روش‌هایی برای بهبود عملکرد رزبری پای3

روش‌هایی برای بهبود عملکرد رزبری پای3

با این هفت ترفند نهایت استفاده را از رزبری پای3 خود ببرید.

هنوز نتوانسته‌اید از تمام قابلیت‌های رزبری پای3 خود استفاده کنید؟ باید بدانید که فقط شما این مشکل را ندارید. درحالی که این دستگاه پیشرفته‌ترین نسخه‌ی این کامپیوتر کوچک است تنظیم آن کمی دشوار است. 

چه هدفتان برای استفاده از رزبری پای انجام بازی‌های قدیمی باشد چه پروژه‌های دیگر اگر تنظیمات آن در حالت بهینه نباشد حسابی شما را کلافه خواهد کرد. 

با هفت روشی که به شما آموزش می‌دهیم می‌توانید نهایت استفاده را از رزبری پای خود ببرید. 

 

1- دستگاه خود را به یک نیروی برق قابل اعتماد متصل کنید 

اولین چیزی که باید همیشه هنگام تنظیم رزبری پای حواستان به آن باشد یک نیروی برق خوب و قابل اعتماد است. رزبری پای3 نیاز به یک اتصالگر برق میکرو USB دارد و باید آن را به یک آداپتور برق با ظرفیت 2.5 A متصل کنید. درحالی که به نظر می‌رسد بهتر است رزبری پای خود را به طور مستقیم به یک درگاه USB متصل کنید و یا از شارژر گوشی هوشمند خود استفاده کنید اما این کار نتیجه‌ی خوبی نخواهد داشت. 

pi

 

برای مثال فکر کنید که از رزبری پای به عنوان کامپیوتر دسکتاپ، اینترنت، ایمیل و استفاده‌های شرکتی و یا برنامه نویسی استفاده می‌کنید. قطعاً شما نمی‌خواهید کامپیوترتان به ناگهان خاموش شود. به همین دلیل حتماً باید از یک نیروی برق قابل اعتماد و با مشخصات لازم استفاده کنید. برای این کار یک نیروی برق 5V 2.5A مناسب است. 

 

2- از یک سیستم عامل سبک استفاده کنید 

وقتی که یک نیروی برق خوب پیدا کردید باید یک توزیع نصب کنید که تا حد ممکن سبک باشد. عملکرد بهینه روی رزبری پای به این معنی است که تا حد ممکن از منابع کمتری استفاده کنید و سیستم عامل‌های لینوکس بسیار زیادی وجود دارند که برای همین هدف ساخته شده‌اند. 

pi

 

شما می‌توانید از نسخه‌ی سبک Raspbian، DietPi و یا سیستم عامل غیر لینوکس RISC استفاده کنید. 

اینجا هدف سادگی است. با استفاده از سیستم عاملی که فضای کمی اشغال کرده و از منابع کمتری استفاده می‌کند شما می‌توانید فضای بیشتری را به پروژه‌ی خود اختصاص دهید. 

 

3- جاوا اسکریپت را غیرفعال کنید 

اگر روی رزبری پای خود به مرورگر وب دسترسی دارید احتمالاً از کرومیوم، ویوالدی و یا یک مرورگر سبک دیگر استفاده می‌کنید. حتماً به یاد داشته باشید که تعداد تب‌های باز خود را محدود کنید. یک روش بهتر برای بهبود عملکرد غیرفعال کردن جاوا اسکریپت است. 

pi

 

درحالی که ممکن است این کار باعث شود که بعضی از وب‌سایت‌ها دیگر باز نشوند اما سرعت دستگاه شما به صورت چشمگیری بالا می‌آید. 

غیرفعال کردن جاوااسکریپت در هر مرورگر به یک صورت است. در کرومیوم به Menu > Settings > Advanced > Privacy and security > Content settings > JavaScript رفته و گزینه‌ی Allowed را به Blocked تغییر دهید. 

اگر به طور مداوم از وب‌سایتی استفاده می‌کنید که جاوااسکریپت است می‌توانید آن را در موارد استثنا وارد کنید. 

 

4- اورکلاک را فراموش نکنید 

اورکلاک رزبری پای یک روش بسیار خوب برای بهبود عملکرد است. این مورد به خصوص مواقعی که از رزبری پای خود برای انجام بازی‌های ویدئویی قدیمی استفاده می‌کنید کاربرد دارد. درحالی که بازی‌های قدیمی نیاز به عملکرد بهینه ندارند اما این کار برای بازی‌های دهه 90 واوایل 2000 لازم است. 

اگر می‌خواهید رزبری پای خود را اورکلاک کنید ابزار لازم برای این کار در بیشتر توزیع‌ها وجود دارد. برای مثال در رزبین می‌توانید پیکربندی رزبری پای را روی دسکتاپ PIXEL باز کرده و از raspi-config در خط فرمان استفاده کنید. 

از کلیدهای arrow برای انتخاب گزینه‌ی Overclock استفاده کنید. برای دریافت بهترین نتیجه به مرحله‌ی بعد رفته آن را ذخیره کنید سپس رزبری پای خود را ریستارت کنید. 

اگر رزبری پای خود را اورکلاک می‌کنید باید به فکر خنک کردن دستگاه خود باشید. برای کامپیوترهای کوچک هرچیزی از گرمابر گرفته تا خنک کننده‌ی مایع وجود دارد. 

 

5- از کارت SD خود به درستی استفاده کنید

پس از منبع برق کارت SD رزبری پای ضعیف‌ترین نقطه‌ی آن است. اولین مدل رزبری پای دارای یک کارت SD استاندارد بود که درست کار نمی‌کرد. مدل‌های بعدی به کارت میکرو SD وابسته بودند اما باز هم مشکل ساز بودند. 

pi

 

اول از همه باید حتماً از یک کارت با کیفیت بالا استفاده کنید. بهتر است که کارت شما microSDHC باشد. چرا که این کارت‌ها مشکلات را بهتر حل کرده و سریع‎‌تر و ارزان‌تر هستند. 

درضمن شما باید بسیار مواظب کارت میکرو SD خود باشید. یکی از مواردی که ممکن است باعث خراب شدن کارت شود هنگام خاموش کردن رزبری پای است. هیچ گاه بدون خاموش کردن رزبری پای خود را از برق نکشید. 

اگر هنگامی که آن را از برق می‌کشید سیستم عامل در حال اجرا شدن باشد ممکن است که کارت میکرو SD و یا حتی سیستم عامل شما خراب شود. به همین دلیل همیشه باید دستگاه خود را خاموش کنید. برای این کار یک دکمه وجود دارد اما از این فرمان نیز می‌توانید استفاده کنید: 

sudo shutdown -h now

این فرمانی است که همه‌ی کاربران رزبری پای باید آن را بلد باشند. به این روش می‌توانید ساعت خاموش شدن دستگاه خود را انتخاب کنید: 

sudo shutdown -h 12:01

اگر نگران داده‌های خود روی رزبری پای هستید حتماً از اطلاعات خود بکاپ بگیرید. 

 

6- استفاده از USB/HDD

حتماً می‌دانید که رزبری پای از طریق کارت میکرو SD بوت می‌شود. اما آیا می‌دانستید که می‌توانید پیکربندی آن را تغییر داده و کاری کنید که از طریق یک دستگاه USB بود شود؟ اگر یک فلش مموری و یا درایو دیسک سخت اضافه دارید می‌توانید از آن استفاده کنید. 

این کار سرعت بوت شدن دستگاه را بالا برده و فضای ذخیره سازی رزبری پای را بالا می‌برد. اگر این نسخه از رزبری پای را دارید باید این روش را امتحان کنید. 

pi

 

به صورت کوتاه می‌توانید حالت بوت رزبری پای را در رزبین تغییر دهید، سپس فضای جدید را فرمت کرده و فایل‌های اصلی را از کارت میکرو SD کپی کنید. هنوز برای شروع بوت دستگاه به این کارت نیاز دارید اما کارهای دیگر همه از طریق دستگاه USB صورت می‌گیرند. 

 

7- به رزبری پای خود فشار نیاورید 

در نهایت کاری که از رزبری پای خود می‌خواهید را درنظر بگیرید. آیا این کامپیوتر کوچک برای کاری که از آن می‌خواهید مناسب است؟ 

هرچه باشد این کامپیوتر تنها به اندازه‌ی یک کارت بانک است. با این حال کارهای بسیار زیادی انجام می‌دهد. اما به این معنی نیست که هرکاری بخواهید از پس آن بر بیاید. 

pi

 

بعضی از پروژه‌ها را بهتر است روی یک کامپیوتر واقعی و یا لپ‌تاپ انجام دهید. بعضی دیگر نیز روی گوشی هوشمند و یا تبلت بهتر عمل می‌کنند. در نتیجه پیش از استفاده از رزبری پای خود کاری که با آن انجام می‌دهید را در نظر بگیرید. 

برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ همراه باشید. 

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر