چگونه امنیت ایمیل یاهو خود را حفظ کنیم؟

چگونه امنیت ایمیل یاهو خود را حفظ کنیم؟

ایمیل یاهو به طور کلی امن نیست اما اگر می‌خواهید هک نشوید این نکات را رعایت کنید.

نگران امنیت حساب کاربری یاهوی خود هستید؟ باید هم باشید. در چند سال اخیر یاهو بارها مورد حمله‌های امنیتی قرار گرفته است. 

اگر به هر دلیلی قصد دارید حساب کاربری یاهوی خود را حفظ کنید با روش‌هایی که به شما آموزش می‌دهیم تا حد ممکن آن را امن نگاه دارید. 

1- یک رمز قوی انتخاب کنید 

این مورد همیشه و همه جا اولین و مهم‎ترین امر است. ایمیل شما یک حساب کاربری بسیار مهم است که توسط آن وارد سرویس‌های دیگر می‌شوید. اگر کسی وارد ایمیل یاهوی شما شود می‌تواند رمز شما را روی سایت‌های دیگر تغییر داده و حسابی زندگی آنلاین شما را به هم بریزد. 

یاهو

 

به همین دلیل شما باید پیش از هرچیزی یک رمز قوی انتخاب کنید. حتی اگر رمز شما قوی است بهتر است که به خاطر رخنه‌های امنیتی در گذشته آن را تغییر دهید. 

وارد حساب کاربری یاهو شوید، سپس روی عکس پروفایل خود در بالا سمت راست کلیک کنید. برای باز کردن تنظیمات گزینه‌ی  Account Info را انتخاب کنید. 

سپس روی تب  Account security در نوار سمت چپ کلیک کنید. لینک Change password را انتخاب کرده و رمز جدید خود را دوبار وارد کنید. حتماً یک رمز قوی که در وب‌سایت‌های دیگر استفاده نشده انتخاب کنید. اگر با به خاطر سپردن همه‌ی رمزهای خود مشکل دارید یک پسوورد منیجر نصب کنید. 

یاهو

 

2- از احراز هویت دوعاملی استفاده کنید 

پس از انتخاب یک رمز مهم دومین نکته‌ی بسیار مهم برای حفظ امنیت این است که از احراز هویت دوعاملی استفاده کنید. وقتی که فعال شد پس از وارد کردن رمز یک کد به گوشی شما فرستاده می‌شود که برای وارد شدن باید آن را وارد کنید. به این روش حتی اگر کسی رمز شما را بدزدد بدون گوشی شما نمی‌تواند وارد حساب کاربری شما شود. 

یاهو

 

برای فعال کردن این روش به صفحه‌ی Account Info در تب Account Security بروید و گزینه‌ی Two-step verification را انتخاب کنید. سپس یاهو از شما شماره تلفنتان را می‌خواهد. آن را وارد کنید. سپس انتخاب کنید که ترجیح می‌دهید یاهو کد را با تماس تلفنی و یا پیام کوتاه به شما اطلاع دهد. وقتی که کد را دریافت کردید آن را وارد کرده و روی Verify کلیک کنید. 

یاهو

 

سپس می‌توانید رمز اپلیکیشن بسازید. بعضی از اپلیکیشن‌ها مانند Mail روی iOS و Outlook احراز هویت دوعاملی را پشتیبانی نمی‌کنند. به این روش شما می‎‌توانید برای ورود به اپلیکیشن‎های خود رمز انتخاب کنید. اگر قصد این کار را ندارید می‌توانید بعداً با کلیک روی  Generate app password در تب  Account Security این کار را انجام دهید. 

 

3- اطلاعات ریکاوری خود را آپدیت کنید 

شما می‌توانید برای مواقعی که نمی‌توانید وارد حساب کاربری خود شوید با استفاده از اطلاعات تماس خود این کار را انجام دهید. این کار به شما اجازه می‌دهد تا وقتی که رمز خود را فراموش کردید برای ورود به حساب خود از یک آدرس ایمیل دیگر و یا شماره تلفن استفاده کنید. 

به تب Account Info > Account security بروید. زیر قسمت Phone numbers و Email addresses اطلاعات تماس خود را وارد کنید. گزینه‌ی Add recovery email/phone را انتخاب کرده و اطلاعاتتان را وارد کنید. برای گوشی یک کد تایید از طریق پیام کوتاه یا تماس برای شما ارسال می‌شود. اگر یک آدرس ایمیل جدید وارد کنید برای تایید آدرس یک لینک به شما ارسال می‎شود. 

یاهو

 

اگر دیگر از یک ایمیل و یا شماره تلفن استفاده نمی‌کنید روی آیکون سطل آشغال کلیک کنید تا آن را حذف کنید. 

خوشبختانه یاهو دیگر سوال‎های امنیتی نمی‌پرسد. اگر خیلی وقت است که کاربر یاهو هستید شاید این سوالات امنیتی را در تنظیمات خود ببینید. روی Disable security questions کلیک کنید و مراحل گفته شده را طی کنید تا آن را حذف کنید. 

 

4- مدام تاریخچه‌ی حساب خود را چک کنید 

یاهو همیشه خلاصه‌ای از فعالیت‌های شما را نشانتان می‌دهد. به این وسیله اگر کسی وارد حساب شما شود متوجه خواهید شد. 

روی Account Info کلیک کرده و به تب  Recent activity بروید. لیستی از فعالیت‌هایتان می‌بینید که نام سیستم عامل و مرورگری که با آن وارد حساب شده‎اید را به شما نشان می‎دهد. با کلیک کردن روی لیست می‎توانید فعالیت سی روز خود، آدرس IP و مکان ورود را ببینید. 

یاهو

 

در زیر این قسمت می‎توانید تغییرات روش ورود ازجمله رمز ورود را ببینید. اگر چیز مشکوکی دیدید خیلی سریع رمز خود را تغییر دهید. این کار شما را از حساب کاربری خود روی هر دستگاهی خارج می‎کند. 

 

5- مواظب ایمیل‌های فیشینگ باشید 

ایمیل‎های فیشینگ هیچ گاه تکراری نمی‎شوند در نتیجه باید مواظب آن‎ها باشید. برای این که اطلاعات شما توسط این ایمیل‎های دروغین دزدیده نشود هیچ گاه روی لینک‎های ایمیل کلیک نکنید. اگر این ایمیل از طرف بانک و یا مکان حساس دیگری ارسال شده است مستقیماً وارد وب‌سایتشان شوید. 

یاهو

 

در یاهو میل یک لوگوی Y بنفش در سمت چپ اطلاعات مخاطب می‎بینید که مربوط به پیام‎های یاهوست. گول آن را نخورید چرا که هکرها نیز از آن استفاده می‌‎کنند. 

 

6- تنظیمات مربوط به email forwarding  خود را چک کنید 

email forwarding  برای مواقعی که از چند حساب کاربری استفاده می‎کنید ابزاری بسیار پرکاربرد است. اما هکرها نیز برای جاسوسی از آن استفاده می‎کنند. اگر چند دقیقه بتوانند به حساب شما دسترسی پیدا کنند می‎توانند با تنظیم قابلیت email forwarding از هرچیزی که دریافت می‌‎کنید یک کپی داشته باشند. 

یاهو

 

باید حواستان باشد که کسی از این قابلیت سو استفاده نکند. وارد Yahoo Mail شده روی آیکون چرخ دنده در قسمت تنظیمات کلیک کنید. تب Accounts را انتخاب کرده و روی Yahoo کلیک کنید. 

به زیر صفحه رفته و Access your Yahoo Mail elsewhere را بیابید. ببینید در این قسمت چه چیزی نوشته شده است. اگر چیزی نوشته شده باشد یاهو همه‎ی ایمیل‌های شما را به آدرس نوشته شده می‌فرستد. اگر ناآشناست آن را یادداشت کرده، این گزینه را غیرفعال کرده و رمز خود را عوض کنید. 

 

7-10 روش‌های متفرقه

علاوه بر مواردی که گفتیم چند مورد دیگر را نیز به خاطر بسپارید. 

• اگر روی یک کامپیوتر عمومی وارد ایمیل خود شدید حتماً وقتی کارتان تمام شد از حساب خود خارج شوید. 

• روی کامپیوتر خودتان از یک مرورگر امن و به روز استفاده کنید و نرم‌افزارهای امنیتی لازم را نصب کنید. 

• با استفاده از اثر انگشت، کد پین و یا روش‌های دیگر گوشی خود را قفل کنید تا اگر شخصی که نمی‎خواهید به گوشی شما دسترسی پیدا کرد نتواند وارد ایمیل‎هایتان شود. 

• اگر دوستانتان گفتند که از طرف شما ایمیل‎های مشکوک دریافت می‎کنند شما هک شده‎اید. 

یاهو را رها کنید 

با روش‌های بالا می‎توانید امنیت حساب کاربری یاهوی خود را حفظ کنید. اما بهتر است که به طور کلی یاهو را رها کنید. همانطور که پیش‌‎تر هم گفتیم در چند سال اخیر شرکت یاهو بارها مورد حملات هکرها قرار گرفته است. درضمن یاهو ایمیل‎ کاربرانش را به طور مستقیم در اختیار شورای امنیت ملی ایالات متحده امریکا قرار می‌دهد. 

این دو موضوع باعث شده که کاربران اعتماد خود را به طور کلی به یاهو از دست بدهند. پس بهتر است که برای مسائل مهم و حساس خود از یک سرویس امن‎‌تر مثل جیمیل استفاده کنید. 

برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ همراه باشید. 

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر