مصوبه حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی پاسخ‌گوی چه دغدغه‌هایی برای کاربران و توسعه‌دهندگان است؟

مصوبه حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی پاسخ‌گوی چه دغدغه‌هایی برای کاربران و توسعه‌دهندگان است؟

دقیقا 11 مرداد ماه 96 بود که شورای عالی مجازی مصوبه‌‌ای برای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی و با هدف حمایت از‌‌این پیام‌رسان‌ها به تصویب رساند.‌‌ این مصوبه به صورت کامل اجرایی نشد تا الان که موضوع فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی مخصوصا تلگرام بسیار داغ شده است. همین مسئله اجرا نشدن‌‌ این مصوبه باعث شد تا نگاهی دوباره به جزییات آن در دستور کار قرار بگیرد. جزییات را در فیسیت بخوانید.

مصوبه حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی

دقیقا 11 مرداد ماه 96 بود که شورای عالی مجازی مصوبه‌‌ای برای ساماندهی به پیام‌رسان‌های داخلی و با هدف حمایت از‌‌ این پیام‌رسان‌ها به تصویب رساند.‌‌ این مصوبه به صورت کامل اجرایی نشد تا الان که موضوع فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی مخصوصا تلگرام بسیار داغ شده است. همین مسئله اجرا نشدن‌‌ این مصوبه باعث شد تا نگاهی دوباره به جزییات آن در دستور کار قرار بگیرد.

اهداف مصوبه حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی کشور

مصوبه حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی 6 هدف اصلی را دنبال ‌می‌کرد:

  1. حفظ و صیانت از هویت ملی و دینی
  2. قابلیت پیشگیری از جرایم و مدیریت و اعمال قوانین و مقررات کشور
  3. اعتمادسازی و صیانت از حقوق شهروندی، حریم خصوصی، امنیت ملی و عمومی
  4. ذخیره‌سازی و پردازش داده‌های عظیم مرتبط با فعالیت پیام‌رسان‌های اجتماعی در داخل کشور و ممانعت از دسترسی غیرمجاز به آن‌ها
  5. توسعه و تسهیل تولید محتوای داخلی و ارتباطات سالم اجتماعی و اقتصادی براساس نیازمندی‌های داخلی و ارزش‌های اسلا‌می‌ـ‌‌ایرانی
  6. بسترسازی و حمایت از پیام‌رسان‌های اجتماعی داخلی

مسائل مورد توجه در مصوبه حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی کشور

در راستای اجرایی شدن‌‌ مصوبه حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی، شورای عالی فضای مجازی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را مسئول تهیه و تدوین ‌‌آیین‌نامه‌‌ای برای شرایط و ضوابط فعالیت پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی کرده بود و قرار بود ‌‌این ‌‌آیین‌نامه تا شهریور ماه آماده باشد.

براساس‌‌ این مصوبه صدور مجوز برای فعالیت پیام‌رسان‌های داخلی باید حداکثر در مدت 45 روز انجام ‌می‌شد در صورتی که در واقعیت‌‌ این فرآیند بسیار بیشتر از ‌‌این مدت زمان نیاز داشت.

مطابق با ‌‌این مصوبه قرار بود توسعه‌دهندگان پیام‌رسان‌های داخلی در زمینه‌های زیرساختی، فنی، اطلاع‌رسانی و تسهیلات به خوبی حمایت شوند و از تسهیلات کم‌بهره و حداقل هزینه برای پهنای باند مصرفی و... برخوردار شوند.‌‌ این حمایت‌ها قرار بود در سه سطح ابتدای (از ابتدای فعالیت پیام‌رسان تا رسیدن به 3 میلیون کاربر)، سطح میانی (رسیدن به 3 تا 5 میلیون کاربر) و سطح ملی (دارا بودن حداقل 5 میلیون کاربر) در اختیار توسعه‌دهندگان قرار بگیرد.

در‌‌ این بین وزارت ارشاد هم مکلف شده بود ضوابط و شرایط انتشار محتوا و تبلیغات، صیانت از داده‌ها، برخورد با تخلفات و ناهنجاری‌ها و ... را در‌‌ این شبکه‌های اجتماعی داخلی تدوین کند.

آموزش همگانی استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی و ارتقا آگاهی مردم درباره قابلیت‌های‌‌ این پیام‌رسان هم به عهده سازمان صدا و سیما گذاشته شده بود.

براساس‌‌ این مصوبه قوه قضایی مکلف شده بود تا‌‌ آیین‌نامه‌‌ای برای حمایت حقوقی از تداوم کسب‌و‌کارها و فعالیت پیام‌رسان‌های داخلی و حریم خصوصی کاربران و... فراهم کند.

نکته دیگری که در ‌‌این مصوبه به آن اشاره شده بود‌‌ ایجاد امکان پرداخت‌های آنلاین از طریق پیام‌رسان‌های داخلی بود که تدوین ‌‌آیین‌نامه‌‌ این بخش و ایجاد امکانات لازم آن هم به عهده بانک مرکزی بود.

در راستای حمایت از ‌‌این پیام‌رسان‌های داخلی، قرار بود که استفاده نهادها و مؤسسات دولتی و عمو‌می‌ غیردولتی از پیام‌رسان‌های اجتماعی خارجی برای مکاتبات اداری و ارائه خدمات اداری ممنوع شود.

اگرچه در ‌‌این مصوبه به موارد مهمی‌اشاره شده است اما گذشته از اینکه اجرای این مصوبه تا چه اندازه بوده است، باید دید دغدغه توسعه‌دهندگان برنامه‌های پیام‌رسان داخلی برای توسعه اپلیکیشن چیست؟ گذشته از توسعه‌دهندگان، باید دید که کاربران از یک پیام‌رسان چه توقعاتی دارند؟

اگر جز هر یک از دسته‌های توسعه‌دهندگان انواع اپلیکیشن‌های پیام‌رسان و یا کاربران ‌‌این برنامه‌ها هستید، نظرات و دغدغه‌های خود را با ما مطرح کنید.

برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ همراه باشید. 


2 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

علی

یک‌شنبه, 24 دی 1396

40 ساله همه چیز رو داخلی و بومی به خیال خودتون کردین که اینجوری با خاک یکسان شدیم

پاسخ

علی

دوشنبه, 25 دی 1396

بنده شخصاً خارجی رو نصب میکنم ، چون دوس ندارم پیام هام بره تو سرورهای داخلی و همه ببینن (تک تک پیام هام رو برسی کنن) مهم نیست اون پیام ها چی باشه ، من میگم حتی مذهبی باشه یا علمی باشه ، مهم اینه که حریم خصوصیه ، حالا یه خارجی هم اطلاعات منو هم ببینه مهم نیست ، چون اون یه جای دیگس... فرد مهممی هم نیستم که بگیم اره اونا اطلاعات منو بر می دارن بدردشون بخوره...
بعدم ایرانی ها امکانات ندارن ، اگر هم امکانات بیشتر از تلگرام داشته باشه و قوی تر باشه ، بازم نصب نمی کنم ، اعتماد مهمه

پاسخ

ثبت نظر