رفع فیلتر اینستاگرام غیرقانونی اعلام شد

instagram.jpg

همان‌طور که می‌دانید چندی پیش به دلیل مسائل به وجود آمده در کشور و تأثیراتی که دو شبکه اجتماعی اینستاگرام و تلگرام بر این شرایط داشت، این دو شبکه اجتماعی فیلتر شدند. پس از آرام شدن اوضاع، اگرچه تلگرام همچنان فیلتر ماند اما اینستاگرام رفع فیلتر شد. اما حالا از سوی دادستانی کل کشور به مسئولین وزارت ارتباطات اخطار داده شده که رفع فیلتر اینستاگرام برخلاف موازین قانونی و قضایی انجام گردیده و مسئولین امر باید پاسخگو باشند.

همان‌طور که می‌دانید چندی پیش به دلیل مسائل به وجود آمده در کشور و تأثیراتی که دو شبکه اجتماعی اینستاگرام و تلگرام بر این شرایط داشت، این دو شبکه اجتماعی فیلتر شدند. پس از آرام شدن اوضاع، اگرچه تلگرام همچنان فیلتر ماند اما اینستاگرام رفع فیلتر شد.

رفع فیلتر اینستاگرام باعث شد تا سؤالات بسیاری پیش بیاید. ازجمله مهم‌ترین این سؤالات به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

چرا با وجودی که اینستاگرام دارای میلیون‌ها محتوای مجرمانه علیه امنیت کشور و مقدسات اسلامی و غیراخلاقی است دستور رفع فیلتر آن صادر شده است؟ آیا مراجع قضایی نمی‌خواهند از این اقدامات غیرقانونی جلوگیری کنند؟

این موضوع باعث شد که معاون دادستان کل کشور با انتشار پستی در پیام‌رسان سروش خود به این سؤالات پاسخ دهد. عبدالصمد خرم‌آبادی درباره رفع فیلتر اینستاگرام چنین نوشت:

بله کاملاً درست است، شبکه اجتماعی اینستاگرام در ظاهر امر یک شبکه اطلاع‌رسانی است؛ اما درواقع یک شبکه جاسوسی غیرقابل‌کنترل هست که میلیون‌ها محتوای مجرمانه علیه امنیت داخلی و خارجی کشور و محتوای غیراخلاقی و علیه مقدسات اسلامی را منتشر می‌کند.

اطلاعات میلیون‌ها شهروند ایرانی در سرورهای اینستاگرام در آمریکا ذخیره، نگهداری و تحلیل شده و مورد سوءاستفاده سرویس‌های جاسوسی قرار می‌گیرد.

دلایل اصلی فیلتر اینستاگرام

معاون دادستان کل کشور دلایل اصلی برای در دستور کار قرار گرفتن فیلتر اینستاگرام را چنین بیان کرد و اعلام نمود که پیش از اغتشاشات هم فیلترینگ اینستاگرام در دستور کار قرار گرفته بوده است:

فرمان هدایت و مدیریت اینستاگرام در دست سرویس‌های جاسوسی شیطان بزرگ است به همین جهت اینستاگرام هیچ‌گونه همکاری در ارتباط با جلوگیری از ارتکاب جرم و شناسایی مجرمین با جمهوری اسلامی ایران ندارند.

هزاران پرونده کلاه‌برداری، جعل عنوان، نقض حریم خصوصی و غیره در ارتباط با شکایات مردم از کاربران صفحات اینستاگرام در دستگاه قضایی تشکیل شده اما به لحاظ اینکه سرورهای این شبکه در خارج از کشور است و هیچ‌گونه همکاری با مراجع قانونی ایران ندارند این پرونده‌ها بدون نتیجه باقی‌مانده و مردم به حق‌وحقوق خود نرسیده‌اند.

تنها در بخشی از اینستاگرام که مورد بازدید کاربران ایرانی قرار گرفته بیش از ۲۵۰ میلیون محتوای خلاف عفت و اخلاق عمومی توسط ربات‌های هوشمند وزارت ارتباطات و حدود ۵۰۰ هزار محتوای ضد امنیتی و علیه مقدسات و سایر محتواهای مجرمانه توسط گروه‌های رصد مردمی و نهادهای امنیتی انتظامی و قضایی شناسایی شده است.

بر همین اساس دستور مسدودسازی محتوای مجرمانه اینستاگرام از مدت‌ها قبل از اغتشاشات و فتنه اخیر، توسط مراجع مختلف قضایی صادر و در اجرای دستور دادستان کل کشور به وزارت ارتباطات ابلاغ گردیده ولی این دستور بنا به دلایلی که وزارت ارتباطات باید پاسخگوی آن باشد قبل از فتنه ۹۶ اجرا نشد.

رفع فیلتر اینستاگرام برخلاف موازین قانونی و قضایی

معاون دادستان کل کشور، رفع فیلتر اینستاگرام را برخلاف موازین قانونی و قضایی اعلام نموده و گفت:

اخیراً به خاطر نقش آشکار اینستاگرام در ایجاد آشوب‌ها و اغتشاشات و عملیات تروریستی در شهرهای مختلف کشور، دستور فیلتر آن از ناحیه شورای امنیت کشور صادر و اجرا شد، اما متأسفانه وزارت ارتباطات بدون توجه به مسائل امنیتی و حجم عظیم محتوای مجرمانه موجود در اینستاگرام و دستورات قضایی صادره این پایگاه اینترنتی را رفع فیلتر کرده است.

با رفع فیلتر اینستاگرام جوانان و نوجوانان ایرانی مجدداً با بهمنی از محتواهای مجرمانه در فضای مجازی کشور مواجه شده‌اند.

بدین لحاظ از سوی دادستانی کل کشور به مسئولین وزارت ارتباطات اخطار داده شده که رفع فیلتر اینستاگرام برخلاف موازین قانونی و قضایی انجام گردیده و مسئولین امر باید پاسخگو باشند.

تأثیر مثبت فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی خارجی بر فعالیت نمونه‌های داخلی

وی تأثیر مثبت فیلترینگ اخیر اینستاگرام بر ایجاد فضایی برای دیده شدن پیام‌رسان‌های داخلی را متذکر شد و چنین نوشت:

شبکه‌های اجتماعی بومی مشابه اینستاگرام، نظیر سلام، ویسگون و لنزور، در زمان فیلتر اینستاگرام مورد توجه کاربران ایرانی قرار گرفته و خودی نشان داده بودند، اما رفع فیلتر اینستاگرام امیدشان را ناامید کرد.

حمایت بی‌قیدوشرط دولت از فعالیت بی‌ضابطه پیام‌رسان‌های خارجی و اختصاص بخش عمده‌ای از پهنای باند کشور به آن‌ها علت اصلی تضعیف شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های بومی است.

حمایت از فعالیت بی‌ضابطه و غیرقانونی پیام‌رسان‌های خارجی علاوه بر اینکه موجب ترویج جرم و جنایت و قانون‌گریزی و تضعیف حاکمیت ملی در فضای مجازی کشور گردیده موجبات جاسوسی دشمنان و وابستگی اقتصادی اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور را به دشمنان فراهم کرده و مانع ایجاد شبکه ملی اطلاعات شده است.

لازمه تحقق شبکه ملی اطلاعات دل کندن از شبکه‌های اجتماعی غیرقابل‌کنترل بیگانه و رونق گرفتن شبکه‌های اجتماعی بومی است.

اگر تصمیمات مسئولین کشور به‌جای کمک به رونق شبکه‌های اجتماعی بومی منجر به فراگیری دائم شبکه‌های اجتماعی خارجی شود، استقلال اقتصادی و سیاسی و فرهنگی کشور در فضای مجازی هرگز تحقق نخواهد یافت.

هیچ‌یک از مسئولین مخالف گردش آزاد اطلاعات در کشور نیستند؛ اما قانون‌گرایی اقتضاء دارد با گردش آزاد مجرمین و تروریست‌ها و جاسوسان و مهاجمان فرهنگی در فضای مجازی کشور مخالفت شود.

بستن شبکه‌های اجتماعی غیرقابل‌کنترل خارجی نه‌تنها به کمیت و کیفیت گردش آزاد اطلاعات در کشور لطمه نمی‌زند، بلکه موجب رونق گردش آزاد اطلاعات و توقف گردش آزاد جرم و جنایت در فضای مجازی کشور خواهد شد.

نظرات خود در این خصوص را با ما به اشتراک بگذارید.

برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ همراه باشید. 

منبع خبر: مهر


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

مارتین کاظمی

جمعه, 22 دی 1396

خب عزیزه من مردم به زور که نمیرن اینستاگرام
با اختیار خودشون میرن
میای به جای همه نظر میدی :))
کلا فیلتر کن اعلام کن
همه برن قند شکن سرعت بالا بزنن
تکلیفشون مشخص شه
البته الانم میزنن
با قبل هیچ فرقی نکرده :))))

پاسخ

ثبت نظر