادی خرج بازی‌های کامپیوتری می‌کند. شرکت‌های بازی‌های کامپیوتری با استفاده از علم روانشناسی کاری می‌کنند که بازیکن‌ها بیشتر جذب بازی شده و خرید‌های درون بازی بیشتری انجام دهند. متخصصینی که اعتیاد به گیم را یک بیماری می‌دانند معتقدند که میزان دوپامین آزاد شده در مغز هنگام بازی مشابه زمانی است که یک فرد مواد مخدر مصرف کرده و یا قمار می‌کند. البته فعالیت‌های بسیار زیادی باعث ترشح دوپامین در بدن می‌شود که ما همه‌ی آن‌ها را به عنوان اختلالات روانی نمی‌شناسیم. 

معتادان به گیم نیز نیاز به کمک دارند 
شاید قرار دادن اعتیاد به گیم فعلاً یک پیش نویس باشد اما چیزی که واضح است این است که بازی‌های کامیپوتری قابلیت اعتیاد آور بودن را دارند و قربانی بازی‌های ویدئویی مانند هر فرد دیگری که مشکلات روحی دارد باید مورد درمان قرار گیرد. 

 برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ همراه باشید.

 

منبع خبر: extremetech, makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر