فعالیت تلگرام در کشور منوط به حذف موارد تروریستی شد

فعالیت تلگرام در کشور منوط به حذف موارد تروریستی شد

از اوایل این هفته دسترسی به دو شبکه اجتماعی تلگرام و اینستاگرام ابتدا در دو اپراتور همراه اول و ایرانسل قطع شد و پس از گذشت ساعاتی این اختلال به سایر اپراتورهای اینترنتی هم تعمیم یافت و به‌طورکلی دسترسی به این شبکه اجتماعی قطع شد. با این اتفاقات شایعاتی درباره قطع دائمی این شبکه‌های اجتماعی در کشور رونق پیدا کرده بود که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توییتر شخصی خود این شایعات را رد کرده و اعلام کرد که این شایعات هدفی به‌جز ایجاد نارضایتی بین مردم را دنبال نمی‌کند.

اما با توجه به اینکه بسیاری از کسب‌وکارهای آنلاین حجم زیادی از تبلیغات خود را با استفاده از همین دو شبکه اجتماعی تلگرام و اینستاگرام انجام می‌دهند و طی این چند روز با مشکلات زیادی روبه‌رو شده‌اند، وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات روز گذشته طی پستی در توییتر خود ضمن عذرخواهی از مردم، اعلام کرد که با بازگشت آرامش در حال مذاکره با شورای امنیت کشور برای رفع محدودیت‌ها هست. حالا وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این خصوص گفت: با مدیر تلگرام نیز مکاتبه کردیم که ادامه فعالیت تلگرام در ایران منوط به حذف موارد تروریستی است. جزييات را در فیسیت، چهره و اخبار فناوری اطلاعات بخوانيد.

فعالیت تلگرام در ایران منوط به حذف موارد تروریستی شد

از اوایل این هفته دسترسی به دو شبکه اجتماعی تلگرام و اینستاگرام ابتدا در دو اپراتور همراه اول و ایرانسل قطع شد و پس از گذشت ساعاتی این اختلال به سایر اپراتورهای اینترنتی هم تعمیم یافت و به‌طورکلی دسترسی به این شبکه اجتماعی قطع شد.

با این اتفاقات شایعاتی درباره قطع دائمی این شبکه‌های اجتماعی در کشور رونق پیدا کرده بود که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توییتر شخصی خود این شایعات را رد کرده و اعلام کرد که این شایعات هدفی به‌جز ایجاد نارضایتی بین مردم را دنبال نمی‌کند.

اما با توجه به اینکه بسیاری از کسب‌وکارهای آنلاین حجم زیادی از تبلیغات خود را با استفاده از همین دو شبکه اجتماعی تلگرام و اینستاگرام انجام می‌دهند و طی این چند روز با مشکلات زیادی روبه‌رو شده‌اند، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز گذشته طی پستی در توییتر خود ضمن عذرخواهی از مردم، اعلام کرد که با بازگشت آرامش، در حال مذاکره با شورای امنیت کشور برای رفع محدودیت‌ها هست. جزییات خبر در لینک زیر:

شایعه قطع دائمی شبکه‌های اجتماعی به کجا رسید

اما حالا به نظر می‌رسد شرایط پیچیده‌تر از قبل شده است. محمد جواد آذری جهرمی پیش از ظهر امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت این دو شبکه اجتماعی در کشور گفت:

آنچه مشخص است، با توجه به اینکه با استفاده از ظرفیت‌های خوبی که در کشور برای توسعه‌ی کسب‌وکار و اشتغال ایجادشده مورد سوءاستفاده برخی قرار گرفت و اثرات آن در چند روز گذشته در کشور قابل مشاهده بود. آسیب‌های زیادی به این بهانه به آرامش و زندگی مردم زده‌اند، این چالش وجود داشت که بین چیزی که در حال وقوع در کشور است و چیزی که مورداستفاده مردم بود در صورت مسدود شدن موجب نارضایتی مردم شده و امنیت اجتماعی کشور زیر سؤال می‌رفت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره دلیل فیلترینگ انجام‌شده گفت:

هم دسترسی آزاد در منشور حقوق شهروندی و هم امنیت حق مردم است که دولت و شورای امنیت کشور کارگزار این مسئله هستند و ریاست آن با آقای رحمانی فضلی است. خیلی از کانال‌های تلگرامی هستند که اقدامات تروریستی را ترویج کرده و مردم را در آن به فساد تشویق می‌کنند. کانال‌های متعدد تلگرامی وجود دارند که به ترویج خشونت و رفتارهای تروریستی اقدام می‌کنند، آمارها و مستندات وجود دارد که اگر تاکنون آماری ارائه نداده‌ایم به دلیل عدم ترویج خشونت بوده است. کانال‌هایی که مردم را به آتش زدن خانه‌ی مسئولان، مساجد، تکایا و مراکز نظامی تشویق می‌کنند.

این‌گونه موارد در هیچ کشوری اجازه‌ی فعالیت نخواهند داشت. در مرحله‌ی اول توقف شبکه‌های اجتماعی درباره‌ی فعالیت این شبکه‌ها در شورای عالی امنیت ملی در شرایطی که نظرات متعددی دراین‌باره وجود داشت، تصمیم‌گیری شد که نتیجه‌ی آن، توقف برخی از این شبکه‌ها بود که این تصمیم طی چند روز گذشته در کشور اجرایی شد.

محمد جواد آذری جهرمی ضمن اشاره به اینکه در بسیاری از نقاط کشور آرامش برقرار شده است، درباره رفع فیلتر دو شبکه اجتماعی تلگرام و اینستاگرام گفت:

با توجه به اینکه از شب گذشته در اکثر نقاط کشور آرامش برقرار است. جا دارد از همه‌ی دستگاه‌ها و نهادهای امنیتی از این بابت تشکر کنیم. گام بعدی بازگشایی این شبکه‌ها است. چند روز گذشته پیگیری‌هایی در این زمینه از شورای امنیت کشور انجام دادیم که در مناطقی که آرامش حاکم است این شبکه‌ها بازگشایی شوند.

اما به نظر می‌رسد که برای دسترسی آزاد به تلگرام باید شرایط دیگری هم فراهم شود. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این خصوص گفت:

با مدیر تلگرام نیز مکاتبه کردیم که ادامه فعالیت تلگرام در ایران منوط به حذف موارد تروریستی است.

بیشترین کاربران و حجم استفاده از تلگرام در ایران است، طبیعتاً اگر احترام متقابل نباشد، شرایط دشوار خواهد شد. مدیر تلگرام به مقررات موجود و درخواست مردم برای حذف موارد تروریستی احترام بگذارد. کشور در موارد سیاسی و انتقادی «باز» عملکرد کرده است، همه‌ی ارکان نظام ظرفیت انتقادی این شبکه‌ها را پذیرفته‌اند، سخت‌ترین انتقادات در فضای مجازی علیه دولت صورت می‌گیرد؛ اما دولت آن را قبول کرده است. فازی که شبکه‌های اجتماعی در این شرایط کشور به آن ورود کرده‌اند و نوع برخورد آن‌ها در این فضا به‌خصوص از جانب تلگرام، فاز ترویج خشونت و رفتارهای تروریستی است.

به‌روز‌رسانی: 96/10/14

ساعاتی پیش پیام‌رسان وی‌چت که چهار سال پیش به دلیل نقض حریم خصوصی کاربران فیلتر شده بود، به عنوان جایگزینی برای تلگرام رفع فیلتر شد.

پیام‌رسان وی‌چت به عنوان جایگزینی برای تلگرام رفع فیلتر شد

برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ همراه باشید.

منبع خبر: مهر


2 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

مسعود

پنج‌شنبه, 14 دی 1396

افرین تصمیم خردمندانه ای.. خدایی نتم قطع کنید مردیم از خوشی

پاسخ

محمد

جمعه, 15 دی 1396

انقد به خودشون فشار نیارن شرط و شروط هم نزارن اپدیت بعدی تلگرام با بلاک چین هست که نمیشه فیلترش کرد
شرط و شروطتون واسه خودتون

پاسخ

ثبت نظر