نتیجه بررسی شکایت تپسی از اسنپ اعلام شد

نتیجه بررسی شکایت تپسی از اسنپ اعلام شد

این روزها کسب‌وکارهای نوپا و آنلاین در کشور به‌صورت چشمگیری رشد کرده‌اند تا جایی که حتی پای تاکسی‌ها هم به این حوزه باز شده است. دو نمونه از معروف‌ترین استارت‌آپ های تاکسی آنلاین در کشور اسنپ و تپسی است. اما این دو استارت‌آپ مدتی است که با هم به مشکل برخورده‌اند. دقیقاً 27 آذرماه بود که تپسی به فکر پیگیری یک شکایت قدیمی افتاد، شکایت از اسنپ رقیب اصلی خود! حالا نتيجه اين شکایت به نفع اسنپ اعلام شده است. جزييات را در فیسیت، چهره و اخبار فناوری اطلاعات بخوانيد.

بیانیه تپسی در خصوص شکایت از اسنپ

این روزها کسب‌وکارهای نوپا و آنلاین در کشور به‌صورت چشمگیری رشد کرده‌اند تا جایی که حتی پای تاکسی‌ها هم به این حوزه باز شده است. دو نمونه از معروف‌ترین استارت‌آپ های تاکسی آنلاین در کشور اسنپ و تپسی است. اما این دو استارت‌آپ مدتی است که با هم به مشکل برخورده‌اند.

دقیقاً 27 آذرماه بود که تپسی به فکر پیگیری یک شکایت قدیمی افتاد، شکایت از اسنپ رقیب اصلی خود!

ماجرای شکایت چه بود

اصل ماجرا اینجاست که اسنپ تنها به رانندگانی اجازه فعالیت با این استارت‌آپ را می‌دهد که در استارت‌آپ تپسی کار نکنند و درصورتی‌که نرم‌افزار تپسی روی گوشی راننده‌ای نصب باشد، نمی‌تواند برنامه اسنپ را باز کند. با این اوصاف رانندگان نمی‌توانند در هر دو تاکسی آنلاین مشغول فعالیت باشند.

طرح مشکل تپسی

شرکت تپسی مشکل خود با استارت‌آپ اسنپ را انحصارطلبی اسنپ و منع رانندگان خود از همکاری با سایر رقبا اعلام کرده بود. به گفته تپسی درصورتی‌که رانندگان اسنپ از این قانون پیروی نکنند، راننده اخراج خواهد شد. تپسی مسئله تأسف‌بار را سو استفاده مسئولان اسنپ از دسترسی به دستگاه‌های تلفن رانندگان خود و اطلاع از سایر برنامه‌های نصب شده روی تلفن‌های آن‌ها اعلام کرد.

تپسی در طرح مشکل خود رانندگان تاکسی‌هایی اینترنتی که در سایر کشورها مشغول فعالیت هستند را مثال زد. به گفته تپسی رانندگان تاکسی‌های آنلاین در سایر کشورها بدون هیچ محدودیتی می‌توانند هم‌زمان از چندین اپلیکیشن استفاده کنند و نظارت دقیق نهادهای تنظیم‌کننده فضای رقابتی در بازار، این اجازه را نمی‌دهد که یک شرکت رانندگان را ملزم به استفاده از یک اپلیکیشن خاص کند.

نتیجه شکایت تپسی از اسنپ

موضوع شکایت تپسی از اسنپ در شورای رقابت مطرح شد و مورد بررسی قرار گرفت تا اینکه بالاخره روز گذشته رأی نهایی صادر شد. پاسخ شورای رقابت به این شکایت این‌چنین بود:

در خصوص شکایت شرکت تپسی از شرکت اسنپ مبنی بر ممانعت رانندگان اسنپ از همکاری با شرکت تپسی موارد زیر موردتوجه قرار گرفت:

الف- رانندگان و شرکت مشترکاً به مسافرین خدمات ارائه می‌دهند.

ب- علیرغم اقدام اسنپ، راننده‌ در انتخاب شرکت برای همکاری مخیر است.

با توجه به‌مراتب فوق، وقوع اخلال در رقابت موضوع جزء (۲) بند الف ماده ۴۵، شکایت تپ‌سی به تأیید شورا نرسید. همچنین اعمال مخل رقابت موضوع جزء ۳ بند و ماده ۴۵ و بند ح ماده ۴۵ و جزء ۴ بند ط ماده ۴۵ مبنی بر سوءاستفاده از وضعیت اقتصادی مسلط از طریق ایجاد مانع به‌منظور مشکل کردن ورود رقبای جدید احراز نگردید.

بر اساس این رأی اتهام منحصر سازی بازار رقابتی که اسنپ را هدف قرار داده بود، مردود اعلام شد.

واکنش اسنپ به رأی صادره

شرکت اسنپ، در واکنش به این حکم با اعلام اینکه به دنبال رقابت سالم است، اظهار داشت:

اسنپ همواره از داشتن رقیب استقبال می‌کند و این مسئله باعث می‌شود که سرویس خود را بهبود ببخشیم. اخلاق‌ و قانون‌مداری و احترام به عرف و قوانین همیشه در دستور کار اسنپ بوده و هست. از همین رو این سامانه در طول جلسات شورا تلاش داشت تا با سکوت خود، ضمن احترام به رقیب، آرامش را در کل اکوسیستم کسب‌وکار‌های استارت‌آپی حفظ کند و اکنون نیز همچون گذشته بر عملکرد خود متمرکز خواهد بود.

برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ همراه باشید. 


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر